[metaslider id="9331"]

Hungaroring: Interjú a Paddock F1-el

2021-ben is vendégül látta a Hungaroring a vándorló cirkuszt, ráadásul 2037-ig biztosan lesz Magyar Nagydíj. A Paddock F1 Formula-1-es diorámákat készít, illetve nagy gyűjtő is.

Talán első körben érdemes lenne beszélni a Brit-nagydíjon történt incidensről. Ugyebár Lewis Hamilton kilökte Max Verstappent a pályáról, amiért a brit pilótát megbüntették. A Red Bull fellebbezett ellene, mert kevesellték a 10 mp-es büntetést, amit a brit kapott. A FIA csütörtökön döntött a kérdés felől, de nem kapott további büntetéseket sem Hamilton, sem pedig a csapat. Mit gondolsz az esetről? Szerinted jogos volt a döntés vagy tényleg ki kellett volna zárni Hamiltont egy versenyből, illetve pénzbüntetést kellett volna kiszabni a csapatnak? 

Paddockf1: Hamilton egyértelműen elnézte a féktávot, lecsúszott az ideális ívről. Belső kamera állásból látszott, hogy fogott a kormány, de hiába, ha a kereke pedig csúszott. Mind a kettő pilóta agresszív és kemény volt, de ez Hamilton hibája volt mindenképpen. A tíz másodperc egyértelműen kevés volt. Ugyebár a FIA-nak a megegyezése az volt a csapatokkal, hogy a következményt nem veszik figyelembe. Viszont azt figyelembe kell venni attól függetlenül, hogy Verstappen kiesett és ahhoz képest a 10 másodperc úgy, hogy megszakították a versenyt, ráadásul még az elején, nagyon kevés volt. De az, hogy Hamiltont eltiltsák ez az azért már túlzás. Ez versenybalesetnek mondható. A direkt kilökésről szó sincs, Hamilton egyszerűen benézte. Akkora sebességgel nem lehetett volna rendesen bevenni azt a kanyart. 

Már a verseny alatt születtek meg sorjában az összeesküvés elméletek, amik közül a leghíresebb Valtteri Bottas elfékezése volt. Már az első körben, az első kanyarban egy nagy balesetet okozott és rajta kívül négy versenyző nem is tudta folytatni a versenyt. Elképzelhető, hogy direkt volt, hogy Verstappent kilökjék, vagy csak Bottas véletlenül hibázott ekkorát? 

Paddockf1: Teljesen kizárom ennek a direktjét. A Formula-1 sokkal nagyobb üzlet ennél és mint mindig elmondom: az első az üzlet, aztán a show és a sport. Egyik sem erre tanul, vagy erre versenyez, hogy a másikat direkt kiüsse. Nem, mintha nem fordult volna elő egy crashgate botrány Nelson Piquét ügynél, ami eszembe jut. Voltak már ilyenek, de ez biztosan nem direkt volt. Bottas védelmére szóljon, hogy esős körülmények között mentek, nem tudta a féktávot eltalálni, nem volt gyakorlata, hogy például egy táblához képest 10 méterrel hamarabb fékezzen. Azt hozzá kell tenni, hogy technikailag mindenki elfelejti, hogy a célegyenesnek a végéről beszélünk. 250km/h sebesség van körülbelül és ugye közvetlenül, aki mögött ment, mert ugye itt a rajtról beszélünk és ott a leszorító erő nem dolgozott annyira, mert szélárnyékban volt. Tehát sokkal nagyobbat kellett fékeznie, mint egyébként. Jó ezt mondjuk felmérhette volna, de elnézte, hibázott, kész. Figyelembe kellett volna venni azt is, hogy valaki mögött halad és akkor nincsen olyan leszorítóerő ezáltal sokkal nagyobbat kell fékezni magyarul hamarabb kellett volna.

Hamilton a második állórajtnál egyedül indult a pályáról, mert a többiek, mind lecserélték esőgumijukat. Csak egy körrel később ment cserélni, ezzel az utolsó helyre került. A csapat hibázott vagy talán a pilóta? Lehetséges, hogy elfelejtett kimenni? 

Paddockf1: Nem, ez benne volt a pakliban. Az a helyzet, hogy mindig van érv és kontra érv. Védelmében annyi, hogy ő ment elől, neki nem tudták azt mondani, hogy csináld azt, amit az előtted levő, vagy csináld az ellenkezőjét, mint az előtted lévő. Hibázott, nem tudjuk, hogy Hamilton vagy a csapat. Hamilton ült az autóban ő tudta volna felmérni, hogy mennyire vizes a pálya. Viszont a stratégiát a csapat állítja össze. Nem felejtett el kimenni, itt mindenki mindennel annyira tisztában van, hogy azonnal rászólnak. 

A verseny talán legizgalmasabb pillanatai azok voltak mikor Fernando Alonso és Lewis Hamilton csatázott egymással. Alonso el is árulta magát, hogy Ocon győzelme miatt tette, illetve Verstappennek is kedvezni akart. Lehetséges, hogy Alonso inkább holland párti vagy ennyire nem kedveli Hamiltont? 

