[metaslider id="9331"]
megujulas-cikksorozat-egyetmistak-magazinja

Megújulás cikksorozat

Az egyetemeken mindenki által ismert problémák a demotiváltság, a passzív, de kritikus tanulók, ennek következtében a tanítás iránti lelkesedés elvesztése, valamint a túlterheltség. De erre is van megoldás! A Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán 2019. elején indult a kezdeményezés, miszerint felajánlották az oktatóknak azt a lehetőséget, hogy részt vegyenek különböző workshopokon. Ezeket az órákat Gombos Eszter tartja, aki torontói tapasztalatait hozza Pécsre. Az első ilyen jellegű workshop a „Passzív hallgatóból motivált zseni” címet viselte, melynek az volt a célja, hogy az oktatók új és kreatív tanítási stratégiákat sajátítsanak el, amiket aztán beépíthetnek a tanításba. Később sajnos a járványhelyzet miatt online, a Zoom felületén keresztül zajlottak ezek az alkalmak. Ilyen volt például a Prezi, ami új oktatási technika megismerését tette lehetővé oktatási teóriákon keresztül. Továbbá az ezt követően megrendezésre kerülő „Virtuális szcenárió” című workshop egy olyan tanítási technikát mutatott be, amelynek segítségével az itt részt vevő oktatók hallgatóinkat alaposan és interaktívan fel tudják készíteni a választott szakma nehézségeire, kihívásaira.

Fontos értéke a workshopoknak, hogy dinamikus, laza és játékos hangulatban telnek, illetve különleges bennük, hogy azokkal a módszerekkel tanít, amelyeket tanítja; így engedi, hogy az érdeklődő résztvevők saját bőrükön tapasztalják meg a tanult módszerek alkalmazott érdemeit. A képzés keretében kreatív munkafüzeteket kapnak a résztvevők, ezáltal még érdekesebbé válik az anyag. A cél, a hagyományos oktató- és magyarázatorientált tanítás módszereinek újraértékelése, és a tanítás/tanulás folyamatainak áthelyezése egy modern, kollaboratív, interaktív, tapasztalati környezetbe. További cél, hogy az oktatói kreativitás és humorérzék újraéledjen és, hogy kedvük legyen a hallgatókat a megszokott kereteken kívül inspirálni. A workshop várható eredményei pedig idővel egy inspiráló képzési környezet kifejlődése, motivált és kreatív oktatók, érdeklődő és bátran gondolkodó hallgatók, pozitív visszacsatolások, reális tanítási teher.

Kíváncsiak voltunk, hogy mik a tapasztalataik az oktatóknak, akik részt vettek ezeken az eseményeken, milyen tudással gazdagodtak, mennyiben volt hasznos számukra, hogy érezték magukat az órákon, milyen visszajelzéseket kaptak a hallgatóktól, valamint, hogy hogyan képzelik el az oktatás jövőjét. Ezért a „megújulást elősegítő workshopok” cikksorozatunk harmadik interjúalanyaként Dr. Bujtár Zsoltot kérdeztem.

A jog melyik területén tevékenykedik?

bujtar-zsolt-egytemistak-magazinjaDr. Bujtár Zsolt: A Pénzügyi Jogi és Kereskedelmi Jogi Tanszéken tanítok, és az értékpapírjog és a tőkepiaci jog a kutatási területem.

Mik voltak a workshopok témái, amelyeken részt vett?

Dr. Bujtár Zsolt: Több workshopon is részt vettem, ezek közül talán a legfontosabb a megosztott felelősség témája a hallgató és oktató között, valamint az aktív jelenlét és a befogadás növelésének rendkívül széles eszköztára. Mindezek azért fontosak, mert a nagy mennyiségű tananyagok átadása jelentős kihívás az oktatók számára is, talán ebben nyújtott a legtöbbet a Prezi, a PPT kurzus, vagy éppen a tananyag különböző gyakorlatias átadását biztosító eszközök széles tárháza.

A workshopon elsajátított ismeretek mennyiben váltak hasznára az oktatás során?

Dr. Bujtár Zsolt: Elsősorban szemléletmódban, másrészt technikai, oktatási ismeretekben, a felelősség részleges átadásában, és a hallgatók bevonásának módszereiben kifejezetten sokat nyújtottak a workshopok.

Milyen visszajelzéseket kapott a hallgatóktól?

Dr. Bujtár Zsolt: Indirekt módon azok a visszajelzések voltak különösen pozitívak, melyek a vizsgáztatás reális jellegében, valamint a hallgatók TDK jelentkezésének növekvő számában voltak észlelhetők.

Hogyan képzeli el az oktatás jövőjét?

Dr. Bujtár Zsolt: A koronavírus járvány már önmagában is felgyorsította a digitalizáció és a közösségi hálózatok hatását, azaz a rövid távú memória még inkább röviddé vált a közösségi média további térnyerésével, ezért kiemelt fontosságú a hallgatók számára az információk hatékony átadása, azonban ennek alapvető része lesz a jövőben is a személyes előadás és a történetekre épített tudásmegosztás.

A Pécsi Egyetemisták Magazinja nevében is köszönöm szépen Dr. Bujtár Zsoltnak, hogy válaszolt kérdéseinkre.

EnglishGermanHungarian