[metaslider id="9331"]

Esélyegyenlőség a világ főiskoláin

Az esélyegyenlőség, és annak megteremtése a XXI. században már magától értendőnek tekinthető. Célja, hogy az élet számos terén ne érje hátrányos megkülönböztetés a kisebbségeket, a különböző nemeket vagy esetleg a hátrányos körülmények között élő személyeket. Vajon a világ egyetemein hogyan valósulnak meg azon feltételek, amelyek az eltérő társadalmi helyzettel rendelkező hallgatóknak megadják az egyenlő feltételeket és segítenek a különböző akadályok legyőzésében?

Magyarország

Elsősorban vizsgáljuk meg, hazánkban hogyan igyekeznek az egyetemek leküzdeni a társadalmi egyenlőtlenségeket. Az elmúlt években folyamatosan arról értesültünk, hogy hatalmas a túljelentkezés a gimnáziumokba. Ez azt is eredményezi, hogy az érettségit követően az egyetemi jelentkezéseknél diákok százait kell „legyőzni” ahhoz, hogy a felsőoktatásban megkezdhessék a fiatalok tanulmányaikat. 

Rengeteg diák van, akiknek sokszor azért kell mérlegelniük, hogy melyik egyetemet válasszák, mert figyelembe kell venniük, hogy meddig ér a takarójuk, mit engedhetnek magunknak, amikor elkezdik önálló életüket. Ezért is jó, ha előre tájékozódnak arról, hogy egy-egy egyetem milyen támogatásokkal illeti meg őket, vagy hány diákot tud elszállásolni kollégiumokban (amennyiben rendelkezik az egyetem kollégiumi épületekkel).

A Pécsi Tudományegyetem az adott tanévre esélyegyenlőségi tervet dolgoz ki, melynek legfontosabb pontjai az egyenlő bánásmód és az esélyegyenlőség elősegítésére hozott intézkedések. Ha arra gondolunk, hogy mi mindent vehetnek igénybe a hallgatók az egyetemeken, rögtön számtalan pályázat jut eszünkbe, amelyekről az EHÖK oldalán tájékozódhatunk már a szemeszter megkezdése előtt. A gólyák is rengeteg pályázatot adhattak le, például kérvényezhettek rektori ösztöndíjat, rendszeres szociális támogatást, és távoktatási eszköztámogatást is. Ugyanakkor a felsőbb éves hallgatók előtt is rengeteg lehetőség sorakozik hasonló támogatásokkal, akár szakmai gyakorlati ösztöndíjjal is. A kollégiumi jelentkezésnél jelentős szerepet játszik a hallgató szociális helyzete, azonban a későbbi években a közösségi szerepvállalás is komoly pontokat jelent azoknak, akik albérlet helyett a kollégiumi szobákat vennék igénybe.

Amerikai Egyesült Államok – Borostyán Liga

Az Atlanti óceánt átszelve megérkezünk az Egyesült Államokba. Vajon a „szabadság földjén” minden feltétel adott, hogy kiegyenlítsék a különbséget az eltérő szociális helyzetű hallgatók között? 

Az USA híres a Borostyán Ligáról (Ivy League), amely eredetileg amerikai magánegyetemek sportszövetsége. Az „elitképzők” közé sorolható a Harvard, Yale, Princeton és Dartmouth egyetem. A szövetségbe tartozó intézményekbe nagyon nehéz felvételt nyerni. A itteni felvételi eljárás magába foglalja a SAT teszteket (ez az itthoni érettséginek felel meg), emellett két középiskolai tanárnak ajánlólevelet kell írnia az egyetemnek, amelyben a jelentkező erényeit hangsúlyozzák. A felsőoktatási intézmények arculatához hozzátartozik a hallgatók diverzitása, változatossága, így igyekeznek minden társadalmi csoport ifjúságának kecsegtető ajánlatokkal szolgálni. Annak érdekében, hogy hiteles információkat találjak a felvételiről és a támogatásokról, a Harvard egyetem honlapját böngésztem. A fizetendő tandíj mértékét a család keresetéhez kötik, így, aki a 65 000 és 150 000 dollár közötti skálán mozog, az maximum 10%-ot köteles fizetni az évi bevételéből, azonban azok a diákok is igénybe vehetnek költségvetési kedvezményeket, ahol a család évi jövedelme meghaladja a 150 000 dollárt. Az egyetem munkatársai miután felmérik a jelentkezők szociális helyzetét, egy személyre szóló támogatási csomagot állítanak össze, ezt a segítséget mind a négy évre felajánlják.

Ciprus – University of Nicosia

Információgyűjtés közben érdekes tényekre leltem a Földközi-tengeren található szigetországgal kapcsolatban. Ciprus fővárosában, a Nicosiaban található egyetemen rengeteg külföldi hallgató folytatja tanulmányait. A nemzetköziség miatt tartják mindig szemük előtt, hogy a különböző származású diákok egyenlő bánásmódban részesüljenek. Mindemellett az egyetem számos jótékonysági projektet szervez, ez magába foglalja a rabok oktatását és részvállalást az éhezés megállításában.

Ausztria – Central European University

Közép-Európa egyetemére a világ minden tájáról érkeznek hallgatók, így az egyetem előadóiban, folyosóin számtalan nemzetiség képviselteti magát. Az egyetem „tarkaságával” jár, hogy a tisztelet mellett mindenki jogát ugyanolyan mértékben megvédik, ügyelnek arra, hogy senkit ne érjen diszkrimináció. Nem csak hirdeti az esélyegyenlőség eszméit a CEU, de az egyetem honlapján még arról is nyilatkoznak, hogy intézkedéseket is tesznek, hogy a különböző helyzetű diákok egyenlő feltételekben részesüljenek és a lehető legtöbbet hozzák ki magukból és tudásukból.

A különböző egyetemek vizsgálata után kijelenthető, hogy ma már a felsőoktatási intézmények igenis nagy hangsúlyt fektetnek az esélyegyenlőség megteremtésére, azonban ez nem csak az egyetemektől függ, hanem a hallgatóktól is. Fontos, hogy ne ítéljünk első pillantásra és nyitottak legyünk mindenki felé!

Felhasznált források:

https://adminisztracio.pte.hu/sites/adminisztracio.pte.hu/files/files/Adminisztracio/Szabalyzatok_utasitasok/Esely/a_pte_eselyegyenlosegiterve_2020.pdf

https://college.harvard.edu/admissions/why-harvard/affordability

https://www.masterstudies.co.uk/universities/Cyprus/UNMS/

https://www.ceu.edu/equal-opportunity

 

EnglishGermanHungarian