[metaslider id="9331"]

„Hogyan tartsunk emlékezetes egyetemi kiselőadást?” – Új online kurzus a PTE-n

Elindult a „Hogyan tartsunk emlékezetes egyetemi kiselőadást?” című online kurzus, amely a PTE EFOP programja keretében valósult meg Dr. Korsósné dr. Delacasse Krisztina vezetésével. A Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar bármely tagozatának és munkarendjének hallgatóinak jelentkezését várták. A nagy érdeklődésre való tekintettel két csoport indult, melyek létszáma korlátozott volt, ami 12-12 főt jelent és a helyek szinte azonnal beteltek.

Bizonyára a legtöbb hallgatónak volt már olyan feladata, melynek keretin belül egy prezentációval kellett készülnie, és azt előadnia kisebb vagy akár nagyobb létszámú csoport előtt. Legyen az egy középiskolai feladat, vagy akár az egyetemen egy szemináriumi teljesítés feltétele, ami elsőre könnyűnek tűnhet, de jó és érdekes prezentációt nem könnyű összeállítani és azt a későbbiekben jól előadni.

„Biztosan jó ez így?” 

Úgy gondolom, sokunkban számos kérdés fogalmazódik meg, amikor egy ilyen feladat előtt állunk és nagyon stresszes lehet annak a gondolata is a legtöbb ember számára, hogy mások előtt be kell mutatnia a munkáját. Olyan kérdéseket teszünk fel magunknak, mint például a „Biztosan jó ez így?”, „Elég érdekes a téma?”, vagy „Megfelelő információkat gyűjtöttem össze?” és még hosszasan sorolhatnánk az egyéb felmerülő kérdéseket. A legtöbb esetben pontosan ez a probléma forrása, hogy túl sok negatív töltetű kérdést szegezünk magunknak, és így a tényleges munkára kevesebb időt tudunk fordítani, mert a túlzott stressz sok időt és energiát elvonhat tőlünk. Elismerem, könnyű erről beszélni, hogy felesleges idegeskedni egy adott feladaton, s a gyakorlatban sokszor nem úgy cselekszünk, ahogy azt előtte elterveztük. Valószínűleg Te is tudod mennyire fontos a jó téma kiválasztása, esetleg meg is van az ötleted egy jó téma megírására és előadására, és tudod azt is, hogy milyen sokat számít az előadásmód, mennyire vagy magabiztos és mennyi háttértudással rendelkezel az előadni kívánt témáról, de a valóságban sokszor nehéz ezt összeegyeztetni. Ezekre a problémákra jelent megoldást ez a kurzus.

Kevesebb stressz több siker

Nagyon fontos, hogy felismerjük ezt a problémát, mert ez az első lépés egy jól előadott prezentációhoz. Természetesen nem elég pusztán csak a felismerés, számos technika létezik, melyek elsajátításával sokat fejlődhetünk kommunikációs készségeink terén. A „Hogyan tartsunk emlékezetes egyetemi kiselőadást?” címet viselő online workshop pontosan ezekben a nehézségekben nyújt segítséget, tehát mindenkinek szól, aki bátortalan a beszédet illetően. Sokszor elkövetjük azt a hibát, hogy egy néhány diából álló kiselőadást összeállítunk, majd azt idegesen, elhadarva felolvassuk anélkül, hogy a teremben ülőkre egyszer is ránéznénk, csak legyünk túl rajt. Ez nem a legjobb hozzáállás és ezáltal élvezhetetlen előadás kerekedik belőle akkor is, ha a témánk alapesetben érdekes lenne, és sokak érdeklődését felkeltené. Magam is számtalan hibát vélek felfedezni az általam készített kiselőadásokban, pontosabban abban, ahogy bemutatom az adott témát. Annyira tökéletesen szeretnénk szerepelni, de el sem hisszük, hogy képesek lehetnénk rá a megfelelő módszerek elsajátításával. Azok a hallgatók, akik ezekhez hasonló nehézségekkel küzdenek, a későbbi tanulmányaik során profitálhatnak a kurzus által, mert nem csak a kiselőadások prezentálásában segíthetnek ezek a módszerek, hanem egy-egy szóbeli vizsga során is hatalmas segítséget nyújthatnak. Tehát a kurzus elsősorban olyan diákoknak lett meghirdetve, akik kevésbé magabiztosak és fejlődni szeretnének a beszédkészségeik illetve előadásmódjuk területén, annak ellenére, hogy egyébként visszahúzódóak, de nem csak nekik szólt a felhívás, hanem olyan hallgatóknak is, akiknek van már némi rutinjuk előadás terén, de jobbak szeretnének lenni. Maga a kurzus Győrffy Kinga – Add elő magad! és Garr Reynolds – PreZENtáció könyvei alapján mutatja be a legjobb technikákat egy sikeres prezentációhoz, valamint a kurzus során a hallgatók megismerkedhetnek olyan gyakorlatokkal, mint a liftbeszéd és a pecha kucha. Ezeknek a gyakorlatoknak a lényege, hogy néhány perc alatt minél rövidebb, de annál összeszedettebb és lényegre törőbb mondandót tudjunk kihozni magunkból. A technikák alkalmazása eredményesnek bizonyult, mert a hallgatóság figyelme jobban fenntartható, mint egy hosszú és monoton előadással. A pecha kucha lényegének egyik legjobb szemléltetése Garr Reynolds írásában található meg: „És vajon mi bizonyítja jobban a tudást: egy 45 perces hagyományos PowerPoint-prezentáció, vagy egy 6 perc 40 másodperces pecha kucha, amelyet fél óra kérdezz-felelek követ? Másfelől pedig, ha nem tudjuk a mondandónk lényegét kevesebb, mint 7 percben összefoglalni, akkor jobb, ha nem is próbálkozunk nyilvános előadással.”

EnglishGermanHungarian