[metaslider id="9331"]

Mozart-effektus, avagy miért jó klasszikus zenét hallgatni tanulás közben

Egyre többször hallani azt a feltevést, miszerint a klasszikus zenehallgatás tanulás vagy akár munka közben jótékony hatással lehet a teljesítményünkre, és egyfajta érzelmi stabilitást is nyújthat. A vélemények azonban nagyon megosztóak. Valaki produktívabb, élénkebb és kreatívabb lesz a háttérben szóló zenétől, valakit pedig zavar, már-már idegesít, nem tud fókuszálni a munkájára. De vajon ha bevált egy tanulási módszer, azon már nem is érdemes változtatni, vagy megéri kipróbálni új technikákat?

A klasszikus zene pozitív hatásai

Sokáig nem tudtam kedvenc dalaim mellett tanulni, mert elvonták a figyelmemet, elkezdtem léggitározni közben, vagy a kezemmel verni az ütemet, egyszóval mindent csináltam, csak azt nem, ami a feladatom lett volna. Ráadásul egy olyan érzelmi cunami öntött el olyankor, hogy esélyem sem volt arra, hogy teljes figyelmemet a kötelezettségemnek szenteljem. El is vetettem ezt a módszert, mondván nekem csend kell ahhoz, hogy fókuszálni tudjak tanulás közben. Később egy ismerősöm ajánlására újra fejemre tettem a fejhallgatót tanulás közben, de már nem szöveges dalokat, hanem klasszikus zenét kezdtem hallgatni. Egyszer csak azt éreztem, hogy a külvilág kizárul, a látóköröm beszűkül, és csak egy dologra koncentrálok (ami nálam elég nagy szó, mert hajlamos vagyok öt perc után elunni magam a dolgokon). Bizonyított tény továbbá, hogy a zenehallgatás dopamint (boldogsághormont) szabadít fel a szervezetünkben, és érzelmileg is erősebbé, kitartóbbá tesz. Georgi Lozanov professzor elmélete szerint tanuláshoz a barokk stílusú zenék kifejezetten hatásosak lehetnek, hiszen ritmusuk hasonló szívverésünk üteméhez, amely által nyugodtabbak, koncentráltabbak maradhatunk még akkor is, ha egyfajta stresszfaktor ér minket a tanulásból vagy munkából kifolyólag. Számos tanulmány kimutatta, hogy segít egyszerre több dologra figyelnünk, multitasking-képességünket gyorsan tudjuk vele fejleszteni. Továbbá könnyebben tudjuk elsajátítani a reáltárgyak rejtelmeit, tréningezi a logikánkat és memóriánkat is.

De mi is az a Mozart-effektus?

A kifejezést először Alfred A. Tomatis határozta meg, aki a zenekutatásai segítségével felismerte, hogy az alvászavart, depressziót vagy akár a szervi panaszokat is lehet hangok segítségével gyógyítani. Ám a számtalan állítás közül, amely az intelligenciával, tanulással vagy a logikus gondolkodással kapcsolatos, sok nem is Tomatistól ered. Az értelmi fejlődésre vonatkozóan három fontos kijelentést is társíthatunk a Mozart-effektushoz; egyrészt, ha Mozartot hallgatunk, az fejlődést eredményezhet meghatározott típusú értelmi, térbeli-logikai feladatoknál. Egyik legnépszerűbb (ám megcáfolt) elmélet szerint „Mozart zenéjétől okosabb leszel”, amely arra akar utalni, hogy a komoly zenével való találkozás már kisgyermek korban pozitív hatással lehet az értelmi fejlődésre.A harmadik állítás jóval komplexebb, ugyanis sokan a kisgyermekkori zenehallgatásnak tulajdonítják a tér-idő érzékelést, és az intelligencia növekedését. Frances H. Rauscher, aki a Wisconsin-i Oshkosh Egyetem idegtudósa, 1993-ban publikált először a Mozart hatásról. Számos kísérletet végzett, ahol a diákokat két csoportba osztotta; az egyik csapat 10 percen keresztül hallgatott Mozart művéből egy részletet, míg a másik csoportnak kortárs zenét kapcsolt be. Az eredmény igen meglepő volt, hiszen bár a diákok többsége a kortárs zenét jobban preferálta, mégis azok teljesítettek jobban térbeli logikát igénylő teszten, akik Mozartot hallgattak. De nemcsak a diákok, hanem az Alzheimer-kórral küzdő betegek is jobb eredményeket produkáltak térbeli és szociális feladatok kivitelezésében, mint előtte, sőt az epilepsziás betegeknél csökkent a rohamok száma. Természetesen tévhitek is megjelentek a Mozart-effektust illetően, amelyeket azonban Rauscher maga cáfolt meg: „A mi eredményeink Mozart szonáta két zongorára hallgatásának hatásairól és a tér-idő érzékelésének (spatio temporal reasoning) minőségéről szólnak, mely nagy érdeklődést váltott ki, azonban számos tévhitet is, melyek közül sok tükröződik a kísérleteink utánzásának próbálkozásaiban. A leggyakoribb ilyen tévhit, hogy Mozart hallgatása növeli az intelligenciát. Mi nem állítottunk ilyet. A hatás a korlátozott tér-idő feladatokra vonatkozik, amelyekbe az agyi képzelőerő és az időzítő képesség tartozik.” Volt olyan is, aki az effektust a legnagyobb pszichológiai téveszmének tartotta.

Hogyan válasszunk zenét a tanuláshoz?

Természetesen ez személyiségünktől függ, hogy mennyire vagyunk befogadók a komolyzenét illetően. Vannak olyan emberek, akik a monoton munkát kevésbé képesek eltűrni, és ha valamilyen új érzelmi behatás éri őket (bármilyen halk vagy egyszerű zenéről legyen szó) elveszítik a fonalat és figyelmük máris elvándorol a feladatról. Ezzel szemben azok, akik képesek huzamosabb ideig, kitartóan koncentrálni, zene hatására még jobban kordában tudják tartani elméjüket, ezzel biztosítva az eredményes munkavégzést. Azonban a tanulás igencsak komplikált kognitív folyamat, mindenki egyénileg tudja csak eldönteni, hogy számára mi a jól bevált módszer és mi az, amitől figyelme lankad. Megállapíthatjuk tehát, hogy nincs kőbe vésett szabály arra vonatkozólag, hogy milyen zenét hallgassunk (vagy hallgassunk-e egyáltalán).

Amit szívesen ajánlok

Nekem sokszor segített egy anyag elsajátítása közben Vivaldi, Beethoven, Bach, Chopin és fent említett Mozart is. Így például: Mozart G-dúr hegedűverseny, Vivaldi Négy Évszak – Tél, Nyár, Beethoven Holdfény szonáta, J.S. Bach Allegro és Chopin zongora válogatásai.

EnglishGermanHungarian