[metaslider id="9331"]
fest

„Egy reggel egyikünknek elfogyott a fekete festéke, és ezzel megszületett az impresszionizmus.” Pierre-Auguste Renoir

Márai Sándor Füves könyv című művében a következőt tanítja olvasóinak: „Ha csak teheted, élj mindig úgy, hogy az emberi szellem kristályba fagyott remekműveinek egyikét mindennap megszemléld, s ha néhány pillanatra is! […] Ne múljon el nap, hogy nem nézegetted néhány percen át valamilyen jó nyomat tükrében Brueghel, vagy Dürer, vagy Michelangelo valamelyik festményét vagy rajzát. Mindezt oly könnyű megszerezni, s oly könnyű megtalálni a félórát, mely a remekművekhez szükséges! S oly könnyű megtölteni lelked az emberi tökéletesség boldog összhangjával! Gazdag vagy, akármilyen nyomorult is vagy. Az emberi szellem teljessége a tiéd is. Élj vele mindennap, ahogy lélegzik az ember.” Megfogadva az írónak ezt a tanácsát bátorkodtam bemutatni Franciaország egyik méltán leghíresebb impresszionista festőművészének munkásságát.

A kezdet

Renoir 1841. február 25-én született Limogesben, azonban gyermekkorát már Párizsban töltötte, ugyanis a család kénytelen volt a nagyvárosba költözni jobb megélhetés reményében. A festőművész 13 éves korában egy porcelánfestő műhelyben kezdett dolgozni, ahol hamar felfigyeltek kivételes tehetségére; néhány hónap leforgása alatt már olyan darabok festését bízták rá, amelyeket főként szakképzett mesterekre osztottak. 

Renoirnak volt egy munkatársa, aki festészettel ütötte el szabadidejét, és megengedte a fiatal művésznek, hogy használja a vásznait és festékeit. Nem sokkal később a manufaktúra bezárt, ezért alkalmi munkákból próbálta eltartani magát Renoir. 1862-ben kezdte meg művészeti tanulmányait és kötött életre szóló barátságot többek között Claude Monet-val. Az 1870-es évek derekától festő barátaival egy új irányzat kidolgozásán fáradoztak, melynek hatására 1874-ben sor került az első közös kiállításukra. A bemutatóra egyből reagált a sajtó és egy kritika nyomán nevezték el a csoportot impresszionistáknak, mely szerint alkotásaik inkább benyomások, mintsem befejezett képek. A hinta című művét is ebben korszakban alkotta meg.

fest

Véleményem szerint a festő már-már életre keltette a képet a színekkel és magával a lefestett élethelyzettel. Szinte olyan, mintha hallanánk a háttal álló férfi és a zavarban lévő nő beszélgetését.

„Modell nélkül képtelen lennék festeni”

A kiállítás után egyre több megrendelést kapott Renoir, karrierje szárnyalni kezdett, anyagi gondjai megszűntek, amelynek hatására elkezdte bejárni a világot. Járt többek között Spanyolországban, Algériában és Itáliában, ahol mindössze 45 perc alatt festette meg a híres zeneszerző, Richard Wagner portréját.

fest

Itáliai útja során egyre inkább elmerült Raffaello és Ingres művészetében, melynek hatására a fegyelmezett klasszicizmus felé fordult, azonban impresszionista kísérletei továbbra is megmaradtak. Az 1880-as években viszonylag sokat költözködött, amiről számos tájképe is tanúskodik.

fest

1890-ben megnősült, amely frigyből három fia született. A családalapítás hatására egyre többször jelenítette meg festményein a családi élet bensőséges, idilli pillanatait. A művész népszerűségének egyik oka továbbá az volt, hogy a női szépséget nem csak a szokványos képtípusokon keresztül (szűzies vagy erotikusan vonzó oldaláról) mutatta be. Művészetében ugyanúgy helyet kaptak a hétköznapi momentumok, így a nőket is szívesen ábrázolta mindennapi teendőik közben. Egyik leghíresebb, a hétköznapi cselekvéseket ábrázoló, érzelemdús festménye Az anyaság vagy másnéven A szoptatás című kép.

fest

A Szépművészeti Múzeum falán, a festmény mellett a következő szerepel: „Mély emberszeretetéről tanúskodó képei közül kiemelkednek azok a „modern Madonnak”, amelyek a keresztény Istenanya-ábrázolások ikonográfiájára is emlékeztetnek, ugyanakkor hétköznapiságukkal teret adnak az olyan személyes érzelmek kifejezésére is, mint a festő és kedvesének egymás, illetve elsőszülött gyermekük, Pierre iránt érzett szeretete.”

1892 körül súlyos ízületi gyulladást kapott, amelynek hatására egyre több időt töltött Dél-Franciaországban a kedvezőbb éghajlat miatt. Állapota egyre súlyosbodott, míg végül 1910-re olyannyira eluralkodott testén a betegség, hogy már járni sem bírt; tolókocsiba kényszerült. Renoir festményei azonban továbbra is vidámak maradtak, keserűségnek nyoma sem volt. A változás talán abban érhető tetten, hogy témái még inkább személyesebbé és meghittebbé váltak, főleg feleségét, gyermekeit festette, Gabrielle szolgálójukról pedig több aktképet készített. 

fest

1914-ben mindkét fiát behívták katonának, ahol mindketten súlyosan megsebesültek, 1915-ben pedig feleségét is elveszítette. Renoir egyébként még megélte, hogy egyik művét a Louvre megvegye, végül 1919. december 3-án halt meg Cagnes-sur-Merben.

Programajánló

Budapesten a Szépművészeti Múzeumban 2024. január 7-ig látható Renoir festményeiből egy kiállítás A festő és modelljei címmel. Mindenkinek szívből ajánlom a festmények megtekintését, hiszen derűt, életörömöt és felhőtlen boldogságot sugallnak a művész képei. Nem csak a női test szépségének ábrázolásában volt kivételes, hanem nyüzsgő társadalmi események megörökítésében is nagyot alkotott.

Források: 1, 2, 3

Képek forrása: kiemelt, 2, 3, 5

EnglishGermanHungarian