[metaslider id="9331"]
boritokep_felirattal_sablon-1024x576

Az esport világa és térnyerése a koronavírus-járvány árnyékában

  Az esport világának bemutatása

A koronavírus-járvány a különböző sportágak versenyeit, bajnokságait sem kímélte, így elmarad a legtöbb focimeccs, autóverseny, teniszbajnokság és gyakorlatilag minden tömeg és egyéni sportverseny és mérkőzés. Európában talán a focimeccsek és a Forma-1 futamok elmaradása a legnagyobb érvágás a sportok szerelmeseinek, mivel jelenleg ezek tekinthetők a legnépszerűbb sportágaknak hazánkban és a kontinensen is. A helyzetet talán még nehezebbé teszi, hogy sokan, akiknek ezen közvetítések követése volt a fő szórakozási forrása, a megnövekedett szabadidejüket is ezek nélkül kell eltöltenie. Nekik és még sok más érdeklődőnek kínál most kiváló alternatívát az elektronikus sportok világa illetve ezek közvetítései.

Az esport, az elektronikus sport rövidítése, melynek során a játékosok a szó tágabb értelmében amatőr és profi módon, a szó szorosabb értelmében profi szinten űznek bizonyos videójátékokat. Az esport térnyerése hazánkban 2007-2010 között kezdett térnyerésbe, és 2010 után kezdte a nagyközönség is elismerni a szó jelentését és a jelenség létjogosultságát. Ezek a fázisok a világ többi részén pár évvel előbb következtek be mint nálunk, de folyamatos a felzárkózásunk a nagyvilág felé.

Az esport terén minden évben tűnnek fel új lehetőségek, különböző újonnan megjelenő videójátékok formájában, amik hosszabb rövidebb ideg tudnak megragadni ebben a világban, illetve vannak állandó szereplői, amik régóta meghatározzák a sportágat. A legnagyobb, legjelentősebb ilyen játékok jelenleg – a teljesség igénye nélkül ­– a Counter-Strike: Global Offensive, a League Of Legends, a Tom Clansy’s: Rainbow Six Siege, a Rocket League, a World Of Tanks, a Fifa, a Forma-1 szimulátorok  vagy a különböző Call of Duty játékok. Ezek nem meglepő módon mind online játékok, mivel ez az alapfeltétele annak, hogy csapatok egymás ellen, versenyszerűen játszák. Szinte valamennyi versenyt közvetítések során, élő kommentárral tudnak követni az érdeklődők, ezek közül már többet magyar kommentárral is. A magyar kommentárú közvetítések listája egyre bővül, és a magyar közvetítők rendre felkészülten és profi módon végzik munkájukat.

A versenyszámok műfaja nagyon változatos, így a MOBA játékoktól kezdve, a sportszimulátorokon át egészen a shooterekig terjed. Mivel a játék alapjainak elsajátítása a legtöbb esetben nem igényel nagyobb befektetést, mint valamilyen gamer platform, így például konzol, vagy számítógép az esportok világa gyakorlatilag minden szorgalmas és tehetséges versenyzőjelölt felé nyitott, aminek következtében szinte bárki bekerülhet az esport világ vérkeringésébe és akár profi versenyzővé is válhat. Az elektronikus sportok jelentős térnyerését mutatja, hogy egyre nagyobb összdíjazású versenyeken lehet részt venni, a befektetők is felismerték, hogy mekkora reklámlehetőségek rejlenek ebben, illetve egy-egy csapat jelentős bevételi forrásként is funkcionálhat, akárcsak más sportágak csapatai is. Ahogy a világ többi részén, úgy Magyarországon is egyre több sportegyesület hoz létre saját esport szakosztályt így például az MTK, a Fradi, vagy Puskás Akadémia. A már meglévő sportegyesületeken kívül persze létrejöhetnek önálló esport csapatok is, így például a League Of Legends-ben versenyző WiLD, Rift vagy THR. Ezeken kívül létrehoztak Magyarországon esport egyesületeket alapvetően más műfajban tevékenykedő csapatok, cégek, és oldalak is. Erre jó példa amikor a Trollfoci létrehozta a Trollfoci Hálószaggató Esport csapatát, akik jelenleg Fifában versenyeznek, aminek már többosztályos bajnoksága is van hazánkban.

A járvány következtében kialakult űr betöltése

Amikor beszüntették a különböző sportbajnokságokat Európa és világszerte, sokak figyelme irányult az esportok felé, vagy azért, mert tőlük várták a pótlásukat, vagy mert a kedvelői azt remélték ezáltal nagyobb népszerűségre tesz szert. Több országban, sportágban és bajnokságban is felismerték ezt és különböző esport meccseket kezdetek közvetíteni, szervezni és játszani. Az elsők között lépte meg ezt a spanyol labdarúgó közösség és a soron következő meccsnapokon Fifa bajnokságot szerveztek, amelynek során minden első osztályú csapatot egy saját sportolójuk képviselt, és amely egyébként jótékonysági vonatkozásokkal is bírt. Az érdeklődést, és a játékosok részéről az elszántságot és elhivatottságot mutatta, hogy több klubnál házi bajnokságot kellett szervezni, amelynek során eldőlt, hogy melyik sportoló képviselheti a klubot, így többek között a Real Madrid csapatánál is szerveztek ilyen válogatót, melynek során Marco Asensio legyőzte Thibaut Courtoist és Dani Carvajalt is, hogy csapata színeiben versenyezzen. Később az egész rögtönzött Fifa bajnokságot Asensio nyerte meg a Real Madrid csapatát képviselve.

Egy másik nagyobb szabású esemény, amelynek során esporttal helyettesítették valamely sportág versenyét egy E-Forma 1 verseny volt, amelyet Magyarországon az M4 Sport csatorna is közvetített magyar kommentátorokkal, akik nem mások voltak, mint Wéber Gábor és Ujvári Máté. A verseny résztevői voltak aktív Forma-1-es pilóták, mint Nicholas Latifi, és celebek is, mint Liam Payne.

Magyarországon szerveztek még ezeken kívül jótékonysági Fifa meccseket is több első osztályú csapat részvételével is, például a DVSC (Varga Kevin), a Honvéd (Gazdag Dániel) vagy a ZTE (Bobál Gergely).

A Media Iuris biztosan figyelemmel fogja követni az esport további lehetséges térnyerését a sport világában, és esetleges tévéközvetítéssel járó lehetőségeit, ajánljuk ezt jó szívvel nektek is, valamint szeretnénk felhívni figyelmeteket a Hungarian Pro Clubs League jelenleg is zajló Fifa bajnokságára, ahol láthatjátok többek között a Trollfoci esport csapatát vagy az MTK esport szakosztályát is.

Borítóképünkön egy telt házas esport bajnokság látható.

 

 

EnglishGermanHungarian