A távoktatás megvalósulása a Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoportjánál – Interjú Dr. Herke-Fábos Katalinnal és Dr. Korinek Beátával

Az előrehozott tavaszi szünet befejeztével karunkon is elkezdődik a távoktatás, így szeretnénk, ha mindenki minél több információhoz juthatna, hogy könnyebb legyen az átállás. A következőkben a Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoportjából fogok beszélni Dr. Herke-Fábos Barbara Katalinnal és Dr. Korinek Beáta Zsófiával.

INTERJÚ

Először is szeretném megköszönni, hogy elfogadtátok megkeresésemet. Milyen módon tervezitek leadni az anyagokat? (Meséljetek kicsit a felületről kérlek, amit választottatok, hogy miért ezt, ilyesmik)

Herke-Fabos KatalinDr. Herke-Fábos Katalin: Először is szeretném elmondani, hogy mindketten általános iskolás korú gyermekek anyukái vagyunk. Ezért a jelenlegi helyzetben mi is tanulunk és fejlődünk a távoktatás terén. A kötelező tantárgyak közül ebben a félévben szociális jogot oktatunk a nappalis hallgatóknak és családjogot a jogi felsőoktatási képzésben résztvevőknek. A tananyagot hanggal ellátott diasor segítségével adjuk át a kötelező tárgyak esetében. A szociális jog kurzus következő előadásán a mediációról lesz szó. Tavaly készítettünk hallgatók segítségével egy mediációs videót. A tanulás megkönnyítéséhez ezt a segédanyagot is rendelkezésre fogjuk bocsátani.  A hallgatók a Microsoft Office SharePoint és Teams felületén keresztül tudják majd a tananyagot letölteni. A SharePoint ÁJK Oktatás könyvtárán belül található a Szociális jog mappa, amely mindenki számára hozzáférhető. A Teams felületen az AJK-(Társadalombiztosítási jog és) szociális jog1 nevű csoportban az online kommunikációt is meg tudjuk valósítani és feladatok kiosztására is sor kerülhet.

dudas-attilane-korinek-beata-zsofia_mediaiurisDr. Korinek Beáta: Nagyon nagy segítség volt számunkra az elinduláshoz, hogy kaptunk egy kis haladékot, ráhangolódást, azzal, hogy a Kar előrehozta a tavaszi szünetet. Hétfőn úgy indulhatunk, hogy már egy hét tapasztalatunk van távoktatásból, ahogy Kata már mondta, itthon a gyerekekkel. Többféle felületen dolgozunk velük is. Megmondom őszintén nem gondoltam volna, hogy ebben a helyzetben várni fogom a hétvégét, de nagyon így van. A részletekbe most nagyon nem mennék bele, a fiaim szerint a tesióráim a legjobbak a kertben.  J A héten elindulunk az egyetemen is és nagyon remélem, hogy ügyesen vesszük az akadályokat. Katával és Herger tanárnővel is folyamatosan tartjuk a kapcsolatot. A Teamsről és a SharePointról eddig jók a tapasztalatok, reméljük, hogy működés közben sem lesz fennakadás. Továbbra is élnek a szemináriumi csoportoknak létrehozott Facebook, Messenger csoportok, ezeken keresztül is elérhetők vagyunk, bárkinak kérdése van, bátran kereshet minket. Ez az időszak senkinek sem egyszerű, türelemre, összefogásra nagyon nagy szükség van.

Mivel a csoport a Polgári Jogi Tanszék alá tartozik, ezért kíváncsi vagyok, hogy mennyire térhetnek el a tanszék által választott módszerektől. Hogy működik ez ebben a nehéz helyzetben?

Dr. Herke-Fábos Katalin:  A csoport feladatait Herger Csabáné, Korinek Beáta és jómagam látjuk el. Mi abban állapodtunk meg, hogy a távoktatást a hanggal ellátott diasorok rendelkezésre bocsátásával valósítjuk meg a kötelező tárgyak esetén. A szemináriumokat mindenki a dékáni utasítás és a saját belátása szerint oktatja. A rendelkezésre álló lehetőségek közül szabad kezet kaptunk a kivitelezés kapcsán.

Dr. Korinek Beáta: A Polgárjogi Tanszék oktatóival egyeztetve, közösen ismerkedtünk a Teamssel. Én például Fabó tanár úr instrukciói alapján jöttem rá a kamera beállítására. A Családjog és Szociális Jog tantárgyak tekintetében egységes, a többi oktató által is preferált hangfájlokkal és diasorral oldjuk meg, de igyekszünk színesíteni a tananyagot videókkal, adott esetben filmajánlóval is.

Az általatok tartott szemináriumok és differenciált tárgyak nagy része gyakorlati inkább, ezt mennyire lesz nehéz átültetni az online térbe? Van már elképzelésetek?

Dr. Herke-Fábos Katalin: A szemináriumok esetében a dékáni utasítás szerint járunk el és beadandó dolgozat teljesítése lesz a feltétel. A feladat kivitelezéséhez szükséges tananyagot és témákat megküldtem a hallgatóknak. Mivel említetted, hogy szemináriumainkon hangsúlyos a gyakorlati megközelítés, ezért mi (Borbás Eszterrel) az eredeti időpontokban a Teams felület segítségével online órát fogunk tartani.

 Dr. Korinek Beáta: Az én szemináriumaim közül az önkéntesprogram került most igazán nehéz helyzetbe, mivel nem mehetnek a hallgatók a gyerekek közé. Ez azért is különösen fájdalmas, mert a Gyermekotthon már egy ideje amúgy is nevelőhiánnyal küzd, a járvány csak rontott a helyzetükön. A gyerekeknek még nagyobb szüksége lenne most az önkénteseink látogatására. Felvettük a kapcsolatot a BMGYK vezetőjével, hogy megpróbáljunk egy online, rendszeres kapcsolattartást a gyerkőcökkel, reméljük összejön. Kulcsár Gabriellával és Zeller Judittal mi is az „Értekezleten” keresztül, illetve a Facebookon tartjuk a hallgatókkal a kapcsolatot hétfőtől. Elképzelhetőnek tartom azt is, hogy szükség lesz valamiféle kampány megszervezésére is, hogy megfelelő számú számítógép legyen az iskolásoknak az Otthonban. Ezek egyelőre tervek, de ha megvalósításra kerülnének azt a szeminárium hallgatóival közösen tennénk. A konfliktuskezeléssel foglalkozó szemináriumomat Katáéhoz hasonlóan fogom működtetni, az óra időpontjában konzultációs foglalkozást fogok tartani, a témákat és a feladatokat pedig megküldöm a kurzus résztvevőinek.

Milyen módszerekkel lehet Önök szerint segíteni a diákoknak a tanulásban ebben a nehéz időszakban?

Dr. Herke-Fábos Katalin: A Teams alkalmas az egyéni feladatok kiadására, teszt készítésére és ellenőrzésére, valamint az online kommunikációra. A mélytanulást kifejezetten elősegíti, ha a hallgatóknak megküldött tananyaghoz feladatokat kapcsolunk, mert így az alkalmazkodó/megértő fázis is ellenőrizhető. Én a szociális jogi kurzus hallgatóinak már küldtem is gyakorlásképpen egy online tesztet. A visszaérkező válaszok kifejezetten jók voltak.

Dr. Korinek Beáta: Ez most egy közös, különleges folyamat, „együtt írjuk ezt a fejezetet”, törekedni kell úgy átadnunk a tananyagot, hogy a hallgatók visszacsatolhassanak, bekapcsolódhassanak. Reméljük a legjobbakat!

 

likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian