[metaslider id="9331"]
hermione_kiemelt-1024x576

Hermione árnyékából – interjú Szabó Luca, szinkronszínésznővel

Napjainkban a könyvek szerepét – persze nem mindenkinél – felváltották a filmek, sorozatok. Többen az idegen nyelvű változatoknál maradnak, ami segíti a nyelvtanulást, de vannak, ide tartozom én is, akik előnyben részesítik a magyar változatot. Magyarországon több száz szinkronszínész illetve rendező, hangmérnök dolgozik nap, mint nap azon, hogy otthon leülhessünk, és az anyanyelvünkön tekinthessük meg az épp aktuális kedvenc sorozatunk egyik epizódját. Ha érdekel, hogyan nézhet ki egy szinkronstúdió, hogyan választják ki a szerepekre a színészeket, olvasd el a következő interjút.  Szabó Lucát kerestem meg, aki több sikeres film magyar hangja, (egy ideje YouTube csatornája is van).

Köszönöm szépen, hogy vállaltad az interjút. Hogyan kerültél a szinkronizálás világába?

Szabó Luca: Köszönöm a felkérést! 🙂 5 éves voltam, amikor anya egyik este rákérdezett, hogy lenne-e kedvem kipróbálni a dolgot. Ő ugyanis a Pannónia Stúdióban tanult akkoriban szinkronizálást, és az egyik gyakorlati órájuk során egy olyan stáb munkájába pillanthattak be, akik épp egy családi sorozaton dolgoztak, és egy pár hónapos kislány egyszer csak elkezdett pár epizód után gügyögés helyett beszélni. A szinkron szakmában pedig alapvetően színészek dolgoznak, akik kissé más korcsoportba esnek, ezért igazán fiatal hangokból mindig hiány van. Mondtam anyának, hogy nagyon szívesen kipróbálnám a dolgot, úgyhogy el is mentünk, és gyakorlatilag azóta folyamatosan szinkronizálok, mert az első perctől kezdve imádtam csinálni!

Melyik szerepeidet sorolod a kedvenceid közé?

Szabó Luca: Nagyon sokáig az első szerepemet, Michelle-t tartottam a kedvencemnek a Bír-Lak című sorozatból, mert az Olsen ikrek játszották felváltva, és hihetetlenül aranyosak voltak! Azóta azért eltelt már pár év, és egyre nehezebb választani… Természetesen meghatározó volt a Harry Potter filmekben Hermione szerepe. De ha az egészen új munkákról beszélünk: néhány éve megfilmesítették Csehov Sirály című darabját, amiben én szinkronizáltam Nyinát (Saoirse Ronan). Már gimisként imádtam a darabot és szeretem Saoirse játékát is, úgyhogy nagyon örültem, amikor kiderült, hogy én lehetek a hangja. A League of Legendsben egy Neeko nevű hős vagyok, aki egy nagyon különleges karakter, izgalmas volt megformálni. A 13 okom volt című sorozatban pedig Jessica (Alisha Boe) szerepét osztották rám, amit végig nagyon élveztem, mert a mélyérzésű, melankolikus, ugyanakkor határozott és szenvedélyes személyisége nagyon közel áll az enyémhez.

Mi, akik valószínűleg még sosem jártunk szinkronstúdióban, csak elképzelni tudjuk, hogy néz ki belülről. Neked szinte a második otthonod. Beavatsz minket egy stúdió felépítésébe?

Szabó Luca: Egy nagyobb stúdió általában több műteremből áll, sőt, olyan is van, amelyikben egyszerre három emeleten zajlik a munka. A színészek a felvétel során egy mikrofonnal, fülesekkel, képernyővel felszerelt, akusztikailag tökéletesen kialakított műteremben vannak, a rendező és a hangmérnök pedig a szomszédos szobában. Hogyha a két teret üvegfal választja el, akkor látjuk egymást, ha nem, akkor általában a színész oldalán van még egy kamera is, hogy a rendező és a hangmérnök kontrollálhassa például a mikrofontól tartott távolságot. Korábban a szöveget papírról olvastuk, mostanában már a szöveg is képernyőn jelenik meg, amit a rendező feladata irányítani. Az ő oldalukon szintén vannak képernyők, számítógép, keverőpult… Illetve egy stúdió fontos része még a színészváró vagy büfé, ahol munka előtt és után várakozunk. Ezen kívül vannak olyan szobák is, amelyekbe nekünk nincs bejárásunk: stúdióvezetők, vágók, gyártásvezetők irodái.

Hogy készül egy szinkronfelvétel? Egyszerre vesztek fel mindent, vagy ez egy hosszabb folyamat?

Szabó Luca: Stúdiónként és produkciónként is teljesen változó a felvétel menete, mert sok minden befolyásolja a dolgot. Például ha egy sorozatról beszélünk, változó, hogy egyszerre hány részt kap meg a stúdió a megrendelőtől. Aztán eldöntendő kérdés, hogy időben hogyan hatékonyabb: egyesével felvenni a szereplőket vagy együtt azokat, akik sok jelenetben vannak benne egyszerre. Egy olyan filmnél, aminél két főszereplő van, és szinte minden jelenetben együtt vannak, érdemes lehet a két színészt azonos időre diszponálni. Általában viszont külön-külön vesszük fel a jeleneteinket, így csak azokat a részeket látjuk, amelyekben megjelenik a szereplőnk. Így pedig gyorsan végig lehet menni egy sorozat akár 8-10 epizódján is.

A szerepekre Te jelentkezel vagy téged keresnek meg?

Szabó Luca: A szinkron szakmában nincsenek meghirdetett castingok, amikre jelentkezni lehet, hanem a rendező (illetve néha a megrendelő) dönti el, hogy kikkel szeretne dolgozni az adott produkción. Bizonyos esetekben (jellemzően a nagyobb mozifilmeknél) a megrendelő több hang opciót is kér a stúdiótól a különböző szerepekre. Ilyenkor mégiscsak van casting, de azt, hogy kiket küld ki a stúdió a megrendelőnek, szintén a rendező dönti el, tehát ebbe nekünk nincs beleszólásunk.

Te is említetted több helyen, hogy a beszédhangod és a szinkronhangod különböző. Fel szokták ismerni, ha vagy valahol?

Szabó Luca: Igen, ez így van. Eddig egész életemben egyetlen esetben ismertek fel a hangomról, és akkor sem rögtön, hanem csak az első 2-3 találkozásunk után. Amióta viszont már az arcomat is megmutattam a YouTube csatornámon, kisebb teljesítmény, ha felismer valaki, és gyanítom, hogy ez ilyenkor már nem a hangom miatt történik. 🙂

Köszönöm szépen az interjút Lucának! Ha felkeltettem az érdeklődéseteket, Luca Youtube csatornáján több a szinkronizálással foglalkozó videóját tekinthetitek meg!

EnglishGermanHungarian