[metaslider id="9331"]

Teamwork a mindennapokban

Sokszor nem vagyunk tudatában annak, hogy az élet számos területén végzünk csapatmunkát. Akár az iskolában, a sportban, a családi életben, valamint párkapcsolataink során. Az egyetemen számos olyan feladattal nézünk szembe, amiknek a teljesítéséhez együtt kell dolgoznunk szaktársainkkal, csoporttársainkkal. A különböző kari szervek, mint például a Media Iuris munkájában is fontos szerepet játszik a teamwork. A jelenlegi vírushelyzet miatt az emberek sokkal több időt töltenek otthonaikban, így a csapatmunkáról ott sem szabad elfeledkezni.  Mindig egy közös cél lebeg a szemünk előtt, ami lehet nagyon apró, akár egy mindennapi feladat, de olykor egy olyan eredményért küzdünk, amit egyedül megvalósítani képtelenség lenne. A kérdés az, hogy mik az összetevői egy hatékony és sikeres csapatmunkának? Mi az, amit mi, mint egyének nyújtani tudunk ahhoz, hogy a kooperáció célravezető legyen?

Egy stabil alap…

Egy csapat kialakítása olyan, mint egy ház felépítése: nem kivitelezhető egy stabil alap nélkül. Erre a jövőben könnyű lesz támaszkodni akkor, ha akadályok merülnek fel. A célokat együtt kell kitűzni, ismerni azokat, valamint fontos, hogy a csapat minden tagja akarja, hogy bekövetkezzenek. A közös cél összhangban van az egyéni célokkal, így a csapat érdeke össze van hangolva az egyéni érdekekkel. Ahhoz, hogy egy csapat szervezett legyen, fontos meghatározni a szabályokat, határokat, instrukciókat, amikhez mindenki tudja magát tartani. A munka minősége nem csökkenhet, ápolni kell a csapattagok egymás közötti kapcsolatát és az esetlegesen felmerülő problémákat gyorsan orvosolni. A pozitív visszacsatolások, a kisebb sikerek elengedhetetlenek ahhoz, hogy elérjük azt, amit szeretnénk. Természetesen mindehhez idő kell és kitartás.

Csapatban az erő…

Egy csapat emberekből áll, így ők a legfontosabb alkotóelemek. Ha egyéni szinten megvannak a szükséges összetevők, akkor a közösség szintjén sem lesz probléma. Ilyen a bizalom, az őszinteség, az alkalmazkodás és a nyitottság. Meg kell tanulni együttműködni másokkal, hogy egy olyan környezetben folyjon a munka, ami mindenki számára kellemes. Nem szabad elzárkózni az építő kritikák és visszajelzések elől, hisz a fejlődés szempontjából iránymutatásnak minősülnek. Ha valaki hibázik, abból a közösség minden tagja tanul. Fontos, hogy az egyén ki tudjon teljesedni és a valódi énjét mutathassa társainak. A felelősség, ami együtt terheli a tagokat arra motiválja őket, hogy minél jobban teljesítsenek. A lelkesedés, a jó hangulat, valamint a humor is csapatépítő hatással rendelkeznek. A döntések meghozatalának egyetlen módja az, ha a csapattagok közösen teszik. Legyenek alternatívák, javaslatok, egyfajta tanácskozás, aminek a végén egy olyan döntés szülessen, ami egyaránt megfelelő a tagoknak. Ahogy tartja a mondás, „több szem többet lát”, így fontos, hogy az emberek merjék kifejezni a véleményüket, gondolataikat egy jobb megoldás reményében. Az egyéni ötletek áramlása, újabb és újabb gondolatokhoz vezet. Nincs két ugyanolyan személy, mindenki más és más tulajdonságokkal rendelkezik, ezáltal az információ- és a tudásszerzés legkönnyebb útja az, ha figyelemmel kísérjük a csapattagjaink megnyilvánulásait. 

Mindenkinek fontos szerepe van benne…

Vannak olyan megállapítható szerepek, amelyek célra vezethetik a csapatot. Ezek megismerése azért fontos, hogy tudjuk melyek azok, amik párhuzamba vonhatók személyiségünkkel, amikkel azonosulni tudunk. Dr. Meredith Belbin és csapata által megállapított kilenc szerep három csoportba osztható. Belbin, aki a csoportmunka egyik leghíresebb kutatója, 10 éven át vizsgálta a csoportok működésének szabályait, főleg a sikertényezőket.

Az első csoportba tartozó szerepek az úgynevezett „thinking-oriented roles”. Ide tartozik az ötletelő, az átgondoló és a specialista. Az ötletelő nagyon kreatív, nagy képzelőerővel és problémamegoldó képességgel rendelkezik. Az átgondoló logikus személyiség, a döntések mérlegelésében van nagy szerepe. Minden tényezőt figyelembe vesz, objektív, precíz, szkeptikus, valamint kritikus. A specialista nagy szaktudással rendelkezik, információkkal és módszerekkel segíti a csapat munkáját.

A második csoport az úgynevezett „people-oriented roles”. Ide sorolható az elnök, aki motivált a hatalomgyakorlásra, koordinál és irányít. Megbízik az emberekben, elköteleződik a célok iránt, valamint másokat is motivál. Az összetartó ember a szíve és lelke a csapatnak. Jól tud bánni a nehezebben kezelhető tagokkal, a közös érdek fontosabb neki, mint az egyéni, ezáltal erősíti a csapatszellemet.  A forráskereső szerepet is itt kell megemlíteni, aki inkább a csoporton kívüli környezet feltárásával foglalkozik. Keresi a használható ötleteket, erőforrásokat és információkat.

Az utolsó csoport az „action-oriented roles”. A lelkesítő ember, aki gondoskodik róla, hogy a csapat haladjon előre és fókuszált maradjon. Irányító szerep: aktív, motivált, valamint tud hatni egy passzívabb csoportra is. A megvalósító motivált arra, hogy sikerüljön véghezvinni a feladatot, önuralommal rendelkezik és fegyelmezett. Gondoskodik egy megvalósítható stratégiáról és biztosítja, hogy az minél hatékonyabb módon érvényesüljön. A véglegesítő az úgynevezett befejező és kivitelező ember. Nagyon fegyelmezett és gyakorlatias, feladata a módszeres és hatékony végrehajtás. 

„A gyakorlat teszi a mestert”

 A csapatmunka a társas együttélés egyik alapja. Minél több olyan élethelyzetbe kerül az ember, ahol szükség van rá, annál gyakorlottabb lesz benne. Hasznosítására pedig az élet legtöbb területén van lehetőség. 

Források: 1, 2, 3, 4

EnglishGermanHungarian