[metaslider id="9331"]
tavoktatas-kozigazgatasi-jogi-tanszek

A távoktatás megvalósulása a Közigazgatási Jogi Tanszéken – Interjú Dr. Szőke Gergellyel

A korábbi beszámolóinkban bemutattuk a hallgatóknak néhány tanszék távoktatási elképzeléseit. A mostani cikkben a Közigazgatási Jogi Tanszék online oktatási módszereit ismerhetjük meg. A lehetőségekről Dr. Szőke Gergely László tanszékvezetőt kérdeztem.

A Közigazgatási Jogi Tanszék milyen módon szeretné eljuttatni a tananyagot a hallgatók számára? A diasorok, illetve kéziratok mellett lesz más segédanyag is, amely valamilyen szinten „pótolja” az egyetemi előadást?

szoke-gergelyDr. Szőke Gergely: Igen, természetesen igen. Az lenne a cél, hogy a kialakult helyzetben is közelítsük valamennyire a tudásátadás módját az eredetihez. A kérdés egyébként nincs teljes egészében a tanszékekre bízva, egy friss dékáni utasítás előírja, hogy a nagyelőadások (kötelező előadások) tárgyaiból minimum hanganyagok legyenek elérhetőek, legkésőbb az előadás eredeti időpontjának másnapján. A gyakorlatban a mi tanszékünk ezt több előadásnál is diavetítéssel egybekötött hanganyagként (azaz lényegében videóként vagy hangos ppt-ként) tervezi megvalósítani. Itt azért érdemes látni, hogy egy-egy ilyen anyag elkészítése korántsem egyszerű feladat, a hagyományos előadáshoz képest több előkészületet igényel. Az élő előadás varázsa viszont elveszik, így várhatóan az anyag maga pontosabb, de szikárabb, ezáltal rövidebb is lesz, a helyben lévő közönségnek szóló történetek könnyen háttérbe szorulnak. Ugyanakkor elvben van lehetőség egy videóban kicsit kitekinteni is a ppt-ből, pl. weblapok vagy jogszabályhelyek megnyitásával. Mindenesetre arra törekszünk, hogy olyan anyagok készüljenek, amik később is felhasználhatók. Ugyanakkor nagy rutinja senkinek nincs ebben, meglátjuk, mit sikerül ebből a helyzetből kihozni. A differenciált, szabadon választható és gyakorlati óráknál a hangsúly inkább kiadott anyagokon (jogesetek, cikkek, stb.) és ahhoz kapcsolódó feladatokon lesz, de rövidebb hang- vagy videoanyagok is szerepet kaphatnak. Egyes szemináriumokon eddig is megszokott volt az órán pl. egy Youtube videó vagy televíziós riport lejátszása és elemzése, ez könnyedén átemelhető távoktatás keretébe is.

A Neptun Meet Streeten kívül más platformokon is elérhetőek lesznek a segédanyagok? Milyen gyakorisággal lesznek feltöltve a tantárgyhoz kapcsolódó tananyagok?

Dr. Szőke Gergely: Jelen tudásunk szerint a Neptun Meet Streethez képest a távoktatásra alkalmasabb platform a Microsoft Office 365 keretében oktatóknak és hallgatóknak egyaránt elérhető „Teams” felület, ahol le lettek képezve az egyes tárgyak. Törekszünk arra, hogy az anyag heti bontása némiképp megmaradjon, a végső határidőt (eredeti előadás másnapja) a dékáni utasítás megszabja. Ha igazán belejövünk, az sem kizárt, hogy több hétre szóló anyag egyszerre kerül fel, de alapvetően a hallgatók hétről-hétre, fokozatosan jutnak majd hozzá az anyagokhoz.

A szorgalmi dolgozatok teljesítésére lesz lehetőség a vizsgaidőszak előtt (pl. online teszt formájában)?

Dr. Szőke Gergely: A vizsgáztatás jóval nehezebb ügy távvizsgaként, a hagyományos feladatsorok nem működnek, mivel nemigen lehet megakadályozni az elérhető (tan)anyagok használatát és a hallgatók közötti együttműködést. Ismert műfaj ugyan az „Open Book” vizsga, középtávon indokolt is lenne ilyen irányba nyitni, de a jelenlegi helyzet elég hirtelen állt elő, így szorgalmi dolgozatra végül a tanszék tárgyainál nem kerül sor (és ismereteink alapján más tárgyaknál se lesz jellemző).

Mennyire volt nehéz a tanszék számára egy-másfél hét alatt kidolgozni a távoktatási rendszert?

Dr. Szőke Gergely:  Váratlan és dolgos tavaszi szünetünk volt, gyors fókuszváltással. Nagy szerencsének tartom, hogy rendelkezésre áll a Teams felület, ami eddig nem is kapott igazán hangsúlyt. A jelenlegi helyzetet egyben jó lehetőségnek is tartom, hogy kitanuljuk ezt, és kényszerűségből ugyan, de rögtön élesben alkalmazzuk a távoktatási eszköztár néhány elemét. Összességében a minimumelvárásokat világossá tevő és gyorsan kiadott dékáni utasítás, a tanszéki kollégák nyitottsága és azért némi korábbi tapasztalat sokat segített.

Ön mit gondol, nehezebb lesz a joghallgatók számára a mostani vizsgaidőszak?

Dr. Szőke Gergely: A félév sikerében, ideértve a távoktatás működését és a sikeres vizsgákat is, nagyon sok múlik a hallgatói attitűdön. Nagyobb önállósággal és egyben nagyobb felelősséggel kell az anyagokat feldolgozniuk. Elsőre szokatlan lehet, hogy egy konkrét időpont helyett bármikor meghallgatható az előadás. Mivel azonban ez a fiatalok tartalomfogyasztási szokásaival egyébként összhangban van, abban bízunk, hogy ez növeli az érdeklődést. A kiadott feladatoknál is fontos szempont, hogy a hallgató maga mennyi energiát kíván beletenni. A hallgatói tanulási autonómia ilyen irányú növelését azonban összességében jó tendenciának tartom. Az egyéni preferenciákon is múlik, hogy ezt könnyebbnek vagy nehezebbnek élik meg a hallgatók, mindenesetre más lesz, az biztos.

A Media Iuris nevében köszönöm szépen az interjút!

A héten elindult a távoktatás, és lassan az összes tantárgyból felkerülnek a különböző platformokra az adott tárgyhoz kapcsolódó segédanyagok. Én is elkezdtem már néhány előadás hanganyagát meghallgatni és közben olvastam a hozzá tartozó diasort. Mindenkinek azt ajánlom, hogy kezdjen el mindent időben tanulni, hogy ne a vizsgaidőszakra maradjon több száz oldal ismeretlen tananyag. Figyeljétek a Media Iuris Facebook, illetve Instagram oldalát, ugyanis a többi tanszék távoktatási terveit is megismerhetitek majd!

EnglishGermanHungarian