[metaslider id="9331"]
bunteto-es-polgari-eljarasjogi-tanszek-tavoktatas-1024x576

A távoktatás megvalósulása a Büntető és Polgári Eljárásjogi Tanszéken – Interjú Dr. Herke Csongorral és Dr. Mészáros Pállal

Az új koronavírus okozta járványügyi helyzet miatt elrendelt távoktatás március 23-án hétfőn kezdődik az egyetemeken. A pécsi jogi kar tanszékei ugyancsak készülnek a hagyományos oktatástól eltérő, átmeneti időszakra szóló, digitális távoktatásra. Ez esetben sokkal nagyobb szerepet kap a diák saját időbeosztása, így a tanulás ritmusa igazodhat a tanulási szokásaihoz. Ez a helyzet mind az oktatók, mind a hallgatók számára is új, a két fél együttes munkája szükséges ahhoz, hogy az adott helyzetből a lehető legtöbbet lehessen kihozni.

A Media Iuris szerkesztőségével minden tanszék vezetőjét megkerestük kérdéseinkkel, ezzel elősegítve az Ő munkájukat, hallgatótársaink és az oktatók közti kommunikációt a távoktatással kapcsolatban.  Az alábbiakban a Büntető és Polgári Eljárásjogi Tanszék oktatóival, Prof. dr. habil. Herke Csongor DSc-vel (Büntető Eljárásjog) és dr.Mészáros Pállal (Polgári Eljárásjog) készült interjúimat olvashatjátok.

Hogyan képzeli el a félév további részében zajló távoktatást?

Herke CsongorDr. Herke Csongor: A főtárgyból (Büntető Eljárásjog 1.) az előadás órarendi időpontjára el fog készülni mindig elektronikus tananyag. Ez most első körben úgy készül, hogy az egyes előadások anyagát (a tananyag könnyebb elsajátítása érdekében) az adott előadás által érintett tételek szerint töltjük fel, éspedig három formátumban. Egyrészt mp3 hanganyag formájában, másrészt Power Point fájlként (e fájlok elindítása során szintén hallható a hanganyag, időzítve az egyes diákhoz) illetve a Power Point fájlokat mp4 videó fájllá is alakítjuk annak érdekében, ha valaki egyszerű videó lejátszón keresztül szeretné azokat megtekinteni. A levelező tagozaton dr. Hengl Melinda adjunktus készíti el a hangfájlokat. A többi tárgy esetében szintén Power Point illetve doc fájlok kerülnek feltöltésre.

 

 

Meszaros PalDr. Mészáros Pál: A következő félévben a távoktatás azon fajtáját szeretném alkalmazni, amely a hallgatók szerint a legmegfelelőbb. Részemről a Facebook live tetszik, illetve azt szívesen alkalmaznám. A többi előadó nevében azonban nem tudok nyilatkozni (Antók Éva, Juhász László, Projics Nárcisz) mivel mindenki számára jeleztem, hogy ők maguk döntsék el, miképpen tesznek eleget oktatási kötelezettségüknek.

 

 

Milyen módon szeretné eljuttatni a tananyagot a hallgatóknak?

Dr. Herke Csongor: Az összes tananyag folyamatosan feltöltésre kerül a SharePointra a tanszék felületén.

Dr. Mészáros Pál: Sharepoint, Teams és Facebookon közzéteszem a diasorokat, illetve az esetleges hanganyagokat, videókat. Továbbá a hallgatók kérdéseikkel megtalálnak online felületen (Facebook csoport) és ott mindenki számára elérhető módon kívánok reflektálni a feltett kérdésekre.

A diasorok és a tankönyvek mellett, milyen segédanyaghoz juthatunk még hozzá, ami némileg pótolhatná az előadások személyességét?

Dr. Herke Csongor: Amint az 1. pontnál elmondtam, a főtárgyak esetében mindig készül hanganyag. Emellett a félév végén tervezzük élő konferencia jelleggel konzultációs előadás tartását.

Dr. Mészáros Pál: Az előző pontokban e kérdésre kitértem, így nem szeretném itt megismételni. El tudom még azt képzelni, hogy ügyvéd kollégákat hívok meg a Facebook livera és egyfajta kerekasztal-beszélgetést folytatnánk a témában.

Milyen ütemben lehet számítani az előadások anyagainak megjelenésére?

Dr. Herke Csongor: A Dékáni Utasításnak megfelelően minden előadás napját követő napon legkésőbb fel lesznek töltve a tananyagok. A magam részéről szeretek előredolgozni, így a Büntető Eljárásjog 1. esetében biztosan előbb fenn lesznek (így pl. a március 23-ai előadás anyagát március 18-án töltöttem fel).

Dr. Mészáros Pál: Az előadás anyagainak feltöltése várhatóan hetente fog megvalósulni, úgy mintha a hallgatók az előadásokra, szemináriumokra eljöttek volna.

A szorgalmi dolgozat teljesítésére lesz-e lehetőség, ha igen, milyen formában?

Dr. Herke Csongor: A vizsgáztatással kapcsolatban az a dékáni utasítás, hogy egyelőre csak az Erasmus hallgatóknak lehet vizsgát szervezni. Ahogy kiderül, hogy milyen módon lehetséges a vizsgáztatás, igyekszünk megszervezni a szorgalmi vizsgát is.

Dr. Mészáros Pál: A szorgalmi dolgozat teljesítését nem szeretném elvetni, azonban még nincs kialakult álláspontom arra, hogy hogyan is lehetne megvalósítani. Lehetséges egy komolyabb jogestmegoldás, amely open bookos feladat lenne, de ennek ellenőrzése még nem megoldott, így a szorgalmi dolgozat megírásának lehetősége még kidolgozás alatt áll.

Mennyire volt nehéz a tanszék számára ilyen rövid idő alatt kidolgozni a távoktatás menetét?

Dr. Herke Csongor: Egyelőre úgy érzem, hogy sokkal több felkészülést igényel, de igyekszünk eleget tenni az igényeknek.

Dr. Mészáros Pál: Véleményem szerint a tanszéken mindenki nagyon rugalmasan kezelte a kialakult helyzetet és szerencsére saját feladatát eddig mindenki maradéktalanul ellátja. Nem állítom, hogy nincsenek nehézségek, de folyamatosan kapcsolatban állunk egymással, egyeztetünk és a felmerülő problémákra közösen alakítunk ki egyfajta megoldást.

Mit gondol erről a félévről, mennyiben látja a nehézségeit a hagyományosan zajló évekhez képest?

Dr. Herke Csongor: Egyelőre túl kell élni a félévet. Bízzunk benne, hogy legkésőbb ősztől minden a hagyományos mederben folyik tovább.

Dr. Mészáros Pál: A távoktatás nem helyettesítheti a személyes kontaktust, előadásokat, szemináriumokat, hiszen azoknak van egyfajta dinamikája. Mondjuk úgy, hogy a rosszból, a lehető legjobbat próbáljuk meg kihozni, azonban a digitális oktatás teljes egészében nem járható út a felsőoktatás számára.

Köszönöm szépen oktatóinknak, hogy ilyen rugalmasan kezelik a helyzetet és kérdéseimre részletes válaszokat adtak!

 

EnglishGermanHungarian