[metaslider id="9331"]
Indiai anzix

Indiai anzix

Ezen cikkem főszereplője Ázsia szubkontinense, a világ immáron legnépesebb országa, India. Ma azonban nem a közismert Taj Mahallal, Mahatma Gandhival vagy a hinduizmussal szeretnék foglalkozni. Bár nagy a kísértés ezek felé a témák felé is, de a cikket India olyan félresikerült képei alkotják, amelyek garantáltan nem szerepelnek egyetlen utazási iroda utazásra csábító ajánlatában sem.

A jó rendőr bajuszt visel

Madhya Pradesh régiójának rendőrfőnöke úgy gondolta, hogy tekintélyt nem csak durva rendőrcsizma, szigorú tekintet vagy hordóhas kölcsönöz a rend és csend urainak, hanem a bajusz is. A bajusz nélküli emberek ugyanis nem tudnak rendet tartani, mondta ki egyértelműen a főnök, és már csak a bajuszrendelet elfogadtatása okozott némi fejtörést neki. Úgy döntött, hogy kényszer helyett a jutalmazást választja. Aki bajszos, az ezentúl többet keres, mint csupasz szájú kollégái. Arról már nincsenek információim, hogy szintén anyagi vonatkozásban van-e különbség például kiflibajusz és harcsabajusz között.

Rendőr

A tehénnek add át a helyed a buszon

A szent tehenek mindenhol megtalálhatók Indiában, ez eléggé ismert tény. Az autósok nem zavarhatják el a közutakról őket, akik még a dudálást sem szeretik. Bejárnak a boltokba, pihennek a játszótereken, éttermek teraszain. Ritkán, de részt vesznek a tömegközlekedésben is, mégpedig utasként. Jegyet nem vesznek, az úgyis van már a fülükben, a leszállásjelző gombot nem kell megnyomniuk, elég, ha odamennek az ajtóhoz, abból már ért mindent a sofőr. A buszokon a fejteret egyébként jól ki tudják használni az utasok, ugyanis tetőhöz felkötözött függőágy-szerű pokrócokban is elhelyezkedhetnek. A marhaszarv néha megböki őket, de ehhez már hozzá vannak szokva.

Patkányok temploma

Deshnoke településén található a híres Karni Mata templom. „Szegény, mint a templom egere” – szokás mifelénk mondani. Indiában ez így hangzik: „Gazdag, akár a templom patkánya”. 

Patkánymércével mérve irigylésre méltó körülmények között él körülbelül huszonötezer szerencsés egyed. A hindu templom előtt gyakran a látogatók kígyózó sora vár beeresztésre, a hívők zarándokhelynek tekintik az épületet. 

A szent állatok etetését, jólétük biztosítását hívő családok végzik. A látogatóknak módjuk van belekóstolni a patkányok eledelébe, persze csak „morzsapartin” vehetnek részt, az elsőbbség a szenteké. A legenda szerint 151 éves korában elhunyt Karni Mata követői biztosak benne, hogy patkány képében születnek majd újjá egyszer, aztán megint emberként, és így tovább. 

Jaj annak a látogatónak, aki eltapos egy szentet! Ez esetben mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A gondnokok megvetetnek vele egy aranyból vagy ezüstből készült patkányt, amit lefényképezhet, de haza el nem vihet, a templomban kell hagynia azt. A bevételt a hitközség a szentek jólétének fenntartására fordítja. Az egy templomi négyzetméterre eső szentek száma igen jelentős, de a hófehér ritkaságszámba megy, az a szerencsés személy, aki albínó patkányt lát, rendre éles sikollyal nyugtázza a felfedezést.

Patkányok temploma

Aki kiköpi, azt beköpik

2008-ban az egész ország közterületein megtiltották a testnedvek és egyéb belső származékok testből történő ürítését. A testből kijövő dolgokra utal a törvény, ezek szerint például vödörből nem tiltott, de azt az ottani jogászok biztosan jobban tudják. A székletürítők súlyos, a parkba vizelők közepes, a köpködők enyhébb szankciókra számíthatnak. 

Azért még az enyhe büntetés is kihúz a zsebből néhány tízezresnek megfelelő rúpiát. Volt példa már közhasznú munkára, sőt elzárásra is. A köztéri kameráknál a szigorú asszonyságok jelenlétükkel nagyobb rendet biztosítanak, akik lakossági bejelentők információira is támaszkodhatnak. 

India

A babadobálás hete

Ha létezik hungarikum, akkor bizonyosan „indikum” is, ez pedig nem más, mint a híres-hírhedt babadobálás. Hétszáz éve minden évben van egy hét India-szerte, amikor egyes hívő családok előszeretettel dobálják kisgyerekeiket, persze ha azok még nem érték el a kétéves kort. A dobálást a család egy papra bízza, a rokonság az elkapásban jeleskedik. 

A pap felviszi a babát a templom tornyába, ideális esetben a kisgyerek 30-50 métert fog majd zuhanni a toronyból. A pap a szükséges hókuszpókusz után a gyereket alaposan megrázza – valószínűleg az ezzel járó bömbölés sem maradhat el, bár ez érthető. Ezalatt a rokonság lent, a templom előtt takarókkal, lepedőkkel felkészül az elkapásra. A pap a hajítást végrehajtja, és ha a szülők, hozzátartozók ott lent elég ügyesek, akkor a baba életben marad, majd megkezdődik az örömünnep. Ha az elkapók nem elég ügyesek, akkor a résztvevők szomorúan veszik tudomásul a Mindenható döntését. 

Több száz évvel ezelőtt a szertartást még kizárólag beteg gyerekekkel végezték. Ki tudja, mekkora hatással volt a görögök Tajgetosza az indiai babadobálásra. Manapság valószínűleg lényegesen kevesebb a sikertelen földetérés. Az utóbbi évtizedekben a hatóság tiltja az efféle szertartásokat, de a hagyománytisztelet nem egyszer bontja meg a törvényt.

 

Források: 1, 2

Képek forrásai: kiemelt, 1, 2, 3

EnglishGermanHungarian