[metaslider id="9331"]
eufória

Az Eufória-jelenség

Az Eufória új évada 2022. január 9-én vált elérhetővé az HBO GO felületén, és onnantól kezdve minden hétfőn körömrágva vártunk az új részekre. Nem csoda, hiszen legutóbb 2019-ben nézhettük meg az első évadot és onnantól kezdve várakozásra volt ítélve a nézők sorsa – egészen mostanáig. De mi is ez az egész, és miért lett a semmiből olyan népszerű egy teljesen átlagosnak tűnő sorozat, hogy teljesen átalakította sminkes és a divattrendeket?

Röviden

Sam Levinson sorozata egy 2012-es izraeli széria amerikai változata, az eredeti megtörtént eseményeken alapul. A történet a középiskolás tinik életébe, annak is az árnyoldalába nyújt bepillantást. Miközben ifjú hőseink keresik helyüket a világban, megtapasztalják a drogot, a szexet és az erőszakot. Rue szerepében a színésznő-énekesnő Zendaya látható.” – írja a Port.hu

A sorozat népszerűségének egyik fő kulcsa szerintem leginkább az, hogy egy olyan témát jár körül és igyekszik mélyrehatóan – viszonylag nagy betekintési teret engedve a nézőnek – feldolgozni, amiken részben (vagy egészben) de mindenki átesett. A kamaszkor hangulathullámaitól elkezdve, a szétszakadó és elveszett barátságokon, szerelmeken, megcsalásokon, családi problémákon, egészen a függőség legmélyebb bugyraiig, az önismeret alapvető kérdéseit feszegetve sorakoztat fel olyan témákat, amiknek mindig és mindenhol akad közönsége, és mindig van valaki, aki tud velük azonosulni.  Spoilerek nélkül, már pusztán az első évad megnézése után is ott cseng a fejünkben a kérdés, (miután végignéztük a kisebb hülyeségből a nagyobb hülyeségbe belesétáló totálisan elveszett kamaszok egy-egy hetét) hogy „ki vagyok én?”
A második évadban a megszokott és már jól megismert, parádés karaktereken kívül feltűnik majd egy-két új arc is, akik még nagyobb káoszt alkotnak majd a képernyőn, mint amit eddig el tudtunk volna képzelni. 

eufória

Mindenki talál benne valamit…

Szerintem a sorozat egyedisége a határok feszegetése mellett részben abban is rejlik, hogy a karakterek egyszerre teljesen átlagosan és totálisan egyediek. Itt van például Rue (Zendaya), akit tulajdonképpen akár főszereplőnek is tekinthetünk, hiszen róla jutunk a legtöbb információhoz. Rue 17 évesen olyan mértékű drogfüggőséggel küzd, ami miatt többször is életveszélyes állapotba került. Rue karaktere által az egyik legtöbbet felhozott téma a sorozatban a függőség mellett a gyász, és a gyászfeldolgozás. Cassie és Maddy karakterei által végigkövethetjük egy barátság hullámvölgyeit, de erről igazán nehéz spoilerek nélkül írni. Nate karakterének megismerése során egyre mélyebben belelátunk az ok-okozati összefüggésekbe, hogy miért válik valaki olyanná amilyenné, valamint,  hogy ennek milyen otthonról hozott vonatkozásai vannak, hogy ez hogyan kapcsolódik a gyerekkorunkkal. A felsorolást hosszan lehetne folytatni, de én azt javaslom, hogy akinek felkeltette az érdeklődését, mindenképp vessen egy pillantást a sorozatra, nem fog csalódni!

 

De mitől ilyen népszerű?

Ahogyan az előbb próbáltam erre kitérni, az elmúlt években egyre népszerűbb, már-már központi témává vált a kamaszok önismereti válsága, és ezek bemutatása a gimnáziumi évek sötét folyosóin keresztül. A 13 okom volt című Netflix széria jelentette a fordulópontot, ahol középpontba került a középiskolai bullying (bántalmazás) és annak következményei, de az a sorozat csak langyos bevezető volt az Eufória sokkparádéjához képest.

A sorozat témaválasztása is igen szerencsés és ez nagyban lefektette az alapokat a sikerhez, de ha engem kérdeznének, hogy mi volt a siker kulcsa, valószínűleg a legkézenfekvőbbet választanám a dicsérni valók közül: a látványvilágot. Az Eufória ugyanis ezzel ragadta meg a nézőközönségét, mert még ha sokszor fogalmunk sincs arról, hogy éppen mi zajlik a képernyőn, magát a jelenséget még akkor is tátott szájjal lehet élvezni. Ezek mellett a Labirinth dalai a sorozat – de főként a második évad – debütálása óta is új rekordokat döntöttek. Nem is csoda, hiszen ez is az Eufória-jelenséghez és élményhez tartozik. A zenével teremtett atmoszféra miatt nem egyszer ültem a képernyő előtt libabőrös kézzel. Nehezen megragadható és körülírható, de az egy-egy jelenetekhez aprólékosan megtervezett színvilág, és a karakterek körmei, sminkjei és mintegy a személyiségfejlődésükkel párhuzamba vont stílusfejlődésük hétről-hétre olyan hatást eredményeztek, mintha a sorozat egy folyamatosan mozgó folyó lenne: sosem tér vissza ugyanoda, állandóan mozog és változik.

Zendaya főszereplésével és Rév Marcell operatőri munkájával készült sorozat a streamingen is hatalmas sláger, már hetedik hete vezeti az HBO Max nézettségi listáját az Egyesült Államokban, Latin-Amerikában és Európában is. Tehát a sorozatnak magyar vonatkozása is van Rév Marcell személyében, ami külön büszkeség, a következőben idézett számok alapján pedig még inkább.
Az Eufória mára az HBO elmúlt 18 évének második legnézettebb sorozata lett, egyedül a nézettségi rekordokat tartó Trónok harca előzi meg.  A záróepizódot például 6,6 millióan nézték vasárnap Amerikában, ami még tovább fog nőni a napokban, az HBO adatai szerint az évad epizódjai átlagosan 16,3 milliós nézettséget produkáltak. Az HBO egyébként a napokban szintén bejelentette, hogy a sorozatnak várhatóan 3. évada is lesz. Az HBO igazgatója így nyilatkozott a következő évadról:

A Sam, Zendaya és az Eufória teljes szereplőgárdája és stábja rendkívüli magasságokba emelte a második évadot, feszegetve a narratív konvenciókat és formákat, miközben megőrizte szívét. Nem is lehetne nagyobb megtiszteltetés, hogy ezzel a vadul tehetséges csapattal dolgozhattunk, vagy lehetnénk izgatottabbak, hogy velük folytathassuk utunkat a harmadik évadban”

eufória

 

Források: 1, 2, 3

Képek: 1, 2,

EnglishGermanHungarian