2023-ban a magyar kereskedelmi csatornák számos olyan valóságshowt közvetítettek a tévében, amelyek egyrészről megbotránkoztatták, másrészről megnevettették a nézőket. Habár sokunk elítéli az ilyesfajta műsorokat, az tagadhatatlan, hogy óriási nézettséget és bevételt hoznak a készítők számára. Ma a valóságshow jelenséget vizsgáljuk meg, amiről vitatott, hogy kikapcsol vagy károsít-e.
2023 legnépszerűbb valóságshowi
Elsőként definiáljuk, mi az a műfaj, amit realitynek vagy valóságshownak nevezünk. Ezek a sorozatok olyan televíziós műsorok, melyekben civilek és/vagy közkedvelt személyiségek kamerák előtt, főként a külvilágtól elzárva valamilyen produkciót nyújtanak. Közösségekbe a műsor tematikáját követve nagyrészt feladatokat hajtanak végre, és általában kiszavazásos rendszerben működnek. Valamilyen séma alapján a műsornak lesz 1 vagy több győztese, aki/akik díjat kapnak jutalomként. Általánosságban elmondható, hogy ez egy nagy összegű pénznyereményt jelent. 2023 bővelkedett a reality műfajban, ám ezekből a legnevesebbek a következők:
Év elején sugározta az RTL a Celebrandi című műsort, melynek lényege, hogy közkedvelt, a médiában ismert személyiségeket civil emberekkel hoznak össze egy randi keretein belül. Az Ázsia Expressz – Fedezzük fel Amerikát műsornak immár a 4. évada jelent meg idén, melyben szintén celeb párosok küzdenek Amerikában a fődíjért, megpróbáltató feladatok közepette.
A Nagy Ő is terítékre került a legnevesebb realityk sorában, melyben idén Jákob Zoltán kereste a szerelmet a TV2 képernyőjén. A média idén azonban a Kőgazdag Fiatalok-Rich Kids Hungary és a Város Királynői című műsoroktól volt hangos. E két sorozat annyiban tér el a listán szereplőktől, hogy ebben a két esetben a szereplőknek nem voltak feladatai, nem kellett a fődíjért vagy a bent maradásért küzdeniük. A szereplők életét dokumentálta a show.
Miért aratnak ekkora sikert, „ha senki nem nézi”?
Elsőként fontos megvizsgálni azt a tényt, hogyan változott a tévé és más média felületek kapcsolata az elmúlt években. Tanulmányok is bebizonyították, hogy a Z generáció inkább a számítógépet és telefont választja szórakoztatásképpen, mint a tévét. Átlagosan a Z generáció 1 óra 51 percet tölt el ezzel, de a tévénézés ebből mindössze 38 percet tesz ki. Ezért fontos, hogy ezek a műsorok olyat tudjanak felmutatni, amik a nézők ingerküszöbén túltesznek, ezzel megragadva figyelmüket.
Általánosságban elmondható, hogy a realitykben megbotránkoztató események tömkelege megy végbe, ezzel a nézőket megragadják. A Discover Magazine szerint könnyen függővé válhatunk, akár egy rész után is, hiszen az agyunk dopamint és szerotonint termel miközben izgulunk egy-egy szereplő sorsának alakulásáért, vagy a játékosok helyzetéért. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a készítők főműsor időben, tehát 19 és 21 óra közé tűzik műsorlistára az adásokat, hiszen így nagyobb valószínűséggel jutnak el a közönséghez.
Manapság egyre gyakoribb az is, hogy a készítők a Z generáció számára ismerős arcokat (például Pető Brúnó az Ázsia Expressz – Felfedezzük Amerikát) hívnak be a műsorba, ezzel megragadva a fiatal rajongók figyelmét is.
Pozitív értékek
Ahogy láthattuk, a realityk befolyásolják a nézőket mind jó és rossz irányba is. A pszichológusok szerint ezek a műsorok olykor pozitívan hatnak nézőire, hiszen van önbizalom növelő és mentális egészség erősítő hatásuk. Példaképp az Ázsia Expressz műsorba sokszor találkozunk olyan helyzetekkel, amikor a szereplők egymást buzdítják, lelkesítik és mantrázzák társaiknak: meg tudod csinálni, képes vagy rá! Hiszen a szereplők is emberek, a nézők is elhiszik, hogy ők is képesek lehetnek erre, tudnak azonosulni velük.
Az a tény is pozitívumként szolgál, hogy ezek a műsorok olcsó formája a szórakoztatásnak és a kikapcsolódásnak. A nézők megismerhetnek vicces karaktereket a kanapé kényelméből és az egész család együtt nevethet a TV előtt. Egy-egy műsorban szavazhatnak a szereplők sorsáról, ami olyan benyomást kelt a nézőbe, mintha ő is részese lenne a kalandoknak.
Negatív értékek
Nagyobb mértékben a negatív értékek jellemzőek: tanulmányok azt is bebizonyították, hogy a botrányok sokkal nagyobb mértékben vonzzák az emberi agyat, mint a jó értékek és erkölcsök erősítése. Például a botrányoktól hangos Valóvilág 11. szériája az első héten már 186 117 nézettséget produkált, míg a Duna TV-n Ridikül néven futó talk-show, melyben a meghívott vendégek, gyakran szakemberek társalognak életmódról, kultúráról és környezetről, csupán 100 000 körüli nézettséget produkált a csatornának.
Ez is megmutatja azt a tényt, hogy az emberek agya nagyobb élvezetet talál a megbotránkoztatásban, hiszen ez a mindennapoktól eltér, nem gyakran látni ilyet. Ez a viselkedés azonban buzdítja a főként fiatalkorú nézőket az efajta viselkedésre. Gyakori, hogy a készítők nem cenzúráznak olyan viselkedésformákat, amelyek nem megengedhetőek a televízióba. Azért, hogy a szereplők bent maradásukat biztosítsák, propagálják a trágár viselkedést, ez pedig negatív hatással van a nézőkre.
A botrányos viselkedéstől eltekintve a képernyőn gyakran szembesülünk valótlansággal. A valóságshowkban sokszor előfordul, hogy a karakterek egy új személyiséget vesznek magukra és nem a valódi énjüket mutatják a kamerák előtt a több szavazat reményében. Jellemző emellett a plasztikai beavatkozások propagálása és a külsőségekre való törekvés. Természetesen ez csak extrém esetekben fordul elő, azonban ez nem feltétlen kedvező a fiatalkorú nézők számára, hiszen könnyen befolyásolhatóak.
Képek forrásai: kiemelt, 1, 2, 3
Sziasztok! Al-Yari Nóra vagyok, a PTE elsőéves joghallgatója. Már egészen kiskoromtól
kezdve érdekelt az írás, többféle műfajban kipróbáltam már magam e téren, azonban most
lehetőségem van a Media Iuris oldalán írásaimat publikálni. Cikkeim központjában mindig
figyelemfelkeltő és érdekes témákat ígérhetek, amelyek remélhetőleg sokatok figyelmét
megragadja majd.