[metaslider id="9331"]
for

Lezárult egy korszak a Forma-1-ben

Persze ez egy szubjektív nézőpont. Van, aki azóta nem néz Forma 1-et, mióta Lewis Hamilton és a Mercedes egyeduralomra tört, van, aki éppen Schumacher távozása miatt zárt le egy korszakot. Azt azonban kijelenthetjük, hogy a pár évente megjelenő technikai újítások, amelyek minden csapatra kötelezőek, fontos vízválasztói a Forma-1 életének. 

Danke, Seb!

Minden évben kihirdetnek egy győztest. Minden évben érkeznek újoncok és távoznak pilóták. Azonban 2022-ben el kell búcsúznunk attól az embertől, akit pályafutása végén éppen olyan hatalmas szeretet és tisztelet övez, mint amekkora gyűlölet és ellenszenv karrierje csúcsán. Sebastian Vettel pályafutása elején, 2007-ben a BMW, majd a Toro Rosso kötelékéhez csatlakozott, mely szinte azonnal meg is hozta neki az első sikereket. A francia csapattal futamgyőzelmet szerzett, amely megalapozta jövőjét a Red Bullnál. 2009-ben szerződött az „energiaitalos” csapathoz. Christian Horner irányításával 4 éven keresztül olyan dominanciával utasították maguk mögé a mezőnyt, melyet utoljára Schumacher Ferraris éveiben láttunk. Vettelt 4 éven át, 2010-től 2013-ig csak Fernando Alonso és a Ferrari tudta csatára kényszeríteni, azonban ez sem akadályozta meg őket abban, hogy zsinórban négy világbajnoki címet húzzanak be. Ezzel Vettel fellépett az örökranglista harmadik helyére Juan Manuel Fangio és Michael Schumacher mögé, és örökre beírta magát a Forma-1 történetébe. Sikert sikerre halmozott, majd egy gyenge év után 2015-ben szerződött a Ferrarihoz, ahol azonban nem sikerült megismételni Red Bullos éveit. 

A maranellói istállónál eltöltött hat évét csupa hullámvölgy jellemezte: 2015-ben csak a 4. helyen végzett a pontversenyben, 2017-ben és 2018-ben szoros versenyben maradt alul Lewis Hamiltonnal szemben az összetettbeli első helyért zajló küzdelemben, majd 2020-ban újra igen szolid teljesítményt nyújtott mind Vettel, mind olasz csapata. Innen sajnos nem volt visszaút, és a német pilóta Aston Martinnál eltöltött utolsó két éve már csak búcsú volt szeretett sportjától. Talán túl hamar érte utol a kiégés, és korán ért véget a karrierje, de a 2022-es Abu Dhabi nagydíjon ugyanolyan teljesítménnyel fejezte be a pályafutását, mint ahogyan elkezdte: pontot szerezve egy gyenge csapattal. Nyers tempója, intelligenciája és gyilkos ösztöne tették naggyá, viszont őszinte szókimondása és szerethetősége miatt fogunk mi is mindig nagyként emlékezni rá.

for

Könyörtelen pontverseny

Ugyan a szabálymódosítások már tavaly télen ismeretesek voltak, azonban az első év végéig kellett arra várni, hogy az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) által életre keltett tétel be is bizonyosodjon. Amíg tavaly Lewis Hamilton és Max Verstappen emelkedtek ki óriásként a tömegből, és hozták el nekünk az elmúlt tíz év legizgalmasabb és végletekig kiélezett világbajnoki versenyét, az idei év kíméletlenül lezárta a Mercedes egyeduralmát. A 2022-es autók koncepciója nagyban csökkentette az autó mögött létrejövő turbulens levegőt, így megkönnyítve az előzéseket, mérsékelve a hátul autózók gumikopását. Az FIA ezzel szerette volna elősegíteni a csatákat és csökkenteni a mezőny éllovasai és sereghajtói közti szakadékot. Ez annyiban mindenképpen sikeresnek bizonyult, hogy idén három csapatossá bővült a konstruktőri első helyért zajló verseny. A Ferrari világbajnok-esélyes koncepciójával és pilóta párosával felzárkózott a tavalyi formáját átmentő Red Bullra és a magabiztosan javuló Mercedesre (bár az Ezüst nyilak csak az év második felében érték utol a másik két istállót teljesítmény terén). 

