[metaslider id="9331"]

A Tüke Busz tier list

Lassan egy éve használom a pécsi tömegközlekedést, így sikerült elegendő tapasztalatot gyűjtenem a helyi szolgáltató, a Tüke Busz járműveiről. Az összeszedett tapasztalataimat véleménnyé formálva szeretném megosztani egy manapság nagyon divatos tier list formában. A tier list (magyarul a szintlista fedné a kifejezést) egy videojáték kultúrából a memekultúrába átszivárgott rangsorolási forma, melyben eredetileg karaktereket és itemeket, a memekultúrában meg szinte bármit sorba állítanak. A skála S-től F-ig tart, S a legjobb, F a legrosszabb. A rangsor mellett pár érdekességet is összegyűjtöttem az itt szolgálatot teljesítő busztípusokról.

Tier A: BYD eBus

A legelőkelőbb helyet a Tüke Busz legújabb buszai foglalhatják el. A BYD egy Európában korábban ismeretlen kínai gyártó, mely európai gyárát Komáromban építette fel, itt készült el Pécs számára a tíz darabos flotta, így akár hazai termékként is lehet rá hivatkozni. Különlegessége a 2020-ban átadott buszoknak, hogy teljesen elektromosak, így sokkal csendesebbek, mint a dízel buszok. Utas oldalról teljesen elégedett vagyok velük, mind megjelenésben, mind kényelemben színvonalas szolgáltatást nyújtanak. Az ülések elrendezésére sem lehet panasz, szellősen vannak, így nem akadály a mozgásban. Többször észrevettem viszont, hogy az idősebb utasoknak nehéz felszállni a busz hátulján lévő magasabb ülésekre, amik eléggé meg vannak emelve. Számomra újdonság volt, hogy egy busznak nem a szokványos szürke, hanem laminált padlóra hajazó borítása van, amivel én még soha nem találkoztam, továbbá vannak USB csatlakozók is telefontöltésre, de ezeket sajnos a vandálok előszeretettel rongálják.

tüke

Tier B: Volvo 7900A

A második helyre a 2014 során újonnan beszerzett Volvo 7900 csuklós buszokat tenném, melyekkel kapcsolatban nem sikerült sok tapasztalatot szereznem, mivel ezekből nem járt sok azokon a vonalakon, ahol én igénybe vettem a szolgáltatást, továbbá az is szerepet játszhat, hogy csak csekély öt darab van belőle Pécsen. Ezek a buszok elég jó állapotnak örvendenek és viszonylag kényelmesnek mondhatóak, mivel mind csuklós, így a befogadóképességre se lehet panasz, a fel- és leszállást nagymértékben megkönnyíti, hogy négy ajtóval rendelkeznek.

tüke

Tier C: Volvo 7700A/7700

Harmadik helyet szintén Volvo buszok foglalják el, ez a típus megtalálható mind csuklós (7700A), mind szóló kivitelben (7700). A flotta legnagyobb részét ezek adják, 115 darabot vásároltak eredetileg 2015-ben, így legnagyobb valószínűséggel ezekkel találkozhatunk. A buszok Hollandiából érkeztek Tilburgból, ahol még piros-szürke színben pompáztak 2007-es gyártásuktól kezdve. Ezek a buszok váltották ki a szemre már akkor is rossz állapotban lévő Ikarus és Mercedes-Benz flottát, utóbbiból maradt is még pár. Használt buszok révén ezektől nem kell csodát várni, már lassan 15 évesek, állapotuk, felszereltségük is nagyjából ezt tükrözi. Lassan indokolttá válna egy kárpit csere, mert találkoztam pár botrányosan rossz állapotúval. A másik gyakori gond velük, hogy könnyű csapdába esni a csuklósok hátuljában, mivel csak három ajtóval rendelkeznek, ez eléggé megnehezíti a leszállást. Érdekesség, hogy van pár csuklós, amely nem a kényelmetlen piros, hanem egy helyijárat buszon szokatlanul puha és kényelmes magasabb üléssel szereltek.

