Az előrehozott tavaszi szünet befejeztével karunkon is elkezdődik a távoktatás, így szeretnénk, ha mindenki minél több információhoz juthatna, hogy könnyebb legyen az átállás. A következőkben a Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoportjából fogok beszélni Dr. Herke-Fábos Barbara Katalinnal és Dr. Korinek Beáta Zsófiával.
INTERJÚ
Először is szeretném megköszönni, hogy elfogadtátok megkeresésemet. Milyen módon tervezitek leadni az anyagokat? (Meséljetek kicsit a felületről kérlek, amit választottatok, hogy miért ezt, ilyesmik)
Dr. Herke-Fábos Katalin: Először is szeretném elmondani, hogy mindketten általános iskolás korú gyermekek anyukái vagyunk. Ezért a jelenlegi helyzetben mi is tanulunk és fejlődünk a távoktatás terén. A kötelező tantárgyak közül ebben a félévben szociális jogot oktatunk a nappalis hallgatóknak és családjogot a jogi felsőoktatási képzésben résztvevőknek. A tananyagot hanggal ellátott diasor segítségével adjuk át a kötelező tárgyak esetében. A szociális jog kurzus következő előadásán a mediációról lesz szó. Tavaly készítettünk hallgatók segítségével egy mediációs videót. A tanulás megkönnyítéséhez ezt a segédanyagot is rendelkezésre fogjuk bocsátani. A hallgatók a Microsoft Office SharePoint és Teams felületén keresztül tudják majd a tananyagot letölteni. A SharePoint ÁJK Oktatás könyvtárán belül található a Szociális jog mappa, amely mindenki számára hozzáférhető. A Teams felületen az AJK-(Társadalombiztosítási jog és) szociális jog1 nevű csoportban az online kommunikációt is meg tudjuk valósítani és feladatok kiosztására is sor kerülhet.
Dr. Korinek Beáta: Nagyon nagy segítség volt számunkra az elinduláshoz, hogy kaptunk egy kis haladékot, ráhangolódást, azzal, hogy a Kar előrehozta a tavaszi szünetet. Hétfőn úgy indulhatunk, hogy már egy hét tapasztalatunk van távoktatásból, ahogy Kata már mondta, itthon a gyerekekkel. Többféle felületen dolgozunk velük is. Megmondom őszintén nem gondoltam volna, hogy ebben a helyzetben várni fogom a hétvégét, de nagyon így van. A részletekbe most nagyon nem mennék bele, a fiaim szerint a tesióráim a legjobbak a kertben. J A héten elindulunk az egyetemen is és nagyon remélem, hogy ügyesen vesszük az akadályokat. Katával és Herger tanárnővel is folyamatosan tartjuk a kapcsolatot. A Teamsről és a SharePointról eddig jók a tapasztalatok, reméljük, hogy működés közben sem lesz fennakadás. Továbbra is élnek a szemináriumi csoportoknak létrehozott Facebook, Messenger csoportok, ezeken keresztül is elérhetők vagyunk, bárkinak kérdése van, bátran kereshet minket. Ez az időszak senkinek sem egyszerű, türelemre, összefogásra nagyon nagy szükség van.
Mivel a csoport a Polgári Jogi Tanszék alá tartozik, ezért kíváncsi vagyok, hogy mennyire térhetnek el a tanszék által választott módszerektől. Hogy működik ez ebben a nehéz helyzetben?
Dr. Herke-Fábos Katalin: A csoport feladatait Herger Csabáné, Korinek Beáta és jómagam látjuk el. Mi abban állapodtunk meg, hogy a távoktatást a hanggal ellátott diasorok rendelkezésre bocsátásával valósítjuk meg a kötelező tárgyak esetén. A szemináriumokat mindenki a dékáni utasítás és a saját belátása szerint oktatja. A rendelkezésre álló lehetőségek közül szabad kezet kaptunk a kivitelezés kapcsán.
