[metaslider id="9331"]
metró

Amikor a történelem a föld alatt folytatódik – a Metró sorozat

Az egyik, véleményem szerint legérdekesebb és leglebilincselőbb világgal a Dmitry Glukhovsky kortárs orosz szerző által írt Metró sorozat bír. Az író által megalkotott posztapokaliptikus univerzum egy nyomasztó disztópiát mutat be nekünk, reflektálva az orosz társadalmi-politikai viszonyokra. Ebben a spoilermentes ajánlóban szeretném bemutatni nektek azokat a videójátékokat és könyveket, melyek a szériába tartoznak, remélhetőleg ezzel közben meghozva a kedveteket arra, hogy ti is belevessétek magatokat a világába. 

A háború utáni világ

2013-ban kitört a harmadik világháború, amit a felek már atombombával vívtak. Az emberiség a kipusztulás szélére került, a felszín élhetetlenné vált: sugárfertőzés és szélsőséges időjárási viszonyok uralkodnak a bombával sújtott területeken. A nagyvárosokban, így Moszkvában is a lakosság a föld alá, a metróalagutakba tudott csak menekülni. Ezek az alagutak valójában is szolgálnak ilyen célt, sőt a budapesti metró is úgy készült el, hogy egy esetleges atomtámadás esetén menedéket nyújtson. 20 év múlva egy különleges civilizáció alakul ki a járatokban, egy-egy állomáson különféle városállamok és mini-társadalmak jönnek létre. Az állomásokon sokféle csoporttal találkozhatunk: az egyszerű kereskedőktől kezdve a magukat Negyedik Birodalomnak nevező nácikon át a pokolba leásni kívánó sátánistákig bezárólag. A metrólakók viszont a föld alatt sincsenek biztonságban, mert ha nem egymást ölik, felülről mutánsok ostromolják őket, akik időről-időre betörnek az alagutakba. A leghírhedtebbek közülük a „feketéknek” hívott teremtmények, amikről senki sem tudja, hogy pontosan micsodák, és aki találkozik velük, az egyszerűen megbolondul. Ezeken kívül még veszélyt jelentenek az utolsó pillanataikat újra és újra átélő, a járatokban, egyfajta „atomizált purgatóriumban” ragadt lelkek. Ebben a nyomasztó, klausztrofóbikus és veszedelmes környezetben, ahol az emberek a tápláléklánc aljára kerültek, a túlélők képesek voltak alkalmazkodni az új viszonyokhoz. Moszkvában a föld alatt folytatódik a történelem.

metró

A videójátékok

Metro 2033: A könyv megfelelőjével azonos címet viseli a játékszéria első része, amit a regény alapján a 4A Games nevű fejlesztőcsoport készített. A játékban Artyom szerepét vesszük fel, aki még gyermekkorában került a metróba, és az egész életét itt is töltötte. Az otthona, az „Exhibition” nevű állomás folyamatos támadás alatt van a feketéknek nevezet lények által, ezért Artyom elindul, hogy megmentse a lakóhelyét ettől az idegen fenyegetéstől. A drámai kaland során megismerkedhetünk a metrólakók mindennapjaival, a társadalmi viszonyokkal, és találkozunk több különös alakkal, mutánssal és közösséggel. Csak ne fordíts hátat a Könyvtárosoknak!

Metro: Last Light: A Metro 2033 folytatásában Artyom története folytatódik. A játék itt gyorsabb tempót diktál, nagyobb szerepet kap a lövöldözés, de véleményem szerint ez nem vesz el az élményből. Itt egyéb melléktörténeteket is kijátszhatunk, például a Negyedik Birodalom egyik náci katonája bőrébe bújva háborúzhatunk a frontvonalon a Vörös Vonal katonáival. Ennek a résznek a története már nem a könyvön alapul, a fejlesztőcsoport maga írta meg a sztorit Glukhovsky segítségével.

Metro Exodus: A sorozat legújabb részében még mindig Artyom történetét követhetjük. Itt egy éles váltás történik: a sötét alagutakat felváltja a hatalmas posztapokaliptikus Oroszország, amit a gőzmozdonyunkkal, az Aurórával fedezhetünk fel. Lineáris élmény helyett egy félig-meddig nyílt világot nyújt a sorozat legújabb epizódja, ami minden elvárást felülmúlóan jól áll neki. 

metró

A könyvek

Itt fontos megjegyezni, attól még, hogy a könyv vagy a játék tetszik, az nem azt jelenti, hogy a másik is fog, bár én úgy gondolom, hogy a többségnek mindkettő be fog jönni. A könyvek lassabban haladnak, az író szereti részletesen elemezni benne az orosz politikai-társadalmi viszonyokat, valamint szeret (orosz íróhoz méltán) nagyon alapos leírásokat adni mindenről. Ha valaki viszont belekezd a könyvbe, ajánlom, hogy mellé szerezzen egy moszkvai metrótérképet, hogy azon tudja követni a főszereplő útját. A trilógia első része, a Metró 2033 szinte teljesen megegyezik a játékkal, a különbség csupán az imént említett tempóval és részletességgel van. A második résztől a könyvek viszont már más történetet mesélnek el, mint a játékokban.  A Metró 2034 már nem Artyom, hanem az öreg Homérosz kalandjait mutatja be, amelyek a Last Light eseményeivel párhuzamosan történnek. A következő részben, a 2035-ben visszatérünk újra Artyomhoz, aki az előző rész főszereplőjével, Homérosszal folytatja kalandjait. Ezzel a fejezettel ér véget a könyvtrilógia, a Metró 2035 ott fejeződik be, ahol az Exodus elkezdődik, egy pár részlet eltérésével. A trilógián kívül még vannak más, nem Glukhovsky által írt Metró könyvek, melyek ugyanazt az univerzumot bővítik. Ezek általában nem moszkvai metrókban játszódnak, hanem például Párizsban, Szentpéterváron vagy Krakkóban.

metró

Ha a Metró sorozatban teljesen el akarsz mélyülni, érdemes a játékokat kijátszani és a könyveket is elolvasni. Ha kedveled az disztópikus, posztapokaliptikus műveket, akkor ez mindenképpen neked való, Glukhovsky által írt remekmű atmoszférája garantáltan be fog szippantani!

 

Forrás:1

Képek forrása: kiemelt, 1, 2, 3

EnglishGermanHungarian