[metaslider id="9331"]
aboveHorizont

Interjú aboveHorizont Airbus pilótával

Kezeket csókolom vagy szorítom! Van egy csatorna a magyar Youtube-on, amely mindenkihez egy kicsit közelebb hozza a repülést. Alapos szakmai felkészültség, informatív tartalom és sajátos humor jellemzi aboveHorizont videóit. Mindenkihez szól, akit vonz a repülés, a pilóta szakma, vagy informálódna kicsit ebben a világban, és nem csupán a száraz tényekre kíváncsi. A csatorna két hónappal ezelőtt indult, és a napokban elérte a 10.000 feliratkozót, amelyhez ezúton is gratulálok! A nagy siker úgy gondolom részben köszönhető a hiánypótló és minőségi kontentnek, részben pedig a stílusnak és a humornak, ezek teszik kiemelkedővé a videókat. Na de ki készíti ezeket? Juliennel, a csatorna mögött álló elsőtiszttel készítettem interjút.

Mikor körvonalazódott benned, hogy pilóta szeretnél lenni? Miért ezt a pályát választottad? Mi volt az első repüléshez kapcsolódó munkád?

aboveHorizont: 21 éves lehettem amikor még egyetem mellett elkezdtem dolgozni a Malév telefonközpontjában, itt többek között franciául intéztem foglalásokat. Egyszer lehetőség adódott továbbképzésre Ferihegyen, itt beültem egy pilótafülkébe és azonnal tudtam, hogy jó helyen vagyok. Az elején a számomra a legfontosabb az volt, hogy a munka egy normális fizetést tud biztosítani, és az ember rengeteget utazgathat. A repülés élménye fantasztikus, és erősen motiváló volt maga az érzés, hogy az ember irányíthatja, optimalizálhatja a repülőt.

Kiknek ajánlanád/nem ajánlanád a pilótaképzést? Mi a legnehezebb a tanulási folyamat során? Te hol tanultál?

aboveHorizont: Amikor valaki beelvág egy pilótaképzésbe, az már egy komoly elhatározásra vall. Fel kell készülnie mindenkinek arra, hogy el kell engednie bizonyos dolgokat az életében. A megszokott, komfortos élet már nem lesz a régi, hozzá kell szokni ahhoz, hogy el kell majd hagyni az országot, a képzés költséges, és az elején valószínűleg rossz lesz a fizetés. Feltéve, hogy valakinek van már egy klassz kis élete, és nem érez egy erős belső késztetést arra, hogy pilóta legyen, az inkább ne vágjon bele. A képzés során mindenkinek más okoz nehézséget. Nekem az ATPL (a pilóta elméleti képzéshez szükséges 14 modul) volt az elején bajos, mert franciául kezdtem el, és nem volt meg a kellő szaknyelvi tudásom. Végül angolul folytattam, és a képzés további részével nem volt gondom. Magyarország után Franciaországban folytattam és fejeztem be a tanulmányaimat, mert akkoriban az ottani engedély nemzetközileg elismert volt, míg a magyar nem.

Miért döntöttél úgy, hogy belevágsz egy Youtube-csatornába? Milyen terveid vannak vele a jövőre nézve? Van olyan téma, ami nálad tabu, vagy nem szívesen beszélnél róla a csatornán? Melyik az eddig elkészített kedvenc videód?

aboveHorizont: Először a Tiktokra kezdtem el videókat készíteni, mert úgy gondoltam ott senki nincs jelen, akit ismernék, nincs mit veszíteni. Itt rövid idő alatt szereztem nagyjából 4-5 ezer követőt, akiknek a hatására kezdtem el hosszabb videókat feltölteni Youtube-ra. Mire az első videóm felkerült, már volt 400 feliratkozóm, ezért tudtam, hogy legalább ennyi embert érdekel majd a mondanivalóm. Valahol azért félelmetes volt az a tény, hogy innentől kezdve tényleg bárkihez könnyen eljuthatnak ezek a videók.  Vannak témák, amikről azért nem beszélek, mert etikátlan volna, és persze vannak dolgok, amiket csak az érthet meg aki benne van a szakmában. Ez a csatorna elsősorban nem a pilótáknak szól, hanem az utasoknak. Az emberek könnyen elkezdenek mindent továbbgondolni, aminek valóságalapja nincsen, de borzasztó jókat lehet rajta csámcsogni. Így is van bőven téma, amelyről lehet beszélni és jópofa tud lenni. Szeretem például a videót, ahol elmesélem egy viharos repülésemet, szerintem az jó lett, pedig elég kritikus vagyok magammal szemben. Egyébként a legelső videómat négyszer vettem fel, mire meg voltam elégedve vele annyira, hogy feltöltsem.

Van egy facebook csoportod is, ezt miért hoztad létre, és kiknek szól elsősorban?

aboveHorizont: A csoport azoknak szól elsősorban, akik pilóták akarnak lenni, vagy már azok. Egymás megsegítése és a tapasztalatcsere a cél. Segítséget lehet kérni és adni, hogy milyen képzéseket és hol érdemes elvégezni, mire kell figyelni egy pilótafelvételinél például. Minden cég más anyagokat kér, a csoportban meg lehet osztani egymással az élményeket, ajánlásokat, ezért gondoltam, hogy ez egy jó dolog tud majd lenni. Az AirBaltic-hoz biztosan nem vettek volna fel, ha a felvételi előtt nem készülök megfelelően.