Dr. Korinek Beáta: A Polgárjogi Tanszék oktatóival egyeztetve, közösen ismerkedtünk a Teamssel. Én például Fabó tanár úr instrukciói alapján jöttem rá a kamera beállítására. A Családjog és Szociális Jog tantárgyak tekintetében egységes, a többi oktató által is preferált hangfájlokkal és diasorral oldjuk meg, de igyekszünk színesíteni a tananyagot videókkal, adott esetben filmajánlóval is.
Az általatok tartott szemináriumok és differenciált tárgyak nagy része gyakorlati inkább, ezt mennyire lesz nehéz átültetni az online térbe? Van már elképzelésetek?
Dr. Herke-Fábos Katalin: A szemináriumok esetében a dékáni utasítás szerint járunk el és beadandó dolgozat teljesítése lesz a feltétel. A feladat kivitelezéséhez szükséges tananyagot és témákat megküldtem a hallgatóknak. Mivel említetted, hogy szemináriumainkon hangsúlyos a gyakorlati megközelítés, ezért mi (Borbás Eszterrel) az eredeti időpontokban a Teams felület segítségével online órát fogunk tartani.
Dr. Korinek Beáta: Az én szemináriumaim közül az önkéntesprogram került most igazán nehéz helyzetbe, mivel nem mehetnek a hallgatók a gyerekek közé. Ez azért is különösen fájdalmas, mert a Gyermekotthon már egy ideje amúgy is nevelőhiánnyal küzd, a járvány csak rontott a helyzetükön. A gyerekeknek még nagyobb szüksége lenne most az önkénteseink látogatására. Felvettük a kapcsolatot a BMGYK vezetőjével, hogy megpróbáljunk egy online, rendszeres kapcsolattartást a gyerkőcökkel, reméljük összejön. Kulcsár Gabriellával és Zeller Judittal mi is az „Értekezleten” keresztül, illetve a Facebookon tartjuk a hallgatókkal a kapcsolatot hétfőtől. Elképzelhetőnek tartom azt is, hogy szükség lesz valamiféle kampány megszervezésére is, hogy megfelelő számú számítógép legyen az iskolásoknak az Otthonban. Ezek egyelőre tervek, de ha megvalósításra kerülnének azt a szeminárium hallgatóival közösen tennénk. A konfliktuskezeléssel foglalkozó szemináriumomat Katáéhoz hasonlóan fogom működtetni, az óra időpontjában konzultációs foglalkozást fogok tartani, a témákat és a feladatokat pedig megküldöm a kurzus résztvevőinek.
Milyen módszerekkel lehet Önök szerint segíteni a diákoknak a tanulásban ebben a nehéz időszakban?
Dr. Herke-Fábos Katalin: A Teams alkalmas az egyéni feladatok kiadására, teszt készítésére és ellenőrzésére, valamint az online kommunikációra. A mélytanulást kifejezetten elősegíti, ha a hallgatóknak megküldött tananyaghoz feladatokat kapcsolunk, mert így az alkalmazkodó/megértő fázis is ellenőrizhető. Én a szociális jogi kurzus hallgatóinak már küldtem is gyakorlásképpen egy online tesztet. A visszaérkező válaszok kifejezetten jók voltak.
Dr. Korinek Beáta: Ez most egy közös, különleges folyamat, „együtt írjuk ezt a fejezetet”, törekedni kell úgy átadnunk a tananyagot, hogy a hallgatók visszacsatolhassanak, bekapcsolódhassanak. Reméljük a legjobbakat!

Sziasztok! Én Ferenczi Fanni vagyok, vagy ahogy mindenki szólít, Fanka. Elég extrovertált személyiség vagyok, így talán nem olyan meglepő, hogy legjobban interjúkat szeretek készíteni és szeretek már előre jól felkészülni az emberekből. Ezen kívül elég tág az érdeklődési köröm, szóval szinte bármilyen témakörben megtalálom a nekem való témát.