[metaslider id="9331"]
Pontgyűjtő akció a rendőrségnél

Pontgyűjtő akció a rendőrség szervezésében

Biztosan sokan vettetek már részt különféle pontgyűjtő akciókban. Van, amikor plüss elefánt, krokodil vagy majom közül lehet választani, olykor palacsintasütőhöz vagy késkészlethez juthatunk fél áron, ha megszállottan ragasztgatjuk a pénztárostól kapott pöttyöket kis füzetünkbe. A rendőrség elirigyelte az efféle akciók sikerét, és úgy döntött, hogy ő maga is megszervezi saját pontgyűjtő akcióját. A játékszabályokat a huszadik század utolsó évében alkotta meg és a huszonegyedik század első évében, 2001-ben be is vezette az úgynevezett Közlekedési Előéleti Pontrendszert. Ragasztgatni a pontokat már az elején sem kellett, tájékoztatást kapott az érintett a gyűjtögetés eredményéről, ha érdekelte, ha nem. Az okostelefonok és az AI korában már néhány másodperc alatt megtudhatjuk, mennyi kell még a plüssmajomhoz, vagyis, hogy mennyi és milyen szabályszegés „fér még bele”. De pontosan mibe? Mennyibe és mennyire fáj majd, ha betelik a pohár? Ezekre a kérdésekre szeretnék választ adni egy jogosítvánnyal rendelkező egyetemista szemszögéből.

A procedúra

Először is tisztáznunk kell a ponthatárt. Ez a felnőttkor alsó határáról könnyen megjegyezhető 18-as szám. Ha ennyi vagy ennél több ponttal rendelkezünk, akkor jogosítványunk a Kormányhivatal páncélszekrényének mélyére kerül, és garantáltan nem is jön elő onnan legalább fél évig. Amennyiben a fél év leteltével vissza szeretnénk szerezni jogsinkat, utánképzésre kell jelentkeznünk a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) egyik egységénél. 

Az utánképzési programban való eredményes részvételről a központ tanúsítványt állít ki és a jogosítványt őrző Kormányablaknak eljuttatja azt. Ha a fél év lejárt, akkor visszakaphatjuk vezetői engedélyünket. Persze a programban való részvétel súlyos tízezrekkel rövidít meg minket. Gondolom, nem kell hangsúlyoznom, hogy ha lehet, kerüljük el ezt a procedúrát.

Pontgyűjtő akció a rendőrségen - procedúra

Kategorizált büntetés

A rendőrség a közlekedés szabályait súlyosan megsértő cselekedeteket a „bűncselekmény” kategóriába, a szabályokat kevésbé megsértő cselekedeteket a „szabálysértés” kategóriába sorolja.

A közlekedési bűncselekményeket egységesen 11 büntetőponttal szankcionálja. Ezek a következők:                              

  • ittas vezetés (ha a véralkohol vagy a levegőalkohol-koncentráció meghaladja a 0,5 gramm/litert vagy a 0,25 milligramm/litert)
  • bódult állapotban történő vezetés
  • közúti veszélyeztetés (amikor a sofőr mások életét, testi épségét közvetlenül veszélyezteti)
  • járművezetés tiltott átengedése
  • cserbenhagyás, valamint a segítségnyújtás elmulasztása

A szabálysértéseket nagyon eltérően büntetik. Néhány nagy valószínűséggel minket, egyetemistákat érintő szabálysértés büntetőpontjait sorolnám fel a teljesség igénye nélkül:

  • Ittas vezetésért 6-8 pontot kaphatunk, ha az értékek nem érik el a bűncselekmény küszöbét. Gyorshajtásért 4-8 pont jár, ha nincs sérülés vagy nem okozunk komoly anyagi kárt.
  • Ha átmegyünk a piroson, útkereszteződésben vagy vasúti átjáróban, 8 ponttal leszünk sújtva.
  • Hat pontot kaphatunk, ha szabálytalanul előzünk, nem adjuk meg az elsőbbséget, könnyű testi sérülést okozunk másnak, megállunk, tolatunk vagy megfordulunk vasúti átjáróban vagy autópálya úttestén. Illetve abban az esetben is, ha autópálya leállósávján haladunk, esetleg zebrán, kerékpársávon vagy kanyarban parkolunk.  
  • Öt ponttal gazdagodunk, ha párhuzamos közlekedés esetén áthaladunk a gyalogátkelőhelyen akkor, amikor a másik sávban haladó jármű már megállt. Ha nem kapcsoljuk be a biztonsági övet autóúton vagy autópályán, szintén jár az öt pont.
  • Három pontot kapunk a jelzőtáblák figyelmen kívül hagyása, kézben tartott mobiltelefon használata és az irányjelzés elmulasztása esetén.
  • Ha lakott területen elfelejtjük bekapcsolni a biztonsági övet, esetleg bukósisak nélkül motorozunk, az szintén 3 pontot jelent. Ezek után a záróvonal átlépéséért járó két pont már nem is tűnik olyan soknak.

Fontos, hogy a büntetési tételek összeadódhatnak, szerencsétlen helyzetben akár akkor is ugorhat a jogsink, ha előtte egyetlen pontunk sem volt. Az is fontos, hogy a pontok mellett a pénzbírságot nem kerülhetjük el egyetlen alkalommal sem.

Pontgyűjtés - büntetések

Ha szépen gyűlnek a pontok…

Érdemes figyelemmel kísérni pontjaink számát, főleg akkor, ha több szabálysértést követtünk már el. Ha pontjaink 14 alatt vannak, akkor egy utánképzést teljesítve 9 ponttól megszabadulhatunk. Ha már 14 és 17 pont között vagyunk, akkor az utánképzés csak 6 ponttól szabadít meg minket. 

Természetesen a programban való részvétel önköltséges és nem nevezhető olcsónak, de ma egy „B” kategóriás vezetői engedély megszerzése vidéken nagyjából háromszáz-négyszázezer körül mozog, Budapesten ez az összeg akár a kétszeresére is felkúszhat. Egy negatív oldala mégis van a kedvezménynek, mégpedig az, hogy egy éven belül csak egy utánképzésre jelentkezhetünk. A nyilvántartás három év pontjait veszi figyelembe.

Cikkem végére érve nincs más teendőm, mint baleset, bírság és büntetőpont-mentes közlekedést kívánni a közúti forgalomban részt vevő diáktársaimnak.

 

Források: 1, 2, 3 

Képek forrásai: kiemelt, 1, 2

EnglishGermanHungarian