A koronavírus megjelenése óta számos változás lépett életbe a társadalom mindennapjait illetően. A folyamatos és egyre szigorúbb intézkedések és korlátozások mellett a legtöbb embert az oktatási intézmények bezárása érinti. Szinte minden családban akad valaki, aki a tanulmányait az otthonában folytatja. Ez az új online oktatás mindenki számára szokatlan, pedagógusok/oktatók és a diákok számára egyaránt.
Más és más tanulástechnikai nehézségbe ütköznek azok, akik rendszeresen követni próbálják ez az új oktatási rendet. Sajnos hazánkban még nem annyira elterjedt formája az online oktatás a tanulásnak, de számunkra, egyetemistákra talán mégis könnyebb feladat várt, mint általános iskolás társainkra, mivel mi már találkoztunk interneten megoldandó, otthon végzendő feladatokkal.
A Media Iuris szerkesztői az elmúlt időszakban tájékoztatást nyújtottak a pécsi jogi kar különböző tanszékeinek terveiről a távoktatás kapcsán. A hiteles informálás érdekében a Közigazgatási Jogi Tanszék Informatikai és Kommunikációs Jogi Csoport vezetőjét, Dr. Szőke Gergely tanszékvezető urat kérdeztem az említett csoport tantárgyait érintő változásokról.
INTERJÚ
Hogyan képzeli el a Közigazgatási Jogi Tanszék Informatikai és Kommunikációs Jogi Csoport a félév további részében zajló távoktatást?
Dr. Szőke Gergely: A távoktatás a kötelező előadások (nagyelőadások) esetén ppt vetítéssel egybekötött hanganyagok segítségével, a kiscsoportos gyakorlati órák és szemináriumok esetén pedig részben videóanyagokkal, részben kiadott prezentációkkal, olvasnivalókkal, és meghatározott határidőre megoldandó otthoni feladatokkal valósul meg. Az első visszajelzések alapján ezek a megoldások a hallgatók tetszését is elnyerték.
Milyen platformokon keresztül lesz elérhető a hallgatók számára a tananyag a távoktatás keretein belül?
Dr. Szőke Gergely: Az anyagok elsősorban a Microsoft Teams felületén érhetőek el, ahol létrejöttek a tantárgyaknak megfelelő virtuális csoportok. Ide kerülnek fel hétről hétre a különböző anyagok, érdemes időnként ellenőrizni a felületet. Bizonyos időközönként a hallgatóknak Neptun üzenetben is felhívjuk a figyelmét az új elérhető anyagokra vagy valamely feladat határidejére.
ÉRTÉKELÉS
A hallgatók értékelése milyen formában fog megvalósulni, terveznek szorgalmi dolgozatot, beadandókat, online teszteket? A diákok értékelése mindenképpen a hagyománytól eltérő módszerek alkalmazásával fog történni? Elképzelhető-e, hogy lesz lehetőség személyes szóbeli/írásbeli értékelésre?
Dr. Szőke Gergely: Jelen helyzetben szorgalmi dolgozatra végül a tanszék tárgyainál nem kerül sor (és ismereteink alapján más tárgyaknál se lesz jellemző). A szemináriumok és gyakorlati órák egy részénél olyan számonkérési módszert választunk, amely nem igényel személyes jelenlétet (pl. beadandó dolgozat, otthoni Open Book feladatmegoldás). A valódi távvizsgáztatás lehetősége egyelőre a vonatkozó dékáni utasítás szerint nem lehetséges, de elképzelhető, hogy ez változni fog. Elvben ugyan az sem zárható ki, hogy a vizsgaidőszakra megnyílik a személyes jelenlét lehetősége, de erre egyre kisebb az esély. Mi a magunk részéről nyitottak vagyunk innovatív megoldásokra (online felületen vizsgáztatás, Open Book vizsgafeladatok, stb.), meglátjuk, ennek fennállnak-e majd a feltételei.
A kurzusok tananyagának gyakorlati részét milyen formában lesz lehetőségük elsajátítani? Van-e erre meglévő és megvalósítható módszerük?
Dr. Szőke Gergely: A gyakorlati oktatás otthoni, némiképp irányított feladatmegoldással és az azokra adott visszajelzésekkel érhető el. A Teams rendszer elvben biztosítja az egyidejű online jelenlétet is, de ezzel kapcsolatban még nincsenek tapasztalataink.
TANÁCS
Van-e bármilyen személyes tanácsa, ami a diákok eredményes otthoni tanulását tudná elősegíteni? Ön milyen tanácsokkal látná el a hallgatókat a távoktatással kapcsolatban?
Dr. Szőke Gergely: A félév sikerében, ideértve a távoktatás működését és a sikeres vizsgákat is, nagyon sok múlik a hallgatói attitűdön. Nagyobb önállósággal és egyben nagyobb felelősséggel kell az anyagokat feldolgozniuk. Elsőre szokatlan lehet, hogy egy konkrét időpont helyett bármikor meghallgatható az előadás. Mivel azonban ez a fiatalok tartalomfogyasztási szokásaival egyébként összhangban van, abban bízunk, hogy ez növeli az érdeklődést. A kiadott feladatoknál is fontos szempont, hogy a hallgató maga mennyi energiát kíván beletenni. A hallgatói tanulási autonómia ilyen irányú növelését azonban összességében jó tendenciának tartom. Tanácsként azt tudom mondani, hogy a hallgató is igyekezzen folyamatosan „jelen lenni” a képzésen, figyelni és elvégezni időben a feladatokat, meghallgatni az előadásokat, és semmiképp se hagyja ezeket egy rövid időszakra feltorlódni, mert úgy a szokásosnál is megterhelőbb lehet a vizsgaidőszak.
A hallgatók és a Media Iuris nevében köszönöm Dr. Szőke Gergely tanszékvezető úrnak, hogy rendelkezésünkre állt és segítségével bővíthettük tudásunkat, információinkat a távoktatással kapcsolatban. Köszönjük, hogy bepillantást nyerhettünk a tanszéki csoport jelenlegi egyetemi rendszer hátterében zajló munkájába.
Sziasztok! Sándor Anett vagyok a pécsi jogi kar hallgatója, továbbá a Media Iuris főszerkesztője. Általában írásaim főként a jogi kar életéhez, eseményeihez köthetőek, illetve szülővárosomhoz, Pécshez fűződnek. Mindemellett számos témával kapcsolatban megtalálhatjátok a nevemet a cikkek alatt, ugyanis érdeklődési köröm tág. Ha jobban megszeretnétek ismerni olvassátok el további publikációimat. Kövessétek minket, hogy értesüljetek a legfrissebb kari hírekről.
1 thought on “A távoktatás megvalósulása Közigazgatási Jogi Tanszék Informatikai és Kommunikációs Jogi Csoportnál – Interjú Dr. Szőke Gergellyel”
Comments are closed.