[metaslider id="9331"]
valj_hallgatoi_mentorra_mentorklub

Mentorklub, avagy milyen az ideális mentor?

A Mentorklub 2018. őszén indult útjára.

A Pécsi Tudományegyetem Mentorklubja 2018. októberében tartotta első mentor képzését, amelyre rengeteg PTE-s hallgató jelentkezett, de közülük összesen csak 40-et választottak ki a képzésre.

A Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar szakmai szempontból kiválasztott hallgatómentorai : Androvics K. Balázs, Czudor Alexandra, Fazekas Cintia és Szkladán Dávid lettek.

Oktatói részről már korábban megtörtént a kiválasztás, mely ajánlással történt szakmai szempontok alapján. A Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar oktatómentorai: Dr. Pál Emese és Dr. Vörös Eszter lettek.

A 2018/2019-es tanévben a PTE Mentorklubja számos sikert ért el, sikert könyvelhetett el. Facebook oldalukon osztották meg számadataikat a napokban, melyről könnyedén leolvasható, hogy
– 10 karról, 40 hallgatómentor és 20 oktatómentor dolgozott az elmúlt tanévben.
– Több, mint 300 egyéni mentorálást hajtottak végre.
– Több, mint 1000 csoportosan mentorált hallgatóval foglalkoztak.
– Több, mint 30 rendezvényt szerveztek, melyeken összesítve több, mint 1400 hallgató vett részt.

A Mentorklub sikere a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karon töretlen a 2019/2020-as tanévben is. Az első mentorklub-év után a másodikban is ugyanazokkal a mentorokkal találkozhatunk a karon, viszont a napokban a Központi Tanulmányi Iroda honlapján megjelent egy ösztöndíjpályázati felhívás, melyre 2019. október 5-ig várják, olyan lelkes PTE-n nappali vagy levelező munkarendben tanulmányokat folytató hallgatók jelentkezését, akik vállalják a mentori feladatok maradéktalan teljesítését.

Utánajártunk mi a titka a mentorklub sikerének, a PTE ÁJK Mentorklub oktatói részéről Dr. Pál Emesét, míg hallgatói részről Czudor Alexandrát kérdeztük többek között arról, hogy milyen az ideális mentor?

 

Media Iuris: Mi is pontosan a Mentorklub, miben segíti a hallgatókat?

dr-pal-emeseDr. Pál Emese: Mentorklubunk 2018 novemberében alakult meg a PTE ÁJK-n, az Összegyetemi Mentorhálózat keretében. Alapvető célunk, hogy a lemorzsolódással veszélyeztetett, tanulási nehézségekkel küzdő hallgatókat segítsük. Az egyetemi szintű program célközönsége az első évfolyamos hallgatók, mi azonban a Karon e kört kiszélesítettük. Ennek értelmében bárki fordulhat hozzánk a felsőbb évfolyamos hallgatók közül is, s megjegyzem ez utóbbi inkább a jellemző tendencia.

Media Iuris: Milyenek a visszajelzések, vannak-e már elért, mérhető eredmények?

Dr. Pál Emese: Ha a statisztikai adatokat nézzük, eddig 15 fő az, aki a mentorprogramnak köszönhetően sikeresen teljesítette a vizsgáit, főként az olyan nehezebbnek számító tárgyakból, mint a római jog. A tanulmányi sikerek mellett, a mentori tevékenységnek egyfajta közösségformáló ereje is van, amelynek köszönhetően új barátságok születtek, a szakmai és nagyon sokszor lelki támogatásnak hála pedig sikerült – ugyan egyelőre csak kisebb volumenben – megakadályozni azt, hogy hallgatók hagyják itt a Kart.

Media Iuris: Milyen az ideális hallgatómentor?

Dr. Pál Emese: Meglátásom szerint a legfontosabb a motiváltság. Továbbá szerencsés, ha a hallgatómentor a közösségi és a szakmai életben egyaránt jelen van. Ez a kettősség biztosítja, hogy egyfelől könnyen elérhető legyen a programban részt venni kívánó hallgatók számára, másfelől a megfelelő tárgyi tudás birtokában hatékony segítséget tudjon nyújtani nekik. Emellett a személyiségjegyeket illetően véleményem szerint alapvető jelentőségű a szorgalom, az empátia, a segítőkészség és a pozitív szemlélet.

Czudor Alexandra

Media Iuris: Mióta vagy tagja a Mentorklub hálózatának és miért jelentkeztél?

Czudor Alexandra: 2018. októberre óta vagyon a Mentorklub hálózatának tagja, lassan 1 év tapasztalattal a hátam mögött, mondhatom, hogy nem bántam meg, hogy megpályáztam ezt a pozíciót!
Mikor az egyetemre felvételt nyertem, kissé félve álltam a dologhoz, mert nem volt semmilyen kapcsolatom, se tudásom egyetemmel kapcsolatban. Mikor megkaptam az első értesítő levelet és közte volt egy akkori mentor programnak a szórólapja rögtön jelentkeztem is mentoráltnak.

Életem egyik legjobb döntése volt. Nagyon sokat tanultam az akkori mentoromtól, mind tanulás, mind az egyetemi élet terén. Bármikor bármit kérdezhettem tőle és ő azonnal a segítségemre volt. Az első évem után mikor mindketten láttuk, hogy igen sikeresen teljesítettem, mondta, hogy jelentkezzek mentornak, mert bennem látja mind azokat a képességeket, amik egy jó mentornál elengedhetetlenek. Már első évben is rengeteget segítettem évfolyamtársaimnak, leginkább jegyzetek terén, de szívesen osztottam meg vizsgatapasztalataimat is. Sajnos akkor egy vizsga megakadályozta, hogy jelentkezni tudjak.
A pályázat kiírásakor viszont éreztem, hogy nagyon sokat tudnék segíteni azoknak a hallgatóknak, akiknél esetleg a lemorzsolódás esélye fennáll, illetve minden elsőéves hallgatónak.

Media Iuris: Milyen feladatokat kell ellátnod a programon belül?

Czudor Alexandra: A programon belüli tevékenységünk mentoroknak kicsit összetett, hiszen mi sem érhetünk minden egyes tantárgyhoz. Ezért is felvannak osztva többé-kevésbé köztünk az, hogy ki miben tud segítséget nyújtani a minket felkeresett hallgatóknak. Azoknak a hallgatóknak, akik igénybe veszik a Mentorklub bármely mentorának segítségét, lehetőséget biztosítunk egyéni, valamint igény szerint csoportos korrepetálásokon való részvételre, segítjük őket a szorgalmi- és a vizsgaidőszak során is tanulási tippekkel, ha szükséges segítjük őket felkészülni egy-egy nehezebb vizsgára, igény szerint közösen átnézzük jegyzeteiket. Ezen túl igyekszünk motiválni a hallgatókat, egyfajta lelki megerősítést adni, hogy a nehezebb időszakokat is át tudják vészelni.

Media Iuris: Milyen az ideális mentor?

Czudor Alexandra: Egy ideális mentor készségei szerintem, az hogy elkötelezett, önzetlen, inspiráló, pozitív szemléletű legyen. Ismerje a saját határait, képességeit és igénye legyen arra, hogy az eddig szerzett tudását megossza a hallgató társaival.
Kitűnő válságkezelő és konfliktusmegoldó, vagyis egy jó pedagógusnak tudnám leírni. Szerintem a mentorálás alapja a személyes szimpátia, a szabad választás és az önkéntesség mindkét fél részéről.

 

EnglishGermanHungarian