[metaslider id="9331"]

„Azt gondolom, aki egyszer megismeri ezt a szemléletet, már nem tér vissza a korábban alkalmazott oktatási módszerekhez” – interjú Dr. Várnai-Borbás Eszterrel

Végig ülni és figyelemmel kísérni a másfél órás előadásokat valljuk be, nem mindig egyszerű. Hallgatóként sokszor elkönyvelhetünk (egyébként) érdekes órákat egyhangúként, sőt, unalmasként is, hiszen a monotonitás és a passzivitás könnyedén rányomhatja bélyegét. És az előadók részéről? Ásítozó, üres tekintetű diákok, akik nem győzik az időt nézni, reménykedve, hogy az minél gyorsabban telik. Ez sajnos az oktató tanításhoz való hozzáállását is befolyásolhatja, ami egyik félnek sem túl kedvező. 2019-ben indult egy fakultatív workshop-sorozat Gombor Eszter vezetésével, aminek célja a hallgató-orientált oktatás elsajátítása volt, valamint az órák színesebbé, változatosabbá tétele olyan neves egyetemek mintájára, mint a Stanford vagy a Harvard.

Megújulás cikksorozatunk 5. részéhez értünk, amelyben Dr. Várnai-Borbás Esztert kerestem meg kérdéseimmel, a kar tanrendjének megújulásával kapcsolatban.

Media Iuris: A jog világán belül mi az Ön szakterülete, mivel foglalkozik?

Dr. Várnai-Borbás Eszter: Alig négy éve végzem kutatómunkát egy adott szegmensen belül, így merésznek gondolom kijelenteni, hogy bármi a szakterületem lenne. A közvetítői eljárás világába ástam bele magam mélyebben, főként ebben a témában is publikáltam. Emellett túlnyomó többségben polgári jogi alapfogalmakat tanítok a jogi asszisztens hallgatóknak.

 

 

Media Iuris: Mi motiválta abban, hogy részt vegyen a workshopokon? Milyen elvárásai voltak?

Dr. Várnai-Borbás Eszter: A többi fiatal kollégához hasonlóan, nekem is nagyon korán katedrára kellett állnom. Ez már önmagában is nagy feladat volt úgy, hogy a jogi tanulmányaimon túl pedagógiai ismeretekkel nem rendelkeztem. Egyedül felépíteni egy másfél órás előadást eleinte nem könnyű feladat. Bár mindig lelkiismeretesen felkészültem, a gyakorlatlanságból kifolyólag is adódtak nehézségek. Szerencsés egybeesés volt az, hogy a 2019-es év elején kaptunk egy felnőttképzésben jártas szakembert, akit gyakorlatilag bármikor zavarhattunk a kérdéseinkkel, ő mindig lelkesen rendelkezésünkre állt. 

Media Iuris: A tréningek célja a hallgató-orientált tanítás elsajátítása, és annak megalapozása volt. Miért tartja fontosnak, hogy újabb és modernebb technikákat használjanak az oktatók?

Dr. Várnai-Borbás Eszter: Ha csak az elmúlt ötven évet vizsgáljuk, láthatjuk, hogy ez idő alatt több generációváltás is történt. Más tartja fent egy hallgató figyelmét jelenleg, mint tíz, húsz, harminc éve, ezért vitathatatlanul másként kell megszólítanunk őket.
Engem oktatóként hihetetlenül felbosszant az, ha beszélgetnek az órámon, de be kellett látnom, hogy ez nem mindig kizárólag a fegyelmezetlenség következménye. Azt gondolom, egy másfél órás előadást (és itt még nem is beszélve a tömbösített órákról) úgy kell felépíteni, hogy az ne legyen egysíkú. Be kell vetnünk a multimédiát, a digitális eszközöket, a gyakorlatias gondolkodtató feladatokat, a csoportmunkát és minél gyakorlatiasabbá kell tennünk az anyagot ahhoz, hogy a mai hallgatókat ne csak a jelenlétre, hanem a(z aktív) részvételre bírjuk. A fejlődés szükségességét és az oktatás módszertan újrastrukturálását olyan neves egyetemek, mint a Harvard, a University of Toronto, a Stanford, vagy az MIT természetesen már jóval korábban felismerte. Örülök, hogy az ott alkalmazott technikák – Gombor Eszter – segítségével hozzánk is megérkeztek. Hálás vagyok azért, hogy ennek a folyamatnak én is részese lehettem.

Media Iuris: Milyen típusú képzéseken vett részt?

