December 14-ével kezdetét veszi a sokakban félelmet keltő vizsgaidőszak. Bármelyik évfolyamról legyen szó, ennek a szónak hallatán valószínűleg mindenkinek eszébe jutnak a tanulással töltött hetek, az izgulással teli pillanatok egy-egy vizsga előtt, vagy akár a keserű szájíz egy kevésbé sikeres után. A gólyáknak ugyan még nincs tapasztalatuk ezen a téren, de bizonyára már ők is hallottak történeteket vagy figyelmeztetéseket felsőbb éves hallgatóktól. A vizsgaidőszak kivétel nélkül minden évben megpróbáltatásokkal teli és nehéz, de az idei talán mégis rendkívüli lesz. Már a tanév kezdete óta tisztában vannak vele a hallgatók, hogy decemberben és januárban az összes írásbeli és szóbeli vizsga online felületen fog zajlani. Természetesen ennek is megvannak az előnyei és a hátrányai, de a tavaszi példából kiindulva, erre a változatra már sokkal felkészültebbek mind a diákok, mind pedig az oktatók. Az online vizsgaidőszak felettébb megosztó a hallgatók körében; valaki kimondottan örül neki, és vannak olyanok is, akik nagyon nehezen tudnak érvényesülni otthonról. De mi a helyzet a képernyő másik oldalán lévőkkel? Vajon mit gondolhatnak oktatóink erről a rendhagyó formájú oktatásról, és ami a legnagyobb kérdés, az elkövetkezendő vizsgaidőszakról?
A Media Iuris a Jogtörténeti Tanszék tagozatvezetőjét, Dr. Herger Csabánét kereste meg kérdéseivel, aki többek között az elsőévesek egyik legelső szóbelijét fogja lebonyolítani.
Media Iuris: Október 23-a óta teljes mértékben online zajlanak az előadások, de már szeptembertől kezdve lehetett akár otthonról is követni őket. Mit hiányol legjobban egy-egy online órából? Milyen hátrányokat tudna felsorolni?
Dr. Herger Csabáné: Nagy hátrány számomra, hogy nem látom a hallgatóim arcát. Személytelenné váltak sajnos az előadások, nem tudok reagálni az észrevételekre, mert a hallgatók az online órákhoz még kevésbé szólnak hozzá, mint jelenléti oktatás esetén. Azt sem látom az arckifejezésükből, hogy értik-e azt, amiről beszélek. Szemináriumok esetén némileg jobb a helyzet, mert ott van idő arra, hogy kérdéseket tegyek fel és párbeszédet kezdeményezzek. Az előadás ”műfaja” erre azonban nem alkalmas.
Media Iuris: Oktatói szemmel, Ön szerint milyen nehézségei lesznek az elkövetkezendő vizsgaidőszaknak?
Dr. Herger Csabáné: A vizsgáztatás kérdését egyszerűbbnek látom, mint az oktatást. Ha technikai gond nem lesz, amit remélek, más problémát nem igen tudok elképzelni. Számomra még kedvezőbb is a kiskérdésekkel, tételhúzás nélküli feleltetés. Könnyebben meg tudok győződni arról, hogy van-e átlátása a hallgatónak a tananyagról. Engem nem a részfeladatok érdekelnek elsősorban, hiszen azokat a legtöbb ember úgyis elfelejti, hanem az összefüggések és a szerkezet, hiszen az európai alkotmány- és jogtörténet tárgy alapvetően az összehasonlító módszert alkalmazza. Szeretném is felhívni a hallgatóim figyelmét arra, hogy a vizsgára történő készüléskor figyeljenek oda arra a szempontra egy téma feldolgozásakor, hogy ugyanakkor egy másik térségben hasonló vagy eltérő jelenségek tapasztalhatók-e.
Media Iuris: Mit gondol, mennyire lesz megterhelő a szóbeli vizsgákat otthonról levezetni? Miben befolyásolhatja ez a családja életét?
Dr. Herger Csabáné: A home office munkavégzés nem egyszerű, hiszen a család is otthon van. A tegnapi előadás alatt például tudom, hogy volt háttérzaj: az emeleten a gyerekeim nem igen voltak csendben és ez lehallatszott… Remélem, a hallgatóim elnézik nekem.
Media Iuris: Mit vár el a hallgatói részéről? Mennyire mondható megbízhatónak egy online vizsga, legyen az írásbeli vagy szóbeli?
Dr. Herger Csabáné: Mivel a szorgalmi vizsgákon túl vagyunk, már van tapasztalatom az online írásbeli és szóbeli vizsgáztatás tekintetében is. Az online írásbelinél ezentúl mást módszert fogok alkalmazni, mert nem látom biztosítva a vizsga tisztaságát és ez nagyon zavar. Mégsem szeretnék általánosítani, mert egészen kiváló dolgozatok is vannak. Összességében azonban elmondható, hogy online szóbeli vizsga esetén kisebb a lehetőség a visszaélésekre.
Media Iuris: A tavaszi vizsgaidőszak tapasztalatai után, várható bármilyen változás a vizsgák menetére vonatkozóan?
Dr. Herger Csabáné: A tavaszi vizsgaidőszak pozitívabb volt, mint vártam. Szerintem most is menni fog. Sok sikert kívánok a felkészüléshez!
A vizsgaidőszak egyik oldalnak sem lesz könnyebb, mint az elmúlt szemeszterekben, de a tavaszi tapasztalatok és a felkészültség miatt valószínűleg nehezebb sem.
Mindenkinek sikeres felkészülést kívánok!
Sziasztok, Soltész Evelin vagyok, A Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi kar hallgatója. Középiskolában döntöttem el, hogy az egyetem mellett szeretnék írással is foglalkozni, amire tökéletes megoldásnak bizonyult a Media Iuris. Szeretek új kapcsolatokat kialakítani, az interjú készítés nagyon közel áll hozzám. Szinte minden témában otthonosan érzem magam, ezért sokféle cikket fogtok tőlem olvasni; a közélettől kezdve, a gasztronómián át egészen a tudományos cikkekig.