[metaslider id="9331"]

Vive La Révolution!-A kék vér vírus ajánló

Ki ne ismerné az 1789.-es francia forradalom történetét? Többször tanultunk már róla, vizsgáztunk belőle akár az érettségin, akár az egyetemen. A világtörténelem egyik legnagyobb hatású eseményét, amely egy új világrend előfutára volt, számos filmben, könyvben, művészeti alkotásban elevenítették meg. Ezen alkotások sorába tartozik a Kék vér vírus (eredeti cím: La Révolution-francia) című Netflix sorozat is. Bár témájában ugyanaz, tartalmát tekintve mégis élesen eltér az eddigi feldolgozásoktól.

A történet cselekménye viszonylag egyszerűnek mondható. Az 1789-es évben járunk Franciaország egyik megyéjében. A díszletek, a hangtechnika és a fényjáték tökéletesen adják vissza a kor nyomorúságát, a szegénységet és az éhezést. A másik oldalon pedig adott egy főúri réteg, akik szórakoznak, pazarolnak és élősködnek az elnyomott alattvalókon. Amikor a terület nyugalmát egy brutális gyilkosság megzavarja, a cselekmény megindul és megismerkedünk a főbb szereplőkkel, mind közül a legfontosabbal, Josephfel, a helyi börtön orvosával. Miután találkozik a feltételezett gyilkossal, Okával, ráébred, hogy valami szörnyűség közeleg. Ekkortájt bontakozik ki a cselekmény másik szála a Montargis család bemutatásával, akik a grófjai a megyének. Köztük él Madeleine, a süket-néma grófkisasszony, akit rémálmaiban egy álarcos alak üldöz. Kiderül, hogy a megye első emberét, Guy de Montargis-t, Madeleine apját Versaillesba hívatja az uralkodó, ahol egy rejtélyes anyaggal oltják be őt, valamint Franciaország összes nagyurát. A börtönben senyvedő Okát közben a Testvériség nevű forradalmi szervezet kiszabadítja, és a történet felgyorsul. Joseph igyekszik bizonyítani Oka ártatlanságát, ezért a gyilkosság színhelyén kutakodni kezd, ahol egy véres rongyot talál… azonban legnagyobb megdöbbenésére a vér kék színű.

A kék vér, ahogy a magyar cím is mutatja, egy vírus szövődménye, mindazonáltal ez a sorozat fő motívuma. A kék vér szinte minden európai kultúrában a nemességet jelenti, a  többi ember fölé emelkedést bármilyen eszközzel. Véleményem szerint ez teszi a sorozatot egyedülállóvá, ugyanis ez a szimbólumvilág kiemeli versenytársai közül. A vírus, amelyet maga az uralkodó rendelt beadni, agresszívvá, érzéketlenné, és végső soron halhatatlanná teszi azt, aki “elkapta”. Mindezért azonban súlyos árat kell fizetni, a beteget embertelen éhség kínozza, amelyet egyedül emberhússal tud csillapítani. Többször elhangzik a részek során, hogy az alattvalók dolga a nemesek élelmezése, amit a sorozat egy nagyon szemléletes, azonban mégis borzalmas példával szemléltet, amikor is a kékvérű nemesek kannibálokká változnak.  

A történet következő fordulópontja az, amikor az eltűnt Guy Montargis unokaöccsét, Donatient apja megöli, majd beadja a kék vér vírust abban a reményben, hogy így fia betegségéből felgyógyul. Kiderül, hogy Guy de Montargis-t egy földalatti járatban tartják fogva, majd Donatien újdonsült erejével fejét veszi, ez ugyanis az egyetlen lehetőség arra, hogy a kékvérűeket megöljék. A grófság élén Guy-t Donatien követi, aki féktelen terrort hoz a megyére. Megfertőzi testvérét és a nemesség nagy részét, majd barátaival együtt elmegy a családi fához, ahova szerencsétlen embereket kötöztek ki azért, hogy éhségüket csillapítani tudják. Mint már említettem, többször is elhangzik az, hogy a nemesség élelmezése a kisemberek egyetlen életcélja. Mindeközben a Testvériség egyre erősödik, csatlakozik hozzájuk Élise de Montargis, Guy de Montargis nagyobbik lánya, valamint fegyverbe száll Albert is, Joseph bátyja. Albertet sokáig halottnak hitték, azonban mint kiderül, ő maga is megfertőződött a rejtélyes vírussal, de erős jelleme miatt ellent tudott állni a kínzó éhségnek. 

Ekkor derül fény Madeleine különös álmaira is, majd kiderül róla, hogy valójában Élise és Albert közös gyereke, ezért benne is kék vér csörgedezik, de apja miatt képes legyőzni ennek hátrányait. A sorozat azzal ér véget, hogy Madeleinet a párizsi Bastilleba viszik az uralkodó parancsára, míg a Testvériség, immáron forradalmi tűzben égve, megindul Versailles felé.

Miről is szól valójában ez a sorozat? Bőven túlmutat egy egyszerű drámán, vagy horroron, de véleményem szerint, még magán a francia forradalmon is, szimbólumai mögött én egy sokkal mélyebb társadalomkritikát látok. Adottak a nyomorban élő kisemberek, valamint a nemesek. A kék vér szerintem a hatalmi gőgöt szimbolizálja, azt a torz felfogást, hogy egyes emberek születésüknél fogva felsőbbrendűek, mint mások, ezért az alattuk lévőket kihasználhatják aljas céljaikra. Az ok, amiért Albert (és Madeleine) ellent tudtak állni, az az, hogy ők lelkileg sokkal erősebbek, mint a kékvérű nemesek, akik torz önképükkel nem képesek ekkora „hatalom” kézben tartására. Ez egy, Donatien és atyja közötti monológban el is hangzik, amikor az újdonsült grófot atyja szidni kezdi, amiért az nem volt képes felnőni a kék vér hatása alatt. Ahogy mondta: „Aucun remede ne guérit de la médiocrité.” (Semmilyen gyógyszer sem gyógyítja a középszerűséget-francia). Számomra ez az egy mondat volt a kulcsmondata a 8 részes sorozatnak, amely felfedi a nemesség (és szélesebb távlatban nézve a hatalmi gőgtől elvakított emberek) legnagyobb gondját: azt, hogy saját képességei által sosem tudna felülemelkedni másokon, ezért szükséges számára a többi ember porba tiprása. 

Összegezvén úgy gondolom, hogy mindenképpen érdemes legalább egyszer végignézni a 8 részt. A gondolati tartalom napokig lázban tartja majd a nézőt, mindezt pedig egy nálunk kevésbé ismert, de szerintem fantasztikus szereplő gárdával teszi. Bár folytatásért kiált, ugyanis a történet nincs lezárva, de jó szívvel ajánlom mindenkinek gondolatébresztőként, vagy csak egy izgalmas, látványos sorozatként.

EnglishGermanHungarian