Paddockf1: Biztos, hogy segített Oconnak. Egy csapatban vannak, de azért első sorban magára gondolt. Alonso nagyon jól védekezett. Az nincs a kérdésben, de az Hamiltonnál volt, hogy néha már össze is értek és hogy túl agresszív volt. Szerintem nem. Csak Hamilton nincs annyira hozzászokva, és szereti eltúlozni a dolgokat. Ugye Hamiltonnak van ez a szokása, hogy kicsit túl reagálja ezeket a dolgokat. Teljesen korrekt verseny volt köztük. Senki nem követett el olyan szabálytalanságot, ami említendő lenne. Verstappennel kapcsolatban Alonso neki szurkolna? Nem, ez a kettő inkább úgy köthető össze, hogy az angolok egy kicsit sznobok is más részt pedig csak az ő versenyzőiket futtatják. Van egy ilyen keret gondolkodásuk, én annak nevezném. Azt nem gondolnám, hogy Verstappennek szurkol vagy Hamiltonnal van baja.

Esteban Ocon életében először nyert futamgyőzelmet. Illetve George Russell a 8. hellyel megszerezte végre első pontjait a Williamssel. A két fiatal előtt többek szerint nagy jövő áll és sokban hozzá fognak tenni a Formula-1 történetéhez. Mit gondolsz róla, szerinted Ocon nyerni fog még versenyeket? Russell pedig jövőre a Mercedes autójában teljesíthet? 

Paddockf1: Mielőtt válaszolok rá, előtt azért egy dolgot érdekességként mondok. Nem vagyok egy Latifi párti, milyen érdekes, hogy őt nem említjük meg, pedig több pontot szerzett, mint Russell. Itt jön a hype. Persze ez nem az jelenti, hogy ő jobb, hanem ő jókor volt jó helyen. Tehát neki most szerencséje volt, de hát a szerencsénél is ott kell lenni. A kérdésre konkrétan válaszolva én azt gondolom, hogy Ocon jobb ennél, nem véletlenül szerződtette le az Alpine. Oconról mindig az jut eszembe, hogy verte meg Verstappent, a nevelő szériákban, jobb volt, mint a holland. Tehát ő egy nagyon komoly versenyző. A francia a Verstappen és a Russell közötti generációban van. Ő már nem a legfiatalabb generáció, neki már van rutinja. Igaz, hogy egy évet kihagyattak vele, de szerintem igen. Itt nincsen nagy különbség a versenyzők között, ő gyorsnak gyors, de nem elég az a világbajnoksághoz. Hanem sok minden más is kell hozzá. Russell a Mercedesben? Ez egy örök kérdés, amíg ki nem derül. Nem tudom, egyik héten így gondolom, másik héten úgy, azért, mert befolyásolnak a hírek. Ha azt kellene mondanom, hogy most mi lesz, akkor azt mondanám, hogy persze, mert annyira sok infó van már erről. De, azt furcsállom, hogy Hamilton aláírt és Russellt pedig oda viszik. Ezt így nehezen tudom megérteni. Vagy külön szerződéssel elmagyarázták neki, hogy Hamilton az első, addig ő kettes számú pilóta. Mindenki úgy áll fel, hogy van egy első és egy második  számú pilóta. Hazugság, az, hogy nem, dehogyis nem, nagyon is úgy állnak fel, nehogy egymástól elvegyék a pontokat. A csapatérdek az első. Ha Bottas hozza azt a teljesítményt, és a csapat nyeri a konstruktőri világbajnokságot, akkor nem lenne indok, hogy elküldjék a finnt. Szerintem ez már egy rég eldöntött dolog Hamilton biztos tudja, hogy ki lesz a csapattársa. 

Sebastian Vettel, az Aston Martinnal második lett a magyar nagydíjon. De még aznap diszkvalifikálták a versenyről, mert a futamot követő ellenőrzésen nem tudott elegendő mennyiségű üzemanyag mintát adni. Ezzel mindenki eggyel feljebb lépett és Carlos Sainz lett a harmadik. Azóta az Aston Martin fellebbezett, amit el is utasítottak.  Lehetett érzékelni a verseny alatt, hogy valami nincs rendben? 

Paddockf1: Az egyiket azóta tényleg elutasították és a másik fellebezésen gondolkodnak még, hogy egyáltalán benyújtsák. A szabály arról szól, hogy biztosítani kell az egy liternyi üzemanyagot. Ugye ők mutatják, hogy a telemátria alapján is benne van az autóban az az üzemanyag, csak ugye a benzinpumpa elromlott. A szabály viszont, megint csak kétértelmű. Azt írja elő, hogy biztosítaniuk kell a verseny után lévő egy liternyi üzemanyagot, ezt nem tudták biztosítani, mert ők azt mondják, hogy elromlott a benzinpumpa és nem tudják kiszedni az üzemanyagot. De anélkül kellene biztosítani, hogy szétszednék az autót. Na most arról már nem lehetett konkrétan olvasni, hogy azt engedélyezte e az FIA (valószínűleg nem), hogy kicseréljék a benzinpumpát. Mert, ha a benzinpumpát kicserélik, ők állítják, hogy van benne az üzemanyag és azt kiszedik belőle és ott van tessék. Azt, hogy a szabály kitér-e arra, hogy a benzinpumpát lehet-e cserélni, mert végül is az is alkatrész csere. Az a baj, hogy pontosan nincs konkrét szabály, hogy mindenféle egyéb külső beavatkozások nélkül át tud adni az üzemanyagot. 

Köszönöm szépen az interjút!

EnglishGermanHungarian