[metaslider id="9331"]
har

Mi az a harmadik hely, és miért olyan fontos?

Biztos vagyok benne, hogy szinte mindenkinek van egy törzshelye akár itt Pécsen, akár saját településén, legyen az egy kocsma, egy kávézó, egy vendéglő vagy akár csak a közeli park. Mi a közös ezekben a helyekben? Mindegyik úgynevezett „harmadik hely”, azaz nem az a tér, ahol lakunk (első hely), illetve ahol dolgozunk (második hely).

A harmadik hely jellemzői

Ray Oldenburg, egy amerikai szociológus volt, aki először körülhatárolta a „third place”, azaz a harmadik hely fogalmát a The Great Good Place című könyvében. Ezek szerinte olyan helyek, ahol az otthon és a munkában (illetve mi esetünkben egyetemen) töltött idő között vagyunk. Ezek a társadalom nappalijai, ahol kikapcsolódunk, új emberekkel találkozunk, és eszmét cserélünk. A könyv alapján a harmadik hely  jellemzői a következők:

  • Semleges övezet: Az itt tartózkodóknak nincs kötelességük itt lenni, nincsenek jogilag, pénzügyileg vagy politikailag az adott helyhez kötve, szabadon mozoghatnak.
  • Itt nem számít a társadalomban elfoglalt státusz vagy vagyoni helyzet. Nincs előre megfogalmazott követelmény, aminek meg kell felelni a belépéshez.
  • A fő, de nem feltétlenül az egyetlen tevékenység, ami itt folyik, az a beszélgetés.
  • A harmadik helynek mindenki számára hozzáférhetőnek kell lenni, a vendégek, illetve ott tartózkodók ezzel kapcsolatos alapvető szükségleteit elégíti ki.
  • A törzsvendégek is fontosak, akik megadják a hely, valamint a környék alapvető hangulatát, jellemét. Így például nem lehet harmadik hely egy múzeum, ahol általában nincs visszatérő vendég.
  • Ne legyen grandiózus, extravagáns, sznob vagy követelőző, legyen minden személyiség és életmód elfogadott.
  • A hangulat könnyed, valamint otthonos abban az értelemben, hogy az ott tartózkodók a helyet sajátjuknak, második otthonuknak érezhetik.

Ez természetesen csak Oldenburg felsorolása, ide lehetne sorolni még több jellemzőt is, például a spontaneitást vagy a céltalanságot. Kizárja a harmadik hely koncepcióját, ha a produktivitásra van nagyobb hangsúly fektetve, így például a versenyszerű sportolás esetében nem beszélhetünk erről. Fontos a hozzáférhetőségen belül az is, hogy a hely lehetőleg gyalog, illetve tömegközlekedéssel elérhető legyen, hiszen ha vezetni kell, valószínűleg nem közelben élő emberek jönnek össze. Ezen kívül hiányozni fog a spontaneitás, valamint az ittas vezetés veszélye is megnő.

Természetesen a harmadik hely gondolata nem csak a kocsmákban merül ki. Ide tartoznak az egyes vallási közösségek gyülekezőhelyei, mint például a templomok, valamint ide tartoznak a főterek és a sétálóutcák, a parkok, a könyvtárak, a kávézók, a szaunák, a strandok és még sorolhatnám. Minden kultúrának megvan a saját, jellegzetes harmadik helye. Ilyenek a francia kávézók, a japán fürdőházak, a német sörkertek vagy a mai afroamerikai és spanyol kultúrában az efféle célt is szolgáló borbélyok. Magyarországon tipikusan a borozókról, a faluvégi „kurta” kocsmákról vagy a vásárokról, piacokról beszélhetünk ilyen értelemben.

har

De miért fontosak?

Ezek a helyek nem csak azért fontosak, mert itt jól lehet szórakozni vagy beszélgetni. A harmadik helyek közösségeket építenek és hoznak össze, hiszen-e közösségek tagjai itt találkozhatnak és megismerhetik egymást, ami bizalmat alakít ki közöttük. Míg a munkahelyünkön és az otthonunk környékén általában csak hozzánk hasonló társadalomgazdasági háttérrel rendelkező személyekkel találkozhatunk, itt megismerhetünk ettől különböző embereket is. Oldenburg ezeket a sajátosságokat a demokrácia egyik fontos alapkövének tekinti, hiszen a szabad társalgás a tőlünk különböző emberekkel az elszigetelődés helyett segít kialakítani egy közös valóságot. Fontos, hogy nem csak a fiataloknak jó, hogy péntekenként kredencre ihatják magukat: a nyugdíjba vonult, izoláció veszélyének kitett idősebb embereknek is van lehetőségük társasági életet élniük, ha a környékük rendelkezik ilyen helyekkel. Összességében elmondható, hogy minél több ilyen térrel rendelkezik egy település, annál összetartóbb közösség fogja jellemezni, és nem utolsó sorban a gazdaságára is jó hatással van.

har

A virtuális harmadik hely

A technológia fejlődése, széleskörűen elérhetővé válása és a koronavírussal együtt érkező bezártság mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy a koncepció a virtuális, online térben is értelmezhetővé váljon. Míg Oldenburg nem ért egyet azzal, hogy a fogalomba a virtuális tér is beleértendő, mivel előbbi egy face-to-face jelenség, és az online tér esetében nincs jelen a spontaneitás, más társadalomkutatók ezzel ellentétesen érvelnek. Az online videójátékok növekvő népszerűségüknek és egyre nagyobb körben való elérhetőségüknek köszönhetően egyre többféle ember tud egymással kapcsolatba lépni játékbeli karaktereiken keresztül. Itt nem számít a játékon kívüli társadalomban elfoglalt státusz vagy vagyoni helyzet, különböző kultúrájú és hátterű emberek tudnak egymással kommunikálni, sok ember számára hozzáférhetőek, sőt, valamilyen szinten a törzsvendégek és visszatérő vendégek is jellemezhetik. A közösségi média is ide tartozik, azzal a különbséggel, hogy itt nem játékbeli karaktereken keresztül lehet másokkal tartani a kapcsolatot.

A képlet tehát egyszerű: minél több a fent említett kritériumnak megfelelő tér az életünkben (a vitatott online teret ide nem értve), annál jobb lesz nekünk. Remélem minden olvasónak tudtam adni egy ideológiai alapot a pénteki kocsmázásokhoz.

Források: 1, 2, 3

Képek forrása: kiemelt, 1, 2

EnglishGermanHungarian