tüke

Tier D: Credo Citadell 12/Econell 12 City

A negyedik helyet ez a két magyar busztípus foglalja el, sok különbség nincs köztük, a hátulsó részükben van egy kis eltérés. 2013-ban lettek rásózva érkeztek Pécsre újan, Győrben gyártották őket. A többi busztól eltérően ezek kék színűek, mert eredetileg Budapestre szánták volna őket. Annak ellenére, hogy 25 darab van e két busztípusból, igen ritkán találkozni velük, egy év alatt körülbelül tízszer se utaztam ilyenekkel. Élnék a gyanúperrel, hogy ezeket inkább tartaléknak használják. Relatív fiatal koruk ellenére elég hangosan zörög minden belső elem bennük, kisméretű kerekeik miatt nem éppen a legjobban mozogják ki az úthibákat, a belső elrendezés sem a legelőnyösebb, továbbá a többi busszal ellentétben ezek nem teljesen alacsonypadlósak, az idősebbeknek nehézséget okozhat a hátsó ajtónál lévő lépcső.

tüke

Tier F: Mercedes-Benz O345G Conecto

A lista alján helyezkednek el a török Mercedes-Benz gyár termékei, melyek igen népszerűek, szinte minden magyar városban volt/van belőle pár példány. 2002-től 2006-ig érkeztek több hullámban. A buszok kék-sárga és kék fehér színben szolgálnak a mai napig, az utóbbi példányokból már csak nagyon kevés, talán kettő maradt. Korábban volt belőlük szóló verzió is szolgálatban, ezeket a Volvo-k 2015-ös érkezése küldte nyugdíjba, az egyiket az Ikarus Faloda nevű étterem hasznosítja talán melléképületként. Számuk folyamatosan fogy a csuklósoknak is, ami nem meglepő, hiszen már millió kilométeres futáshoz közelednek, és ez nagyon meglátszik rajtuk kívül-belül egyaránt. A festése mindnek matt már, a rajtuk lévő díszítések is minimum 10 éves közlekedési kampányok, amiket már el sem lehet olvasni, úgy lekoptak, eléggé balkáni látványt nyújtanak, hasonló jelenséget buszokon Athénban láttam olimpia felirattal 2015-ben, majd 10 évvel az esemény után. Csodával határos módon nem rozsdásodnak, mint a szülővárosomban lévő példányok. Belülről sem rózsás a helyzet, lassan húsz éves buszok sok mindent láttak, nem ritka, hogy egy buszon belül négy féle különböző kárpit is megfigyelhető, ezek állapota és koszossága már nem csak az utazóközönségre vezethető vissza. A beltér elemei sokszor önálló életet élnek, az úthibáknak köszönhetően szinte minden mozog, mivel sok csavar hiányzik már. Általában ezeken a buszokon találkozok nagyobb mértékű kosszal, ami szerintem abból következik, hogy az állapotból adódóan nincs túl nagy motiváció a takarításra. Szakadt csuklójú darabot is láttam már, beltéri lámpák is ritkásan égnek, a motorból néha elég furcsa zajok hallatszanak, amik a laikusokban is gyanút kelthetnek, hogy itt valami nincs rendben. A török Mercedes-Benz gyár csillaga egyértelműen leáldozóban van, az újonnan is fapadosabb kategóriába sorolható buszok lesznek valószínűleg a következő selejtezési hullám áldozatai.

tüke

A legrangosabb Tier S kitüntetés betöltetlenül maradt, ezt a pozíciót valószínűleg a 2022 végén vagy 2023 elején érkező nyolc darab elektromos Mercedes-Benz eCitaro-nak fogom adni, melyek nagyban megemelik majd a pécsi tömegközlekedés színvonalát.

tüke

Szerző: Nemes Patrik

Képek forrása: kiemelt kép, 1, 2

Források: 1, 2, 3

EnglishGermanHungarian