 

Mit gondolsz a jelenlegi, pandémia miatt kialakult helyzetről, mikor állhat vissza a légiközlekedés a korábban megszokott dinamikájába?

aboveHorizont: Az a kérdés, hogy valóban lesz-e második hullám, és ha igen azt hogyan fogja a társadalom megélni, hogyan tanulunk meg ezzel együtt élni. Egy újabb karantén már tényleg válságba sodorná a piacot, ezért remélem, hogy mihamarabb megtanulunk kesztyűkkel és maszkokkal utazni, hogy ne kényszerüljön teljes leállásra a légiközlekedés. Most egészen jó számadatok vannak, magas az érdeklődés a repülés iránt, egyre több az utas. Mindazonáltal, például az AirBalticnál is azt látom, hogy feleannyi géppel repülnek jelenleg, mint tavaly ilyenkor, én magam talán csak a jövő nyáron ülhetek be újra a pilótafülkébe. Iszonyatosan hiányzik a repülés, és a videóim is izgalmasabbak lennének, ha nem egy szobában ülve mesélnék arról, amit éppen nem csinálok, hanem itt-ott egyenruhában vlogolnék.

Megosztanád egy kedves vagy vicces emléked a repüléssel kapcsolatban?

aboveHorizont: Meg kell mondjam utóbbi igazából nincsen, a repülésben ritka az, hogy valami vicces legyen, kicsit katonai világ ez. Az egy jópofa történet, amikor egyszer Párizsban magángéppel repültem, előtte dugóba keveredtem, és bár szűkösen, de odaértem még a gép indulása előtt. Siettem keresztül a terminálon, amikor egy kislányt majdnem elsodortam a lábammal, felnéztem és ott volt John Travolta. 😊 A nagygépes világban egyébként lenyűgözött az, hogy a légiutaskísérők mennyire szolgálatkészek és aranyosak. Kávét hoznak, és gyakran beköszönnek, érdeklődnek szükségünk van-e valamire. Az, hogy tényleg a legmodernebb gépekkel repülök, és emberileg is sokra értékelnek, olyan érzés számomra, mintha egy szakadt Ladából átültem volna egy Teslaba.

Mi volt a legrázósabb helyzet, amelybe repülés közben kerültél?

aboveHorizont: Volt kettő kényszerhelyzetem, ahol le kellett szállnom, de igazából mindkettőt jól kezeltük és nem lett senkinek sem baja.

Milyen a magyar pilótaközösség?

aboveHorizont: Van egy ismerősöm, aki Vietnámban repül, és amikor itthon van, akkor találkozunk, öten-tízen elmegyünk sörözni, de magyar pilótákat egyébként nem nagyon ismerek. A Youtube által  többen felvettük a kapcsolatot egymással, úgyhogy ez időközben változik. Egyébként, amikor az ember nagygéppel repül, és már családja van, akkor inkább hazamegy, mint sörözni a többi pilótával. Az oktatós világban, és a képzés alatt egy hosszú nap után persze más, akkor ez egy jó dolog tud lenni.

Dolgoztál korábban egy győri bázisú beteg- és szervszállító cégnél, ez biztosan nagyon izgalmas volt, mesélnél erről kicsit?

aboveHorizont: Ez a világ egyik legizgalmasabb operációja szerintem, az ember a legkisebb szigeteken és a legnagyobb repülőtereken is megfordul. Akármikor repülhetsz, vannak éjszakai repülések, például szervszállításnál, vagy a 4-5 napos turnusok alatt bejárod a világot.

 

Mi az álommunkád? Hol látod magad 10 év múlva?

aboveHorizont: Az AirBaltic egy fantasztikus cég, maga a repülőgép (Airbus A220) is az. Minőségében nagyon jó életet tud biztosítani egy ilyen prémium légitársaság. Amikor az én áloméletemről beszélünk, akkor valószínűleg a fent említett géptípust repülném, havi 60 órában budapesti bázissal. 10 év múlva feltehetően már kapitány leszek, de hogy milyen cégnél és hogyan, azt nem tudom. Jó, ha öt évre előre tud valaki tervezni ebben a világban. Egy év múlva szeretnék visszaköltözni Lettországba a családommal, jól éreztem ott magam. Nagyon szerethető, pici, konzervatív, csendes ország gyönyörű fenyvesekkel, és tengerparttal. Riga számomra olyan volt, mint Berlin és Szeged keveréke, csak ajánlani tudom, tényleg.

Végül, megosztanál velünk valamilyen apró titkot, vagy kevésbé ismert érdekességet a pilótákkal/repüléssel kapcsolatban?

aboveHorizont: Talán sokan nem tudják, hogy a kapitány nem egyedül szokott repülni, hanem legtöbbször felváltva az elsőtiszttel. Érdekes lehet még, hogy igaz az a legenda, nem ehetjük ugyanazt az ételt, és csak külön időfázisokban étkezhetünk.

Juliennek nagyon szépen köszönöm az interjút, további sok sikert, és kék eget!

Legyél te is COOLigán, és támogasd a csatorna fejlődését!

Kövesd aboveHorizontot instagramon, és csatlakozz facebookon a PILOT grouphoz is!

EnglishGermanHungarian