[metaslider id="9331"]

Interjú a BeléPTEtő Gólyatréningről Szilágyi Eszterrel és Szijártó-Szakál Bettinával

A Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán 2021. szeptember 7-én került megszervezésre a BeléPTEtő Gólyatréning, amelyet a PTE Karrier Irodája szervezett meg és bonyolított le. Alapvetően egy nagyon hasznos programról van szó, amely nagyban segítheti a frissen érkezett gólyákat a későbbi boldogulásban mind az egyetemen, mind pedig akár az életük ezen „új szakaszában”. Elsőként Szilágyi Esztert, elsőéves joghallgatót kérdeztem az eseménnyel kapcsolatban, hogyan élte meg, miért találta hasznosnak.

Mi volt az első benyomásod a közelgő gólyatréningről? Milyen elvárásokkal érkeztél meg a programra?

Szilágyi Eszter: Az első benyomásom a gólyatréningről pozitív volt. Már maga az ötlet, hogy egy ilyen program keretein belül nyújtanak segítséget nekünk, gólyáknak, nagyon szimpatikus volt számomra. Reménykedtem abban, hogy kapunk egy kis segítséget a Neptun használatához, tippeket és tanácsokat az egyes tantárgyakhoz, tanuláshoz, és valóban rengeteg hasznos információval gazdagodtunk a nap végére.

Amellett, hogy egy gólyatréning hasznos információkkal tud szolgálni az egyetemmel és a karral kapcsolatban, rengeteg közös játékkal es feladattal is színesíti a napot. Mi volt számodra a legérdekesebb feladat vagy információ?

Szilágyi Eszter: Személy szerint az összes feladatot érdekesnek találtam, mindegyiknél tanulhattunk valami újat, hasznosat, de ha egyet ki kellene emelnem, akkor a toronyépítős feladatot mondanám. Jó volt látni, hogy egy csapaton belül mennyire összetartóak voltunk, segítettük egymást, kikértük a másik véleményét, nem meglepő, hogy ezt a játékot meg is nyerte a kis csapatunk. Jó tudni, hogy segítőkész társaim vannak, akikre lehet számítani, hiszen csapatban, egymást támogatva könnyebben elérjük majd a céljainkat a későbbiekben is.

Sokan vonakodnak elmenni a gólyatábor utáni első közös programra; mit ajánlanál azoknak, akik valamilyen okból kifolyólag nem vettek/vesznek részt a közös eseményeken?

Szilágyi Eszter: Én csak azt tudom ajánlani, hogy mindenképp vegyenek részt minél több közös programon, hiszen ezeken az eseményeken tudnak ismerkedni, kapcsolatokat építeni, hasznos tanácsokhoz jutni, amellett, hogy közben jól is érezzük magunkat.

Végezetül pedig, mit gondolsz, hasznos volt a gólyatréning?

Szilágyi Eszter: Véleményem szerint igen, hasznos volt. Kellemesebb volt így az első nap, mintha rögtön órákra kellett volna mennünk, úgy, hogy csak a sötétben tapogatóztunk mindenféle tanács nélkül. Az is pozitívum, hogy az információkat felsőbb éves hallgatóktól kaptuk, akik már tapasztalatból beszéltek, így saját praktikáikat osztották meg velünk. Na és persze még egy plusz, hogy a tréning alatt is megismertem új embereket, így egyre kevesebb ismeretlen arc jön majd velem szembe az egyetemen. Már nem kell félnünk, hogy bedobtak minket a mélyvízbe, hiszen most kaptunk hozzá “karúszókat”.

Másodszor pedig Szijártó-Szakál Bettinát, a Jogi kar tanulmányi ügyintézőjét és a Karrier Iroda munkatársát faggattam magáról a tréningről – persze a szervezők szemszögéből.

Az idei Gólyatréninget – ami egy orientációs nap a frissen érkezett gólyák számára – a Karrier Iroda szervezte meg és bonyolította le. Hányadik éve került megrendezésre ez a program?

 

Szijártó-Szakál Bettina: 2018 óta dolgozok együtt a Karrier Irodával, a tanulmányi előadói munkám mellett az Iroda kari képviselőjeként. Közös munkánk eredményeként azóta létezik Karunkon a Gólyatréning. Pár évvel ezelőtt még Gólya-Workshop néven futott, és csekély számú gólyának tudtuk biztosítani a részvételi lehetőséget. A BeléPTEtő Gólyatréning nevet a tavalyi év óta használjuk, összegyetemi szinten, és szerencsére már tavaly és idén is sokkal-sokkal több hallgatót tudtunk bevonni, mintegy orientációs programként, immáron negyedik éve.

