Az online vásárlásnak rengeteg előnye és hátránya van: kényelmesebb, nagyobb a választék és nem kell sorban állni, ennek köszönhetően rengeteg időt tudunk spórolni. Azonban a sok pozitívum mellett sajnos negatív dolgokkal is szembe kell néznünk, ha ezt a vásárlási módszert választjuk: nincs lehetőségünk élőben megtekinteni az adott terméket, nehéz meggyőződni arról, hogy az adott oldal hiteles-e. Az online vásárlás veszélyeiről kérdeztem Dr. Monori Gábort.
Az elmúlt években egyre nagyobb népszerűségnek örvend az online vásárlás, sokan választják ezt a módszert, ahelyett, hogy bemennének az adott üzletbe. Mit gondol, miért lett ennyire népszerű az online vásárlás?
Dr. Monori Gábor: Az internet világa rendkívül kiszélesítette a fogyasztók vásárlási lehetőségét. Természetesen annak is megvan a varázsa, ha valaki egy plázában „shoppingol”, azonban a webshopok jóval nagyobb választékot nyújtanak számunkra. A covid19 járványhelyzet pedig tovább fokozta az online vásárlás mértékét, hiszen a veszélyhelyzeti rendelkezések miatt hosszú időre az üzletek jelentős része be volt zárva. A körülményekhez igazodva pedig újabb fogyasztók is megjelentek ekkor az interneten, akik korábban az online vásárlás lehetőségével nem éltek.
Rengeteg online üzlet található meg az interneten, azonban nem mindegyik megbízható, hiszen számtalan hátránya is lehet ezeknek az oldalaknak. Hogyan tudjuk eldönteni, hogy az adott online üzlet megbízható-e?
Dr. Monori Gábor: Sajnos teljes mértékben nem tudunk arról meggyőződni, hogy egy webshop megbízható-e, vagy sem. Célszerű azonban a megrendelés leadása előtt leellenőrizni azt, hogy ki üzemelteti az adott webáruházat. Ezt nyíltan sokszor nem tüntetik fel a vállalkozások. Ez esetben javaslom, hogy a webshop honlapján keressék meg a vállalkozás általános szerződési feltételeit (ÁSZF), amely már tartalmazni fogja, hogy a fogyasztó konkrétan kivel köt szerződést és annak milyen feltételei vannak. Amennyiben így kiderül a vállalkozás cégneve, akkor ezt követően a társaság cégkivonatát érdemes megvizsgálni, amely bárki számára ingyenesen elérhető az e-cegjegyzek.hu honlapon. A külföldi vállalkozástól történő online vásárlás esetében jó ha tudják, hogy az Európai Unión kívüli cégekkel szemben nagyon nehéz a fellépés. Például, ha a vállalkozás ÁSZF-je úgy rendelkezik, hogy jogvita esetében a shanghai-i bíróságnak van kizárólagos hatásköre, akkor azzal, hogy a fogyasztó a megrendelés gombra kattint, egyben elfogadja azt is, hogy peres eljárás esetén ehhez a bírósághoz kell fordulnia. A fentiek miatt javaslom, hogy elsődlegesen magyar, míg másodlagosan EU-n belüli vállalkozásoktól vásároljanak online módon, mert ez esetben az igényérvényesítés jóval könnyebben megoldható.
Sok rémtörténetet lehet hallani arról, hogy az online megvásárolt áru sose érkezik meg, ennek ellenére a pénzt már levonták, vagy arról, hogy az oldal által elkért személyes adatokat rossz célra használják fel. Mit lehet tenni abban az esetben, ha átvernek minket?
Dr. Monori Gábor: Mielőtt a kérdésre válaszolnék, azt javaslom, hogy online vásárlás esetében ne utalják át előre a termék/szolgáltatás ellenértékét. Mivel igen gyakran előfordul az Ön által felvetett probléma és ha nem így járnak el, akkor utólag futhatnak a pénzük után, amelyről sokszor a későbbiekben kiderül, hogy behajthatatlan követelés lesz. Ezen ok miatt érdemes az online vásárlások esetében az utánvéttel történő fizetés lehetőségét választani. Abban az esetben pedig, ha átvernek valakit, akkor magyarországi székhellyel rendelkező vállalkozások esetében javaslom, hogy először a lakóhely szerinti békéltető testületet keresse meg a fogyasztó, amely eljárás ingyenes (erről lásd bővebben: bekeltetes.hu), míg EU tagállamban működő egyéb vállalkozás esetében pedig az EU online vitarendezési fórumának igénybevétele lehetséges az alábbi linken: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=HU. Amennyiben pedig peren kívül nem sikerül megoldani a fenti eljárásokban a jogvitát, akkor közjegyző előtt fizetési meghagyásos eljárást lehet kezdeményezni a vételár visszafizetésére, illetve a személyes adatokkal történő visszaélés esetében pedig büntető feljelentést lehet tenni a rendőrségen, mivel az a Btk. 219. §-a alapján bűncselekménynek minősül.
Önnek ügyvédként volt olyan esete, mikor ilyen ügyben fordultak Önhöz?
Dr. Monori Gábor: Rendszeresen fordulnak hozzám ügyfelek internetes vásárlással kapcsolatos problémáikkal. Volt olyan ügyfelem, aki hangszórót rendelt és helyette hajszárítót kapott. Egy másik ügyfelem két darab terméket rendelt, amelyet előre kifizetett, de abból csak egy terméket küldött meg részére a webshop. Egy harmadik ügyfelem, aki nagyon szeret síelni, kecsegtető ajánlatot látott egy márkás sídzsekire, amely a normál bolti árhoz képest 1/3 áron kínálta a terméket. Az ügyfél meg is rendelte, ki is fizette a sídzseki árát több hónappal ezelőtt és azóta várja, hogy megküldjék részére a kabátot. Mivel a webshop kikötötte a saját országának jogát és bíróságának hatáskörét a jogvita elbírálására, ezért az ügyfél bele sem vágott abba, hogy megpróbálja a vételárat behajtani az adott vállalkozással szemben.
Köszönöm szépen Dr. Monori Gábornak, hogy elvállalta az interjút!