[metaslider id="9331"]
tit

Kinek a felelőssége a Titanic tragédiája?

Mindenki ismeri a történet, mindenki ismeri a film képkockáit, és mindenki elszörnyülködik az 1912 áprilisában történt tragédián. Vajon kinek a számlájára írható 1517 ártatlan ember halála? Ma lerántjuk a leplet a nagy kérdésről és megvizsgáljuk, kik azok, akik döntései megkérdőjelezhetőek, és kik azok, akik jogszabályt sértettek a Titanic luxus óceánjáró első és utolsó útján.

Kik vehetők számításba? 

titHa meg akarjuk vizsgálni, kik azok a személyek vagy vállalatok, akik hibát követtek el, minden szempontot szemügyre kell vennünk. Nem árulok el azzal nagy titkot, ha azt mondom, hogy Edward John Smith kapitány hozott megkérdőjelezhető döntéseket, de mellette számításba vehető a White Star Line hajótársaság, a Californian gőzös legénysége és kapitánya, a Harand and Wolff hajógyár, valamint a Titanic fedélzetén szolgáló tisztek is…

White Star Line hajótársaság

Kezdjük a legelején. A White Star Line hajótársaság 1907-ben álmodta meg a Titanic ötletét, amellyel az volt a céljuk, hogy mind a hajó, mind pedig a társaság beleírja magát a történelembe azzal, hogy megépíttették a világ legnagyobb és leggyorsabb hajóját. Központi elem volt a pompa és csillogás, ezért döntött úgy Bruce Ismay, a társaság tulajdonosa, hogy az eredetileg 64 mentőcsónak számát leredukálják 16-ra. Ezt az akkori jogi előírások szerint megtehették, hiszen nem az utasszám, hanem a vízkiszorítás számított. Ez azt jelentette, hogy egy 10.000 tonnás hajóra elég volt mindössze 16 mentőcsónak. Ismay azért változtatott az eredeti terven, hiszen úgy vélte, hogy a Titanic egy elsüllyeszthetetlen hajó, ráadásul a csónakok túl nagy teret vennének el a fedélzeti térből, ezáltal rontanának az összképen. Ma már tudjuk, hogy ez egy hibás döntés volt…

Harand and Wolff Hajógyár

A Hajógyár nem csupán hibázott, de egyértelműen jogszabályt is sértett: a hajóroncsok alkatrészeit a felszínre kerülésüket követően megvizsgálták és kiderült, hogy a hajógyár egy óriási hibát követett el, amelyet próbáltak elrejteni a világ elől. Összesen 3 millió szöget használtak a Titanic felépítéséhez, azonban ezek vagy használt acélszegek, vagy gyenge minőségű vasszegek voltak. Az akkori jogszabályok is egyértelműen kimondták, hogy egy új jármű építéséhez nem lehet használt alkatrészeket használni. Ezzel azonban a gyártó is tisztába volt, ezért nem hozták ezt nyilvánosságra. Azonban a jó minőségű szegecsek nagy költségvetést igényelnek, ezért döntöttek a használt szögek mellett. Feltehetjük azonban a kérdést: mi lett volna, ha a gyenge minőségű szegek helyett új, strapabíróbb szegecseket használnak? Vajon akkor se bírta volna ki az ütközést a hajó?

Californian gőzös legénysége és kapitánya 

Sajnos nem beszélünk róla eleget, de a Californian hajó, amely mindössze 22 km-re volt a Titanictól, ezáltal a legközelebb lévő hajó hatalmas segítséget nyújthatott volna a Titanic utasainak az ütközés előtt és után is. Utólag fény derült arra a tényre, hogy a Californian távírói nem adták le a jégjelentés a Titanic felé. Továbbá a baleset után a Titanic Morse jelzéseket és CQD jelzéseket küldött segítség reményében. A Morse-jelek azonban semmit nem értek, hiszen a Californian rádiósa elaludt, ezzel teljesen magára hagyva a Titanicot. Az őrszemek pedig nem tudták értelmezni a jelzéseket, így nem tettek semmit. Az ütközés után kb. 2 órával mégis elindultak a hajóroncs irányába, azonban nem találtak túlélőket, így folytatták az útjukat.

tit

Fedélzeten szolgáló tisztek

A Titanic fedélzeten szolgáló tisztek több szempontból is követtek el hibát, valamint sértették a jogi előírásokat is. Elsőként nem tudták a mentőgyakorlat menetét, ezáltal kapkodás és pánik tört ki a fedélzeten. Az 1997-es film is kiválóan ábrázolta azt a tényt, hogy a legénység előtérbe helyezte a rangot, mint az életet. Az első mentőcsónakot például 20 ember helyett 7 első osztályú emberrel engedték le a vízre. Továbbá az így is – csupán az utasok felének elegendő csónakokból – 2 teljesen felhasználatlan maradt: volt, amelyek összetörtek, volt, amelyeket elsodort a víz. A legénység felkészületlensége tehát nem segített az utasok helyzetén.

A Kapitány, Edward John Smith 

A Titanic kapitányát tartják a legnagyobb mértékben felelősnek a történtekért. Smith mögött több mint 40 évnyi tapasztalat volt, és ez lett volna az utolsó útja vízen nyugdíjba vonulása előtt, azonban a baleset számára is halállal végződött. Habár a Californian hajó nem, de más hajók távírói küldtek jelzést a Titanicnak a jégről, a kapitány mindezek ellenére nagy sebesség tartását adta parancsul a kormányosnak. A Kapitány ezzel nem sértett jogszabályt, de az eset után több új jogszabály is született a sebességkorlátozással kapcsolatban.  Arra a kérdésre, hogy vajon mi lett volna akkor, ha a Titanic lassabb sebességgel halad és így az őrszemek időben észreveszik a jéghegyet, sajnos már sohasem fogunk választ kapni.

tit

Sajnos sok tényező befolyásolta azt, hogy a Titanic aznap este történelmet írjon, de nem jó értelemben. Most már látjuk, hogy a rossz döntések sorozatát nem lehet 1 ember felelősségeként elkönyvelni. Itt csupán azt lehet mérlegelni, hogy ki, milyen mértékben hibázott, de ezzel a balesetet sajnos már nem tudjuk visszafordítani.

Források: 1, kiemelt kép, kép1, kép2, kép3

EnglishGermanHungarian