Dr. Várnai-Borbás Eszter: „Passzív hallgatóból motivált zseni”- Ez volt az első kurzus az egyetemen, ahol megalapoztuk a tudásunkat és nagyon sok teóriát megismerhettünk az andragógiáról. Majd erre épülve egyre több képzésre jelentkezhettünk, amelyek már az online tér (Toronto-Pécs) távlatában zajlottak. Ezekből a workshopokból a „Prezi” (itt a magyarázat a színes, képekkel, ábrákkal tűzdelt, PPT-imre) és a „Virtuális Szcenárió” nevű foglalkozást végeztem el. A „PreZENtáció” című kurzusra bár jelentkeztem, de a vírushelyzet miatt – a családi vállalkozásban egyre inkább sűrűsödő elfoglaltságaim okán -, sajnos már nem tudtam részt venni. Mindegyiket nagyon élveztem, de az összes közül a „Prezi” kurzust emelném ki, hiszen ez volt az, ami ismét előhozta a kreativitásom.

 

Media Iuris: Hogyan érzi, tapasztalt fejlődést, mint oktató? Mik a diákoktól kapott visszajelzések?

Dr. Várnai-Borbás Eszter: Egyértelműen tapasztalható a változás, sőt, a workshopon részt vett kollégákon is nagyon jó volt látni a fejlődést hétről hétre. Sokszor volt olyan alkalom, amikor megosztottuk egymással a tapasztalatainkat, sőt, erre a célra egy Facebook csoport is létre jött, ahol egymás élményeiből közösen vonjuk le a tapasztalatokat, segítjük egymást építő kritikákkal. Bár be kell vallanom, hogy az utóbbi időben nem voltam túl aktív, de mindig figyelemmel kísértem azoknak a workshopok tapasztalatait is, amelyeken már nem tudtam részt venni.
A kurzuson szerzett tudás alkalmazásának elsődleges színterei egyértelműen a kiscsoportos szemináriumok voltak. A diákoktól kapott visszajelzések kimondottan pozitívak. Anonim kérdőív formájában többek között ilyen válaszok érkeztek arra a kérdésre, hogy szerintük szükség van-e az ilyen jellegű órákra:
– „Igen, mert gyakorlatias, és nem arról szól, hogy bent ülünk és jegyzetelünk, hanem a gyakorlatban kamatoztatjuk a tudást.”
– „Igen. Mert a többi szemináriumtól eltérően barátságosabb, kötetlenebb hangulatú, az oktatók rugalmasan állnak a hallgatókhoz, meghallgatják őket és érdekes témákkal tartják fenn érdeklődésüket.”

– „Igen, mert nekem például így sokkal több minden rögzül, mintha csak elméleti oktatásában lett volna részünk.”

Media Iuris: Hogyan értékelné összességében a kurzusokat? Hasznosnak érzi az ott szerzett tudást? Ajánlaná más oktatóknak is?

Dr. Várnai-Borbás Eszter: Az ott szerzett tudást előadásaim alkalmával és önálló projektjeim alatt is kamatoztatni tudtam. Eszterre egy konferenciára való felkészülés során is számíthattam, az előadásom felépítésében is segített. Azóta is nagyon jó kapcsolatot ápolunk.
Kimondottan ajánlanám mindenki számára, aki egy kicsit is nyitott a változás irányába. A workshopok foglalkoztató jellegűek, ott sem elég csak „bent ülni” a teremben (vagy a gép előtt). Elköteleződést kíván, hiszen a kurzusok alatt például megtanuljuk magát a tanulási folyamatot a hallgatók szempontjából szemlélni, ennek pedig elengedhetetlen része az, hogy a saját anyagainkat, óravázlatainkat a hallgatók kognitív szükségleteit figyelembevétel újrastrukturáljuk. Szerencsés egybeesés volt ebből a szempontból az, hogy az első workshopot követően erre egy egész nyári szünet a rendelkezésünkre állt.

Media Iuris: Ha a jövőben lesz rá lehetőség, részt venne még ilyen stílusú továbbképzésen?

Dr. Várnai-Borbás Eszter: Természetesen, ahogy időm és egyéb elfoglaltságom engedni, jelentkezni fogok az újonnan induló kurzusokra is. Azt gondolom, aki egyszer megismeri ezt a szemléletet, már nem tér vissza a korábban alkalmazott oktatási módszerekhez, ezt sikerei és a hallgatók visszajelzése egyébként sem engedné…

A Media Iuris nevében is köszönöm Dr. Várnai-Borbás Eszternek, hogy válaszolt kérdéseimre!

 

EnglishGermanHungarian