Mi volt az alapkoncepciója a Gólyatréningnek? A játékos feladatok közben milyen fontos dolgokat sajátíthattak el a hallgatók?

Szijártó-Szakál Bettina: Talán nem meglepő, de az egyetem megkezdése hatalmas, mondhatni, akár félelmetes „lépcsőfok” lehet sok elsőévesnek. Annyi újdonság, rengeteg információ, más rendszer az, ami az egyetemen várja őket a középiskola után. Nem beszélve a megannyi, még ismeretlen, jövendőbeli csoporttársról. Bizony, remek ismerkedési lehetőség a gólyatábor, de oda nem minden elsőévesnek van módja, vagy épp bátorsága eljutni. A BeléPTEtőn való részvétel azonban nekik is remek alkalmat nyújt az ismerkedésre, közösségépítésre. A feladatok önismereti, előítéletmentességgel kapcsolatos készségeket nyújtanak, segítenek a csapatépítésben vagy éppen abban, hogy mennyire bízzunk meg a kapott információkban, és hogy tudnak azoknak maguk is megbízható módon utánajárni. Rendkívül szórakoztató program, remek kikapcsolódás, és megkönnyíti mindenkinek a beilleszkedést. Ad egy kezdeti lökést az egyetemi léthez! Hogy egy elsőévest idézzek: nagyon jó levezetés volt az évnyitó, és a beiratkozás után! A csoportvezetők saját, személyes tapasztalatainak megosztása pedig segítheti az elsőévesek félelmét, szorongását feloldani.

Minden BeléPTEtő után ki szokott küldeni a Karrier Iroda egy kérdőívet a programmal kapcsolatban. Mik az általános visszajelzések?

Szijártó-Szakál Bettina: A kérdőívet még frissen, a tréning legvégén töltik ki a résztvevők, így nyújtva igazán hiteles visszajelzést nekünk, szervezőknek és a csoportvezetőknek. Azt kell mondjam, hogy a tavalyi évhez hasonlóan fantasztikus visszajelzéseket kaptunk, mindenki nagyon hasznosnak tartotta, és kifejezetten élvezte a Gólyatréninget. Természetesen a nagy többség a családias környezetben való ismerkedést, csapaépítést kedvelte leginkább, mindezt játékos feladatokkal színesítve. Sok visszahúzódóbb elsőéves, aki a gólyatáborban nem vett részt, értékelte a programot feszültségoldónak, komfortérzetük jelentősen növekedett délutánra, félelmeik eloszlottak. A csoportvezetők bár igyekeztek minél több hasznos infót átadni, sok gólya érthető módon jelezte azt, hogy abból sosem elég igazán, például a tanulás, időbeosztás, termek bemutatása, vizsgák vagy épp a Neptunnal kapcsolatos ismeretek terén. Ez mind jó lehetőséget teremt a kari szervek programjainak, ahol ezeket a témákat behozhatjuk. Például egy Mentorklubos Speed-Mentoring keretében az oktatókkal ismerkedni, a Media Iuris-nak egy videós épületbejárással, vagy épp a Karrier Iroda által szervezett Tanulásmódszertan-workshoppal!

Egy-egy ilyen eseményre egyéni okokból nem mindenki jön el. Mit tanácsolnál azoknak, akik gondolkodnak az efféle programokon való részvételen?

Szijártó-Szakál Betti: Karunkon a jogász (nappali munkarendű) gólyáink voltak olyan szerencsések, hogy nekik az évkezdési napi program része volt a Gólyatréning. Sajnos ott még nem tartunk, hogy minden elsőévest belevonjunk ebbe a szuper orientációba.
Azt tanácsolom mindenkinek, hogy ne hagyja ki az egyetemi, vagy kari szervek programjait, leginkább azokat, amik, ismerkedős vagy épp készségfejlesztő lehetőségeket biztosítanak. A szervezők sokszor megannyi erőt, energiát és lelkesedést tesznek bele ezekbe a programokba, mindezt azért, hogy nektek szuper élményeket adhassanak! Nem tudhatod, lehet, hogy épp egy ilyen eseményen ismerkedsz össze a következő legjobb barátoddal, vagy olyan ismereteket szerzel, amik megkönnyítik majd például a Büntetőjog tanulását, esetleg, hogy észvesztő módon add elő a szemináriumi PPT előadásod!
Igyekszünk minden programról tájékoztatni Titeket, kövessétek a Kar, és kari szervek közösségi oldalait, és bátran gyertek el ezekre a programokra, mert higgyétek el, hamar elrepülnek ám az egyetemi évek!

Köszönöm az interjút a Media Iurisnak és Evelinnek!

Ezúton szeretném a Media Iuris nevében megköszönni Eszternek és Bettinek, hogy elvállalták az interjút!

EnglishGermanHungarian