for

Verstappen és Leclerc párharca rögtön az első öt versenyen kibontakozott. A fiatal világbajnok és monacói kihívója elképesztő étvággyal gyűrték maguk alá a mezőnyt, és bizonyították, miért ők a következő évek legnagyobb esélyesei. Az eltérő konfigurációjú autókat félelmetes hatékonysággal mozgatták, és már az év elején kétszereplős sakkmeccsé alakították a bajnokságot, miközben simán átlépték csapattársaikat is, akik kétségbeesetten keresték az elveszett másodperceket. Bár az osztrák bikások hatalmas egyenesbeli tempóval rendelkeztek, előnyüket elvesztették a nagy leszorítóerővel dolgozó maranellóiakkal szemben a kanyarokban. Ettől függetlenül nem az autók közötti különbségek, hanem az egyéni képességek vertek ekkora éket a csapattársak közé: Sainz és Perez csak a nyári szünet után tudott felzárkózni az élbolyhoz, melyben közrejátszott Leclerc visszaesése és a Mercedes feljavulása is. Az idei évben a Ferrari technikai és szakmai hibái miatt korán megfosztotta magát a konstruktőri első helytől (az egyéni világbajnokságról nem is beszélve), olyannyira, hogy az utolsó futamig kérdéses volt, hogy a konzisztensen javuló Mercedessel szemben megtarthatják-e egyáltalán a második helyet. 

for

Verstappen mindeközben hidegvérrel és elképesztő magabiztossággal szállította a győzelmeket, és valóban kétséget kizáróan, nagy, vörös betűkkel felrótta a falra: ő a címvédő. Leclerc idén nem lehetett bajnok, bár minden kvalitása megvolt hozzá. Kezdeti előnye rohamosan fogyott a nyári szünetig, majd technikai hibák sorozatával teljesen leszakadtak a holland éllovastól. Fontos kiemelni George Russel-t és Lando Norris-t is, hiszen a két brit is kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Míg Russel behúzta élete első Forma 1-es futamgyőzelmét Brazíliában, és sikerült a pontversenyben maga mögé utasítania a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltont, addig Norris a Mclaren csapat pontjainak tetemes, háromnegyed részét szerezte meg. Ezzel nagyban hozzásegítette csapatát az összetettbeli 5. helyhez. Míg előbbi már valóban egy topcsapat kötelékében versenyezhet, utóbbi egyelőre a középmezőnyből várja a kiugrási lehetőséget. Az viszont bizonyos, hogy mindkettőjüknek fog még szólni a himnusz a dobogó legfelső fokán. Több figyelemre méltó, azonban hullámzó teljesítményt is láthattunk a szezon során: amíg Alonso oroszlánként küzdött a versenyirányítás és a technikai hibák ellen, Albon, Schumacher, Magnussen, Bottas és Zhou is villantott nagyokat.

Jövő

A hibrid éra lezárultával a Forma-1 hátterében is komoly változások történtek. A 2022-es szezon végén távozó versenyirányítást ugyan leváltották, azonban idén is voltak megkérdőjelezhető döntések, és a pilóták is többször kifejezték aggodalmaikat a versenyfelügyelettel kapcsolatban. Ezen felül egy vezető pozíció is megingott: Mattia Binotto és a Ferrari szakítása novemberben vált biztossá. Egyelőre nincsen kinevezett utód, azonban kíváncsian várjuk, hogy ki és milyen sikerekkel veszi át a csapatfőnöki széket a maranellóiaknál!

for

Egy két jobban és kevésbé fájó (Schumacher, Latifi) távozástól eltekintve bizakodva tekinthetünk a következő szezonra, néhány igen tehetséges pilóta kap lehetőséget 2023-ban: Nick de Vries, Oscar Piastri és Logan Sargeant is beléptek a királykategória ajtaján. Egy-két technika változás szintén érkezik 2023-ra, melyek kimondva is szorosabb eredményeket és keményebb csatákat hivatottak elősegíteni. Annyi biztos, hogy izgalmas és érdekes szezon áll előttünk, 24 versennyel, melyből 6 sprintverseny lesz, mindez 4 kontinens érintésével.

 

Források: 123

Képek:kiemelt kép123, 4

EnglishGermanHungarian