[metaslider id="9331"]
black

A Black Friday mögött rejlő igazságok

Hamarosan újra kezdődnek a Black Friday akciók az üzletekben. Sok webáruház gondolja úgy, hogy mindenképpen megéri nekik részt venni az óriási leárazásokban. Azonban egy kisebb üzletnek kockázattal járhat, hogyha részt vesznek a Fekete péntek akcióban.

A Black Friday története

Talán nem merész azt kijelenteni, hogy a mai felgyorsult internetes világban szinte mindenki tudja vagy legalábbis hallott a Black Friday leárazásokról, azonban kevesen ismerik az eredeti történetet. 

Black Friday – Fekete Péntek – az 1950-es években kezdett hagyománnyá válni az Egyesült Államokban. Hálaadást követő napon tartják, ami idén november 25-én lesz. Amerikában ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlás kezdetét jelenti mind a mai napig, ahol szinte kivétel nélkül az összes áruház hatalmas és valós kedvezményekkel várja a vásárlókat. 

Nevének eredete egészen különös, ugyanis a hálaadást követő hatalmas forgalmi dugók miatt óhatatlanul megnövekedtek a torlódások és a balesetek száma az utakon, így egy philadelphiai rendőr illette a ,,fekete péntek” jelzővel ezt a napot.

Black Friday Magyarországon

Magyarországon számos dologban eltérnek az óriási akciók. Kezdve azzal, hogy itthon több napig, akár hetekig is tartanak a leárazások, valamint a webáruházak a legtöbb esetben nem valós kedvezményekkel várják a vásárlókat. Megeshet, hogy akciónak álcázva az eredeti árnál drágábban lehet megvenni a termékeket. Találkozhatunk valódi leértékeléssel is az üzletekben, azonban érdemes átgondolni, hogy valóban hibátlan-e a termék minősége, és esetleg nem az utolsó hibás terméket szeretné-e eladni az áruház. 

Talán a legnagyobb hátránya a több napon, akár heteken át tartó Black Friday akciónak, hogy a vásárlások során felhalmozódott hulladék mennyiség nagy mértékben megnövekszik ilyenkor. Ezeken a napokon megnő a környezeti terhelés, továbbá az ökolábnyomunk. Háttérbe szorul a tudatos fogyasztás, hajlamosak az emberek olyan termékeket is megvásárolni, amikre egyáltalán nincsen szükségük a minden napjaik során. Az akciók alkalmával nemcsak a termékekből, hanem az elektromos energiából is több fogy. A vásárlási láz az eddigieknél több hulladékot termel ebben az időszakban.

Érdemes azt a kérdést ilyenkor feltenni magunknak, hogy tényleg szükséges-e megrohanni az álakciók miatt az áruházakat, vagy keressek inkább valami fenntarthatóbb megoldást a nagy karácsonyi bevásárlásra. 

Greenpeace

Németország új kutatása felhívja a figyelmet a fast fashion által okozott hulladék kirívó mértékére. A fast fashion termékek a legeladottabb termék kategóriába tartoznak a Black Friday leárazások során. Egy német fogyasztási kutatás rámutatott, hogy az e fajta vásárlás csak rövid ideig tartó örömérzetet ad, azonban a felesleges ruhadarabok megvásárlásával az okozott környezeti hatások hosszabb távon is érzékelhetőek. 

,,Az átlagos fogyasztó évről évre 60%-kal több ruházati cikket vásárol, és csak feleannyi ideig tartja meg azokat, mint 15 évvel ezelőtt, amivel óriási mennyiségű textilhulladékot állít elő.,,

black

A Greenpeace kutatásból kiderült, hogy a folyók, óceánok és termőföldek szennyezéséhez a textilgyárak által kibocsátott kémiai anyagok, gyapottermelés során felhasznált növényvédő szerek nagymértékben hozzájárultak. A poliészter egyre növekvő felhasználásával járul hozzá leginkább a környezetszennyezéshez, az ebből készült termékek élettartalmuk során közel háromszor annyi szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a pamut.

Kutatók felhívták a divatmárkákat gyártó cégek figyelmét, hogy sürgősen gondolják át, hogy hogyan gyárthatnának tartósabb, újrahasználatra alkalmas ruhadarabokat.

Elektronikus hulladékok

Nem is gondolnánk, hogy milyen mértékben hozzájárulunk egy új telefon vagy egy új elektromos készülék vásárlásával a környezetszennyezéshez. Az emberek átlagosan két-három évente új készüléket vásárolnak, ezáltal évente csak elektronikus hulladékból 4500 Eiffel-torony tömegével megegyező hulladék keletkezik. Az esetek többségében a felhalmozódott hulladék Távol-Keleten vagy pedig Afrikában köt ki, ahol súlyos környezet-egészségkárosító módszerekkel bontják le őket. Emellett előállításuk is számos káros hatással jár, összeszerelésük, csomagolásuk és szállításuk jelentős környezetterheléssel jár. 

black

Ennek megakadályozásának érdekében a Black Friday őrületre válaszként a Fenntarthatóság Felé Egyesület és a Magyar Természetvédők Szövetsége aláírásgyűjtő kampányt indított, amelynek célja megnehezíteni a tervezett elavulást. Szeretnék elérni, hogy a termékek garancia időtartama 5 év helyett 10 év legyen, valamint a tervezett elavulás pénzbírsággal büntetendő cselekmény legyen. Ezért is fontos átgondolni, hogy Black Friday akciókor megéri-e megvenni egy újabb elektronikai terméket, ami nagy valószínűséggel a rövid garancia idő letelte után számos hiba fogja használatát ellehetetleníteni.

 Ne dőljünk be az óriáscégek trükkjeinek! 

 

Források: 1, 2

Kép források: kiemelt kép, 1, 2

EnglishGermanHungarian