[metaslider id="9331"]
megujulas_cikksorozat_4_dr_csoknya_tunde_media_iuris

Megújulás cikksorozat 4.rész: „Izgalmas, jól hasznosítható módszereket vártam, és ezeket meg is kaptam” – Interjú Dr.Csoknya Tündével

Demotiváltság, passzivitás, ásítozó diákok. Na és a másik oldal? Néha bele sem gondolunk, vajon milyen egy figyelmetlen, unott diákokkal teli előadóterem az oktatók számára, hogy milyen lehangoló és megterhelő lehet számukra, így átadni a tudást.

A Pécsi Tudományegyetem Állam-és Jogtudományi Karon még 2019-ben indult egy bizonyos workshop az oktatók számára, amely által az oktatást igyekeznek modernizálni és kreatívabbá varázsolni, ezáltal kedvezni mindkét félnek. Az óraadóknak, valamint a diákoknak egyaránt. A Workshopon való részvétel fakultatív volt, így én most a ’tréning’ egyik résztvevőjét, Dr. Csoknya Tünde tanárnőt kérdeztem tapasztalatairól, illetve meglátásairól a megújulást segítő workshopokat illetően.

Mi az Ön motivációja, mint oktatónak?

dr_csoknya_tunde_media_iurisDr. Csoknya Tünde: A Római Jogi Tanszék oktatójaként a kezdetektől fontosnak tartom, hogy a római jogra a hallgatók ne csupán történeti tárgyként tekintsenek, hanem a dogmatikai alapok elsajátítása mellett a jogászi gondolkodásmód kialakulásában is a segítségükre legyen, amelyet majd gyakorló jogászként is hasznosítani tudnak. Az ismereteket próbálom kreatívan, a hallgatók tanulási élményét erősítve átadni, melyhez eszköztáramat szeretem folyamatosan bővíteni.

Milyen céllal jelentkezett a workshopra?

Dr. Csoknya Tünde: Az első workshop figyelemfelkeltő és sokat vállaló címe („Passzív hallgatóból motivált zseni”) igazán kíváncsivá tett, majd annak tapasztalatai alapján a további, részben egymásra épülő, egyre komplexebb tréningeken való részvétel már nem is volt kérdéses számomra. Úgy véltem, hogy a hallgató-orientált tanítási technikákat a római jog oktatása mellett az új mintatantervben szereplő, az elsajátított új eszközöknek még szélesebb teret engedő Jogászi képességek elméleti és gyakorlati megalapozása című tárgy keretei között is hasznosíthatom.

Milyen elvárásai voltak a workshopot illetően? Hogyan értékelné azt?

Dr. Csoknya Tünde: Izgalmas, jól hasznosítható módszereket vártam, és ezeket meg is kaptam. Saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy mennyire élvezetes lehet a tanulás folyamata, amikor az oktató inkább facilitátor szerepet tölt be, és a hallgatók önállóságára, valamint tapasztalatára alapoz, mely által végül sokkal hatékonyabban ér célt az átadni kívánt ismeretanyag.

Miben látja előnyét a tréningeknek?

Dr. Csoknya Tünde: Az oktatás az, amit mi, oktatók nem tanulunk kifejezetten sehol. A módszerekben főképp mestereinket követjük, de időközben a világ és a hallgatói igények is változnak. A tréningek alkalmasnak bizonyulnak arra, hogy segítsenek lépést tartani a folyamatos fejlődéssel, valamint választ adjanak az oktatás során felmerülő kihívásokra.

A workshopokon kitűnő alkalom nyílt továbbá arra is, hogy a résztvevő kollégákkal egy gyümölcsöző párbeszéd induljon meg. Hétről hétre megosztottuk egymással oktatási tapasztalatainkat, sikerélményeinket és esetlegesen felmerülő nehézségeinket is, amelyekre pedig próbáltuk együtt megtalálni a megoldást.

Ön hogyan képzeli el az oktatás jövőjét? Mi az, amit hiányol esetleg a jelenlegi oktatási módszerekből?

Dr. Csoknya Tünde: Azt gondolom, hogy a hagyományos, jól bevált módszerek mellett rugalmasnak, „játékosnak”, valamint az újabb megközelítésekre és technikákra nyitottnak kell maradni, így tudunk igazodni az aktuális kihívásokhoz, legyen az a hallgatók motiváltságának elérése vagy akár a távoktatás kérdése.

megujulas_cikk_4_media_iuris

Milyen visszajelzéseket kap a hallgatóktól?

Dr. Csoknya Tünde: A hallgatók többsége kifejezetten értékeli azt, amikor ő nem csupán „hallgató”, hanem aktív részese az oktatási folyamatnak. Az órai aktivitás, valamint a vizsgaeredmények azt mutatják számomra, hogy a tanult technikák célt érnek.

Eredményezett változást az ismeretek elsajátítása az óráin? Amennyiben igen, hogyan változtatta meg az elsajátított ismeret az óráit?

Dr. Csoknya Tünde: A tréninget követően újra terveztem az óráim eddigi felépítését. Sok kihívást jelentett számomra a perspektíva-váltás, az, hogy „fordítva” gondolkodjak, és az elérendő célok irányából közelítve próbáljam meg átadni a tananyagot. A csoportmunka, a történetmesélés, a szerepjátszás, egy jól összeállított Prezi mind-mind segítenek hatékonyabbá tenni a tanulás folyamatát. Elkészültek még a workshopok alkalmával bizonyos témakörökhöz kapcsolódóan olyan oktatási anyagaim, amelyek közül legnagyobb izgalommal a Virtuális Szcenárió „bevetését” várom. Ennek során a hallgatóknak döntési opciók között kell majd navigálniuk az újonnan tanult anyag ismereteire hagyatkozva ahhoz, hogy felmerülő jogi problémákat oldjanak meg.

Mennyiben segíti munkáját egy-egy elvégzett tréning?

Dr. Csoknya Tünde: Azért is tartom fontosnak, hogy a hallgatókat kellőképpen motiválni tudjuk, mert, ha ők passzívak, akkor nincs az az oktatói lelkesedés, ami a végtelenségig kitartana. Így lelkes és motivált hallgatókkal sokkal könnyebb az oktatás is.

Ajánlaná más oktatóknak is a workshopon való részvételt?

Dr. Csoknya Tünde: Természetesen igen, minden kollégámnak ajánlom, aki készen áll arra, hogy változtasson eddigi oktatási stílusán, és szívesen adna nagyobb szerepet a hallgatóknak. Úgy gondolom, hogy ha a hagyományos módszereket kiegészítve sikeresen alkalmazzuk a modern oktatási technikákat, azzal hozzájárulunk a hallgatók szakmai sikereinek megalapozásához is.

A Media Iuris nevében köszönöm az interjút!

EnglishGermanHungarian